Google+
Home » Sanatate » Păcăleala de pe etichetele medicamentelor

Păcăleala de pe etichetele medicamentelor

Simona MIHĂILĂ

În cele mai multe cazuri, diferența de preț dintre două preparate având aceeași substanță activă este uriașă. Lipsa de informare face ca cei mai mulți clienți de farmacii să dea mai mulți bani pe ambalajul de lux al produselor și pe faptul că li se face reclamă la televizor, decât pe medicamentul în sine. Ajungem foarte des să plătim chiar și de cinci ori mai mult.

Dacă promisiunile producătorilor de medicamente cum că preparatele lor ne fac sănătoși tun nu sunt întotdeauna ușor de probat, cu siguranță, buzunarele noastre sunt într-o tot mai mare suferință. Mai ales în ultimii ani, când concurența pe piața medicamentelor a devenit crâncenă, iar producătorii nu mai știu ce să mai născocească pentru a ne convinge să le cumpărăm preparatele.
medicamente_farmaciiAșa au apărut sticluțele sofisticate însoțite de lingurițe sau seringi dozatoare, ori recipiente ale căror capace au mecanisme de siguranță (copiii curioși nu le pot deschide); ori blistere din materiale speciale anti-umiditate sau anti-lumină; ori medicamente ambalate în vid; cutii plastifiate, cartoane lucioase, capace cu buton, sigilii complicate. Și câte și mai câte modalități ingenioase de ambalare, pe care nici nu ni le puteam imagina în urmă cu 10 – 15 ani.
Nici hap-urile nu mai sunt colțuroase și amare, iar siropurile pentru copii juri că sunt nectar de căpșuni, piersici, zmeură sau portocale. La o adică, vitaminele pot lua și forma marțienilor, a buburuzelor și chiar a piticilor din Albă-ca-Zăpada. Totul e posibil în dumbrava minunată a unui laborator de farmacie.
Dar credeți, oare, că toate aceste invenții sunt gratis? Totul costă și, vom vedea în cele ce urmează că prețul pe care-l plătim nu este de neglijat. S-a ajuns ca, în cele mai multe cazuri, diferența de preț dintre două preparate având aceeași substanță activă să fie uriașă.
În cazul celui mai scump plătim excipienții (substanțele care dau consistență, culoare, gust, stabilitate), ambalajul sau accesoriile (recipiente dozatoare). Însă, se poate întâmpla (destul de des), ca nici măcar acestea să nu existe, prețul mare fiind dat de notorietatea producătorului sau de faptul că medicamentul a apărut în reclamele de la televizor. Exact ca în cazul încălțămintei, de exemplu. Una este să cumperi un pantof sport Nike și alta e sa cumperi unul, la aceeași calitate (poate chiar mai bună), de la Hușana.

Aceeași Mărie cu altă pălărie

Iată câteva medicamente/preparate care au la bază aceeași substanță activă, singura diferență dintre ele fiind denumirea comercială, eventual calitatea ambalajului și modul de prezentare:
* Paracetamol: 2,5 lei – Panadol: 5,7 lei
* Nurofen (tablete): 24 de lei – Ibuprofen (tablete): 4 lei
* Klacid: 36 lei – Claritromicină: 25 lei
* Voltaren (gel): 25 lei – Diclofenac (gel): 14 lei
* Fastum gel: 45 lei – Ketoprofen: 15 lei
* Tagremin: 7 lei – Biseptol: 45 lei
* Nospa: 9 lei – Spaverin: 5 lei
* Loperamid: 9,5 lei – Imodium: 20 lei
* Claritine sirop: 18 lei – Loratadina sirop – 7 lei

Și exemplele pot continua mult și bine. Aproape că nu este pe piață medicament care să nu aibă și o alternativă mai ieftină și care are exact același efect. Autoritățile din domeniul farmaceutic spun că orice vânzător din farmacii (farmaciști sau asistenți) au obligația de a le prezenta clienților toate variantele, în așa fel încât omul să poată cumpăra ce dorește sau ce-și permite.
Însă, de regulă, în spatele halatului alb al farmacistului stă, de fapt, comerciantul. La fel ca orice alt comerciant, farmacistul are și el interes să câștige.
“Una este să câștigi 30% din suma de 10 lei și alta e să-i câștigi din 50 de lei. Și pentru noi obligațiile fiscale sunt acelelași, și noi plătim curent electric, gaze, apă, și noi avem de dat salarii. Chiar dacă ar fi normal să-i spunem clientului că poate cumpăra un medicament cu bani puțini și nu o facem, nici nu-i impiedicăm să cumpere ce doresc”, ne-a spus franc I.T, un farmacist din Bârlad.
Aurora Tănase, un asistent de farmacie, tot din Bârlad este de părere că nu doar lipsa de informare a pacienților sau reaua-voință a unor farmaciști fac ca oamenii să cumpere ce este mai scump.
“Foarte multă lume vine cu indicații din partea medicului. Chiar dacă acesta scrie pe rețetă doar substanța activă, omul ii cere farmacistului un medicament anume, «că așa a spus domnul doctor»”.
Singura șansă ca oamenii să își salveze buzunarul de lăcomia comercianților (fie ei farmaciști sau nu) este să se documenteze serios. Internetul le stă la dispoziție cu o sumedenie de informații.

Comments

comments

Simona MIHĂILĂ În cele mai multe cazuri, diferența de preț dintre două preparate având aceeași substanță activă este uriașă. Lipsa de informare face ca cei mai mulți clienți de farmacii să dea mai mulți bani pe ambalajul de lux al produselor și pe faptul că li se face reclamă la televizor, decât pe medicamentul în sine. Ajungem foarte des să plătim chiar și de cinci ori mai mult. Dacă promisiunile producătorilor de medicamente cum că preparatele lor ne fac sănătoși tun nu sunt întotdeauna ușor de probat, cu siguranță, buzunarele noastre sunt într-o tot mai mare suferință. Mai ales în…

Review Overview

User Rating: Be the first one !

About Simona Vasile

%d blogeri au apreciat: