Home » Business » Retaileri: Grupuri de interese demonizează supermarketurile și le transformă în "țapi ispășitori"

Retaileri: Grupuri de interese demonizează supermarketurile și le transformă în "țapi ispășitori"

Asociația Marilor Rețele Comerciale susține că acuzațiile de creștere artificială a prețurilor înainte de reducerea TVA fac parte dintr-un „plan al grupurilor de interese” deranjate de lupta cu evaziunea fiscală, acesta urmărind demonizarea supermarketurilor și transformarea lor în „țapi ispășitori”.

„În această strategie distructivă nimic nu a fost uitat: s-au folosit termeni precum «sabotaj» sau «tun» sau expresii precum «profiturile se ascund în buzunarele comercianților» pentru a ilustra situații de modificări ale prețurilor la diverse produse, fără a se fi menționat dacă aceste produse erau sau nu în promoție în perioadele monitorizate, dacă diferitele comparații se refereau la aceeași marcă de produs, același producător, același comerciant sau aceeași unitate de măsura. Retailerii au fost acuzați de practici incorecte în relațiile cu furnizorii precum și de transfer al profitului în afara țării, folosindu-se, bineînțeles, întreg arsenalul naționalist-populist de rigoare”, arată asociația, într-un comunicat.

Retailerii afirmă, de asemenea, că unii „investitori” vor să transfere către supermarketuri pierderile suferite ca urmare a precărității propriului management.

„Însă fără îndoială cea mai mare surpriză sau, mai bine zis, stupefacție ne-a fost provocată de ușurința cu care, sub pretextul sprijinului acordat producătorilor locali, s-au promovat concepte și inițiative care nu numai că nu au nimic de-a face cu existența unei piețe libere și concurențiale, dar în subsidiar urmăresc să deturneze o parte a consumului către proprietarii piețelor, unde cvasi-totalitatea operațiunilor comerciale este nefiscalizată”, susține asociația.

Marii comercianți susțin și că ideea închiderii supermarketurilor duminica și în timpul sărbătorilor legale este deplasată și nejustificată.

„Obiectivul urmărit este același – diminuarea sumelor vărsate la bugetul statului prin scăderea vânzărilor”, conform sursei citate.

Asociația Marilor Rețele Comerciale arată de asemenea că acuzațiile de creștere artificială a prețurilor nu au fost confirmate de nicio instituție abilitată în acest sens și că a recomandat membrilor săi să utilizeze toate instrumentele comerciale pe care le au la dispoziție pentru ca scăderea TVA să se regăsească în prețul la raft.

În urmă că două săptămâni, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat că se teme ca în această perioadă să nu apară înțelegeri între magazine, lanțuri de magazine și între producători care să încerce să păstreze în profiturile lor reducerea TVA la 9% la alimente începând cu 1 iunie.

Un raport analizat la începutul lunii mai de Guvern privind prețurile la alimente din marile magazine nu prezintă informații legate de creșterea acestora înainte de reducerea TVA, Consiliul Concurenței urmând să ceară informații retroactive privind prețurile practicate și să verifice, aleatoriu, aproximativ 600 de magazine

Conform documentului, Consiliul Concurenței a comunicat asociațiilor profesionale ale retailerilor și producătorilor că pot recomanda membrilor să scadă prețurile cu minimum 12%, după reducerea TVA, și i-a anunțat că va verifica la nivel național evoluția prețurilor și după scăderea TVA, pentru a vedea dacă efectul este menținut în timp.

Documentul menționează „eventuale creșteri de prețuri pe anumite grupe de alimente anterior datei de 1 iunie” și precizează că, urmare a informațiilor pe această temă din presă, Ministerul Agriculturii a dispus verificări în București, Brașov, Cluj, Dolj, Iași, Sibiu și Timiș, direcțiile din minister urmând însă să prezinte conducerii o notă informativă în care să indice eventuale astfel de majorări.

Și Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor a verificat marile magazine la nivel național, dar a identificat doar nereguli constând în utilizarea de expresii precum „ieftin” sau „discounter garantat” care induceau ideea unui preț redus, dar fără afișarea prețului actual de vânzare, lipsa afișării prețurilor, etichetarea neconformă, nerespectarea condițiilor de depozitare.

Presa a relatat însă că mari lanțuri de magazine ar fi majorat prețurile la diferite alimente cu până la 30%, înainte de reducerea TVA, iar premierul Victor Ponta a reacționat spunând că Guvernul nu poate îngheța prețurile la mărfurile din magazine, dar poate introduce măsuri constituționale și europene, precum taxe speciale foarte mari, în cazul în care comercianții nu scad prețurile la raft după diminuarea TVA.

El a cerut ca Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor și Consiliul Concurenței să verifice atent situația prețurilor din magazine.

Sursa: mediafax.ro

Asociația Marilor Rețele Comerciale susține că acuzațiile de creștere artificială a prețurilor înainte de reducerea TVA fac parte dintr-un "plan al grupurilor de interese" deranjate de lupta cu evaziunea fiscală, acesta urmărind demonizarea supermarketurilor și transformarea lor în "țapi ispășitori". "În această strategie distructivă nimic nu a fost uitat: s-au folosit termeni precum «sabotaj» sau «tun» sau expresii precum «profiturile se ascund în buzunarele comercianților» pentru a ilustra situații de modificări ale prețurilor la diverse produse, fără a se fi menționat dacă aceste produse erau sau nu în promoție în perioadele monitorizate, dacă diferitele comparații se refereau la aceeași marcă…

Review Overview

User Rating: Be the first one !

About Mihai Vasile