Home » Invatamant » Drept la replică

Drept la replică

Ca urmare a apariției în data de 5 septembrie 2014 pe site-ul cotidianului Est News a articolului „Unde nu este nevoie, tot ce este bun se poate întâmpla – Elevii din LMK debusolați complet, cei de la țară deloc” semnat de Bogdan Rusu și în virtutea dreptului la replică, Inspectoratul școlar Județean Vaslui dorește să facă următoarele precizări:

Nici un oficial al Inspectoratului școlar Județean Vaslui nu a afirmat că „Liceul «Mihail Kogălniceanu» (LMK) este plin de copiii dezavantajați, incapabili să se orienteze în carieră” așa cum menționează în deschidere autorul articolului. În proiectul cu fonduri europene la care se face referire nu sunt consiliați doar 60 de elevi de la acest liceu după cum se subliniază în articol ci 480 de elevi din clasa a XI-a din liceele județului Vaslui, dintre care 60 elevi de la Liceul “Mihail Kogălniceanu”, liceu partener în proiect și 420 de elevi de la licee tehnice și de servicii din județul Vaslui. După cum se poate observa, doar 12,5% din elevii grupului țintă provin de la Liceul “Mihail Kogălniceanu”.

În ceea ce privește modul în care autorul articolului a înțeles să relateze despre criteriile de selecție a grupului țintă, aplicându-le integral elevilor de la liceul partener, aducem următoarele clarificări: primul criteriu este interesul elevilor de a participa la activitățile de consiliere din proiect. În calitate de partener în proiect Liceul “Mihail Kogălniceanu” a organizat selecția celor 60 de elevi respectând acest criteriu. Pentru cei 420 de elevi de la liceele tehnologice, selecția a avut la bază, pe lângă acest criteriu, și altele legate de riscul identificat de abandon școlar, apartenența la unități de învățământ din zone dezavantajate și la unități școlare cu specializări cu grad redus de integrare pe piața muncii. Astfel s-a ajuns la selecția celorlalte licee participante în proiect, respectiv Liceul „Ștefan Procopiu” Vaslui, Liceul Teoretic „Mihail Kogalniceanu” Vaslui, Liceul Tehnologic „Petru Rareș” Bârlad, Colegiul Economic „Anghel Rugină” Vaslui, Colegiul Tehnic „Marcel Guguianu” Zorleni, Liceul Tehnologic „Nicolae Iorga” Negrești și Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Bârlad. La conferința de lansare a proiectului au participat și elevii acestor licee, nu doar „tinerii de la LMK” care sunt menționați cu obstinație în articol.

Autorului care se întreabă „unde sunt copiii fără orientare în carieră, când membrii grupului țintă știu bine ce au de facut?” dorim să-i atragem atenția că opinia câtorva elevi care par să știe ce au de făcut în viață nu se poate substitui opiniei celor 420 de elevi care au ales să facă parte din grupul țintă și să fie consiliați în acest proiect. Orientarea în carieră nu dăunează grav sănătății nici unui elev, nici chiar acelora care cred că au făcut deja o alegere bună în viață. Considerăm că opțiunile trebuie luate în cunoștință de cauză, având la bază dincolo de dorința de a urma o anumită carieră, o evaluare realistă a propriilor aptitudini dar și a realității pieței muncii care nu se ghidează după dorințe ci după necesități.

Gabriela Placinta

Gabriela Placinta

Referitor la dotarea liceului partener cu echipament IT în detrimentul altui liceu, aceasta este impusă de faptul că pentru elevii de la Liceul ,,Mihail Kogălniceanu” proiectul vine cu o inovație în materie, respectiv practica în firmele de exercițiu, o activitate care se desfășoară în mod normal în liceele de servicii dar nu și în cele cu profil teoretic. Pentru a susține această activitate este nevoie de dotarea spațiilor în care elevii își vor desfășura activitatea. Elevii de la celelalte licee participante vor desfășura activități de practică direct la agentii economici.

Viziunea noastră este aceea că beneficiarul final al proiectului este elevul iar fiecare elev din grupul țintă va beneficia în mod egal de suport și îndrumare în alegerea opțiunii pentru viitoarea profesie. În plus proiectul oferă și beneficii financiare elevilor care au ales să participe la activitățile noastre. Se oferă subvenție egală tuturor elevilor din grupul țintă și în plus se creează emulație prin concursurile cu premii care vor fi organizate pentru toți elevii din grupul țintă și unde cei mai buni câștigă.

În concluzie, considerăm că modul în care jurnalistul Bogdan Rusu a ales să prezinte evenimentul de lansare oficială a proiectului nostru este denigrator, tendențios și lipsit de obiectivitatea, imparțialitatea și echidistanța care ar trebui să caracterizeze un jurnalist care își respectă profesia și implicit principiile codului de conduită profesională. Este regretabil că parti pris-urile își fac încă simțită prezența în presa românească.

Prof. Gabriela Plăcintă, Manager de proiect

Editorial

Stimată doamnă Gabriela Plăcintă,

alexConstat că inserarea în paginile ziarului nostru a materialului despre proiectul de peste 21 de miliarde de lei vechi, prin care ISJ Vaslui vrea să consilieze profesional 480 de elevi de liceu, printre care 60 de elevi de la LMK, liceu de elită din municipiul reședință, v-a deranjat, drept pentru care ați insistat să faceți anumite clarificări. În același scop vă transmit că Centrul Județean pentru Resurse și Asistență în Educație Vaslui a consiliat într-un singur an școlar peste 700 de elevi cu privire la orientarea profesională. Costurile pentru acest lucru au fost exact cele necesare funcționării unității (personal și utilități) și pot paria că nu au ajuns nici pe departe la 21 de miliarde de lei.

Da, niciun oficial al ISJ Vaslui nu a spus vreodată textual (cum ați înțeles dumneavoastră) că „Liceul «Mihail Kogălniceanu» (LMK) este plin de copiii dezavantajați, incapabili să se orienteze în carieră”, dar afirmația este o concluzie a acțiunilor înteprinse de ISJ în cadrul proiectului menționat. „Primul criteriu este interesul elevilor de a participa la activitățile de consiliere”, mai spuneți dumneavoastră, în calitate de manager de proiect. Probabil din prezidiu nu s-a văzut la lansarea proiectului că doar smartphone-urile i-au ajutat pe liceeni să reziste alocuțiunilor. Asta pentru că elevii prezenți știau exact unde vor să-și continue studiile.

Dar “opinia câtorva elevi care par să știe ce au de făcut în viață nu se poate substitui opiniei celor 420 de elevi care au ales să facă parte din grupul țintă și să fie consiliați în acest proiect”, spuneți dumneavoastră. Drept e că nu se poate, dar elevii care „par să știe ce au de făcut în viață” parcă optaseră voluntar pentru consiliere. Sau nu? Adică ori au nevoie, ori nu au?, că nu se mai înțelege nimic… Că tot veni vorba de înțelegere, vă atrag atenția că nici măcar personalul ISJ nu înțelege ce e cu criteriile de selecție a elevilor de la LMK, așa cum reiese dintr-o adnotare de pe un document trimis nouă spre elucidare și replică, pe care cineva a inserat o frază căreia i-a atașat următorul comentariu: „Nu înțeleg aici…”

Pe de altă parte, „Orientarea în carieră nu dăunează grav sănătății nici unui elev, nici chiar acelora care cred că au făcut deja o alegere bună în viață. Considerăm că opțiunile trebuie luate în cunoștință de cauză, având la bază dincolo de dorința de a urma o anumită carieră, o evaluare realistă a propriilor aptitudini dar și a realității pieței muncii care nu se ghidează după dorințe ci după necesități”, spuneți. Adică elevii au optat voluntar pentru consiliere profesională, dar nu ar fi greșit nici dacă ar fi consiliați în mod obligatoriu, ca înainate de ’89, că doar nu le dăunează sănătății dacă îi forțăm să vadă alte opțiuni decât cele pentru care se pregătesc deja.

Dar problema dumneavoastră constat că este faptul că elevii de la LMK sunt menționați „cu obstinație” în articol. Dar oare în județ nu există unități de învățământ liceal care s-ar fi încadrat mult mai bine în criteriile de selecție pe care proiectul le-a avut în vedere? Ideea articolului nu a fost nicidecum inocularea concluziei că elevii de la liceele emblematice ale județului nu au nevoie de consiliere, cum voit ați înțeles, ci că dacă tot s-a făcut efortul obținerii acestei finanțări substanțiale cu o medie de aproape 1.000 de eruo/elev, atenția ar fi trebuit canalizată la unitățile unde este cu adevărat nevoie de consiliere și dotare.

Cu… respect,

Alex SAVA

PS: Mai spuneți în dreptul la replică pe care ni l-ați trimis că modul în care semnatarul materialului „a ales să prezinte evenimentul de lansare oficială a proiectului este denigrator, tendențios și lipsit de obiectivitatea, imparțialitatea și echidistanța care ar trebui să caracterizeze un jurnalist care își respectă profesia și implicit principiile codului de conduită profesională”. Îmi vine greu să nu mă întreb în contextul obiectivității, imparțialității și echidistanței unei persoane care își respectă profesia, de ce dumneavoastră, ca purtător de cuvânt al ISJ autointitulat, ați avut dintotdeauna o colaborare sumară, aproape monosilabică cu redactorii Est News?

PS2: V-ați încheiat apoteotic dreptul la replică: „Este regretabil că parti pris-urile își fac încă simțită prezența în presa românească”. Parti-pris-urile la care faceți referire îmi sunt sincer necunoscute, dar fiindcă tot veni vorba, vă propun un exercițiu: haideți să numărăm declarațiile dumneavoastră din alt cotidian vasluian (pe care din respect pentru colegii mei nu o să-l nominalizez) și pe cele din Est News. Veți constata că, deși colegii mei vă caută zilnic, sunteți de găsit numai pentru cine vreți. Tot la capitolul parti-pris-uri, vă mai propun un exercițiu. De sinceritate, de data aceasta. Cum s-a distribuit publicitatea pentru proiectul care a făcut obiectul materialului?

PS3: Firește, tot un exercițiu. Vă provoc să faceți publică suma cu care sunteți remunerată în cadrul proiectului. Măcar să știm și noi cu cât plătește UE tăiatul frunzei la câini.

Ca urmare a apariției în data de 5 septembrie 2014 pe site-ul cotidianului Est News a articolului „Unde nu este nevoie, tot ce este bun se poate întâmpla – Elevii din LMK debusolați complet, cei de la țară deloc” semnat de Bogdan Rusu și în virtutea dreptului la replică, Inspectoratul școlar Județean Vaslui dorește să facă următoarele precizări: Nici un oficial al Inspectoratului școlar Județean Vaslui nu a afirmat că „Liceul «Mihail Kogălniceanu» (LMK) este plin de copiii dezavantajați, incapabili să se orienteze în carieră” așa cum menționează în deschidere autorul articolului. În proiectul cu fonduri europene la care se…

Review Overview

User Rating: Be the first one !

About Mihai Vasile

%d blogeri au apreciat: