Home / National / Traian Băsescu, la FINAL DE MANDAT: România este o țară sigură, nu este riscul unei invazii. Îi predau lui Iohannis o țară care îndeplinește toate criteriile pentru a intra în zona euro – DECLARAȚIILE PREȘEDINTELUI

Traian Băsescu, la FINAL DE MANDAT: România este o țară sigură, nu este riscul unei invazii. Îi predau lui Iohannis o țară care îndeplinește toate criteriile pentru a intra în zona euro – DECLARAȚIILE PREȘEDINTELUI

Președintele Traian Băsescu a declarat, sâmbătă, în conferința de la finalul mandatului, că România este în prezent o țară sigură din punct de vedere al securității și nu riscă o invazie, dar sunt necesare investiții în armată, el menționând totodată găzduirea a două comandamente NATO.Traian Băsescu a declarat că îi va preda lui Klaus Iohannis o țară care îndeplinește toate criteriile de convergență, în vederea intrării în zona euro, el apreciind că vom deveni membri ai zonei euro mai devreme de 2019.

DECLARAȚIILE PREȘEDINTELUI:

– Vreau să stabilim de la bun început cum se desfășoară conferința de presă. Nu este o conferință de bilanț, ci de final de mandat

– aș vrea ca românii să aibă poza României, nu cea propovăduită la televizor de cei care nu prezintă cifrele reale

– ma voi fixa pe trei segmente foarte importante pentru viitorul românilor

– vreau să mulțumesc românilor pentru onoarea pe care mi-au făcut-o de a fi președinte 10 ani

– nu voi uita pana la sfarsitul vieții nici eu, nici familia mea

– trei teme sunt vitale pentru România: securitatea, România și UE, statul de drept

– cand mi-am început mandatul, principul pe care am ales să funcționez a fost: acestea sunt instituțiile, legile, să le facem să funcționeze mai bine

– nu am plecat de la premiza că trebuie luate lucrurile de la capăt

– am pus virgulă după mandatul președintelui Iliescu și am îmbunătățit ceea ce am considerat

– românii trăiesc într-un stat sigur. Într-o lume în care atacurile teroriste sunt la ordinea zilei, în care UE și NATO sunt ținte ale atacurilor, România este o țară sigură, datorită modului în care instituțiile sale funcționează

– dacă privim la agresivitatea din regiune, a președintelui Putin, România este sigură. Vladimir Putin e interesat de România, dar țara este într-un sistem de alianțe solid. Avem confortul că nu suntem singuri în fața riscurilor. România a devenit furnizor de securitate pentru multe state NATO, prin participările la misiuni în străinătate. Militarii români s-au instruit în teatre de operații. Armata s-a perfecționat în condiții de război

– furnizăm securitate prin scutul de la Deveselu, destinat să protejeye multe alte state NATO, inclusiv SUA

– sute de pușcași marini sunt dizlocați la Kogâlniceanu; la exercițiile din Marea Neagră participă nave românești, franceze, britanice, americane

– două comandamente NATO vor fi operaționale în România până la viitorul summit al Alianței

– România este mai sigură ca niciodată. Mesajul meu către români este că suntem în siguranță

– dincolo de arhitectura prezentată, serviciile românești, SRI, SIE, serviciul armatei, sunt totalmente conectate la sistemele de informații ale Alianței, mai ales în privința cooperării în interiorul NATO

– parteneriatul cu SUA vizează și educația, cultura, schimburile turistice, o paletă largă ce trebuie pusă în practică până la ultima consecință

– din punct de vedere al structurilor de securitate, România este un stat sigur.

– internetul a devenit pentru noi toți un mod de viață. Nimănui nu trebuie să îi treacă prin cap să abuzeze

– dacă la începutul mandatului meu eram o țară NATO, în momentul de față sunt o țară NATO credibilă în interiorul Alianței

– România trebuie să investească mai mult în apărare. Trebuie să spunem că obligația este să continuăm. Totul trebuie consolidat

 – este nedrept să nu răspunzi atunci când ți se cere o misiune în Afganistan, de exemplu

– drumul normal al României este să se consolideze în aliat credibil și să consolideze parteneriatul cu SUA în interiorul alianței

– a doua poză care trebuie făcută românilor și pe care nu o văd pusă sub amenințare, este legată de prezența noastră în UE

– UE este singura opțiune viabilă pentru a ajunge la prosperitate, cândva. Așa cum pentru securitate nu avem alternativă la NATO, pentru creșterea nivelului de trai nu avem altă alternativă decât UE

– Schengen și absorbția țin de Guvern. Suntem departe de imaginea pe care ne-o facem când vorbim de noi și de UE. Este la fel ca în cazul garantării securității prin NATO

– am primit o Românie care terminase procesul de negociere, dar avea o lungă listă de lucruri de rezolvat

– am semnat în aprilie 2005, cu onoare, la Luxemburg, Tratatul de aderare. A fost un efort al guvernelor, diplomatic. În 2007 am devenit membri ai UE

– a fost perioada crizei. În interiorul UE era un curent puternic de separare a zonei euro de zona non euro. Am avut șansa unei – Germanii care nu a vrut două categorii de state în Europa. Cu sprijinul Germaniei am avut dreptul de a fi partenerii la deciziile ce vizau zona euro. Am devenit parteneri în zona Euro plus. România participă o dată pe an la reuniunea grupului din zona euro. Am adoptat Tratatul fiscal, care stabilește ca statele să își garanteze dezvoltarea și prosperitatea din resursele pe care le produc. Se interyic deficitele și se stabilește ca deficitul structura să fie de maxim 1%, limită la care România a ajuns, dar trebuie să ajungem și la excedentul generat de economie în următorii ani.

 – vechii membrii ai UE au ajuns la grade de îndatorare de peste 100%, sau peste 100%, ca în cazul Greciei sau Portugaliei. Este enorm. Opțiunea de a ratifica Tratatul Fiscal a fost bună. Ne garantăm o dezvoltare durabilă, cu resurse credibile. Îndatorările sunt destinate investițiilor, nu consumului

– de la aderare, România a făcut progrese formidabile, pe care nu le recunoaștem, dar ele sunt. Sunt consemnate. Rata inflației: 1,4%, rata la dobânzi pe termen lung 4,8%, cursul, mai mic decât marja de 15%, deficitul sub 3%. Astăzi România îndeplineste criteriile de convergență. Îi voi preda lui Iohannis o țară care îndeplinește criteriile aderării la zona euro

– în ultimii 10 ani a scăzut inflația. PIB în euro – 61 miliarde euro în 2004, 152 miliarde, în 2014. O creștere de 2,5 ori a PIB. Exporturile în 2005 – 11,6 miliarde, în 2014 vor depăși 50 de miliarde. Spectaculos în raport cu situația medie din UE e ponderea industriei. Dacă la nivelul UE, ponderea industriei în PIB este de 17-18, în România este de peste 33%

– investițiile străine directe s-au făcut preponderent în industrie. Agricultura a avut ani de succes, datorită voii Domnului, dar si a subvențiilor. Avem o perspectivă bună, dar trebuie să cheltuim fondurile europene pentru infrastructura de transport, pentru competitivitate

– sunt niște realități și în privința salariilor și pensiilor: Salariu mediu brut: 2004 – 768 lei, 2014 – 2358 lei. Cam asta e poza reală a României, nu am construit-o eu cu consilierii la Cotroceni. Am vrut doar o poză mai bună față de cea din 2004. Acestea sunt schimbările din ultimii 10 ani. Români pot fi optimiști în privința evoluției economiei și capacitatea de a genera resurse pentru creșterea nivelului de trai

– investițiile și reformele structurale au fost importante în acest interval. Liberalizarea pieței forței de muncă, din 2010, a flexibilizat mult piața muncii, a creat condiții de optimizare a costurilor în societăți. Primul pas care ne-a scos din era comunistă a contractului de muncă. Deși multe țări UE au fost și sunt în criză, România a avut doar 2 ani din 10 cu creștere negativă. În restul de 8 ani, România a avut creștere economică pozitivă

– creșterea economică poate fi asigurată cu bani europeni și investiții străine direct

– reformele structurale nu s-au oprit la piața muncii. Reforma educației, a sistemului de pensii, care a nemulțumit, reforma în justiție, materializată prin legea micii reforme, cele 4 coduri, care au schimbat fața justiției. Lucrurile trebuie să continue în creșterea nivelului de eficiență. Justiția a devenit tot mai eficientă în ultima vreme

– reforma educației, ca reformă structurală, ne-a ajutat ca stat UE. A fost bună. Cel mai mare câștit, legat de învățământul universitar și cel dual. La terminarea școlii copiii au șansa unei meseri. Am fost criticat de oamenii din presă când am spus că nu avem suficienți ospătari sau tinichigii

– reforma în sănătate are o lege pregătită, dar sistemul trebuie reformat. Nu e dorită de sistem, dar reforma ar pune în centrul sistemului de sănătate oamenii. Am eșuat cu această inițiativă din cauza unei intervenții nefericite

– pentru modernizarea clasei politice avem nevoie de reforma finanțării partidelor, e respectarea referendumului din 2009, prin care poporul a votat pentru 300 de parlamentari, avem nevoie de votul prin corespondență. Este o mare nedumerire cum a fost posibil în România ca oamenii să vrea să voteze și să fie împiedicați. Trebuie rezolvat acest lucru pentru recredibilizarea României

– România are nevoie de o reformă a Finanțelor Publice. Îmi permit să sugerez să se schimbe centrul de greutate de pa întreprindere și cetățean pe proprietate. Taxele pe proprietate sunt prea mici și pe producție prea mari. Trebuie să stimulăm propria noastră dezvoltare prin această schimbare

– România trebuie să-și asigure independența energeti pentru ea și Moldova. Trebuie găsite soluții fiscale pentru mass-media, pentru presă. Sistemul fiscal și realitățile economice fac ca presa să fie mult prea încorsetată în interesele patronilor de presă

– am enumerat reforme structurale făcute si reforme ce trebuie făcute pentru ca România să se consolideze în UE și să fie un important jucător în zona euro. Ne-am intregrat pe piața muncii, am îndeplinit criteriile de la Maastricht și suntem cu criteriile tehnice, pregătiți pentru Schengen. Sunt cele trei criterii care definesc integrarea deplină

– e multă demagogie legată de liberalizarea pieței muncii. A fost o bătălie importantă până ce toate statele au liberalizat piața muncii pentru Români. Libertatea de a pleca în UE la lucru e un bun extraordinar. Va asigur că va veni și vremea refluxului și nu este prea departe. Este o realitate pe care am știut-o și am dorit-o și nu trebuie să o respingem acum din demagogie

– am auzit intrepretarea legată de aderarea la zona euro. Este bine să intrăm îndată ce toate criteriile sunt indeplinite, și acum toate criteriile sunt indeplinite

– statul de drept: România a făcut progrese uriașe din 2004. Progresele din justiție nu s-au datorat nepărat schimbării legilor. Procurorii și judecătorii au simtit nevoia schimbării, că oamenii politici nu mai sunt intangibili. Nu lipsa de modernizare a codurilor a făcut justiția să funcționeze mai bine, ci oamenii, judecătorii și procurorii care nu s-au mai temut de factorul politic

– a fost probabil zona de conflict cea mai puternică între mine și clasa politică. De aici a plecat ideea președintelui conflictual, fără respect pentru instituții, altfel spus președintele face scandal. Am fost conștient tot timpul de atacurile asupra instituțiilor care nu-și făceau treaba: Parlament, Înalta Curte de Justiție. Justiția este cheia evoluției noastre. A fost nevoie de un efort care a avut ca efect umilirea mea. M-am dedicat acestui efort, alături de cel legat de siguranța națională. Nu m-am bătut cu ziariștii

– rezultatul din 16 decembrie înseamnă și că poate românii au înțeles riscurile stopării proceselor din justiție

– îmi aduc aminte câți mă acuzau că justiția e la comanda mea, că se stabilește la Cotroceni cine e arestat, condamnat. Spun public că nu a existat niciun dosar care a pornit pentru că a spus Băsescu procurorușui sau judecătorului. Niciun dosar nu s-a oprit din cauza mea. Singurul dosar pe care l-am urmărit permanent a fost cel de terorism al lui Hayssam. Nu am spus unui judecător niciodată: Dă soluția asta

– acum atât PSD cât și liberalii au în discurs statul de drept și independența justiției

– pentru acest discurs m-au suspendat de două ori. Cînd PSD și PNL vor internaliza acest discurs avem garanția că reforma justiției e ireversibilă. Iată satisfacția mea după 10 ani de mandat: să auzi PSD-iștii bătrâni vorbind despre stat de drept

– ceea ce am spus este ceea ce mi s-a părut mai important că s-a întâmplat în mandatul meu

– suntem într-o țară sigură, mai avem intrarea în zona euro și accesul la Schengen. Suntem într-o țară în care s-a diminuat riscul de regres în abordarea pe care justiția o are

– așa cum eu am pus o virgulă după mandatele lui Iliescu și Constantinescu, și după mandatul meu trebuie pusă virgulă și continuat. Punctul înseamnă să o lum în cealaltă direcție

– amintiți-vă de SRI-ul din timpul lui Timofte, de SIE din timpul lui Fulga. Vântu punea mașina la dispoziția șefului SRI. SRI funcționează azi pe exact aceeași lege ca în timpul lui Iliescu. Dar avem alt SRI, alt SIE. Și avem exact aceleași legi. Aprecierea mea a fost corectă: Nu schimbăm neapărat legile, ci obiectivele și oamenii. Cu oamenii mai ai și ghinon.

Sursa: mediafax.ro

About Mihai Vasile

x

Check Also

Victimele din clubul Colectiv, comemorate printr-un mars al tacerii, la un an de la tragedie. Peste 5.000 de oameni au fost la Colectiv, unde au depus flori si lumanari

Peste 5.000 de persoane au ...

Șoferii de care să te ferești: o mașină din opt provoacă accidente

Mașina puternică la volanul căreia ...

Totul despre noua lege! Conversia creditelor în franci elvețieni, pas cu pas

Zilele trecute, a fost adoptată ...

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
%d blogeri au apreciat: