Google+
Home » National » Thomas Ciulei INTERZICE difuzarea publică în România a filmelor sale și ale lui Liviu Ciulei
Un film de Liviu Ciulei (foto) despre cariera sa de scenograf intinsa pe durata unei jumatati de secol va putea fi vazut luni, la TVR1.

Thomas Ciulei INTERZICE difuzarea publică în România a filmelor sale și ale lui Liviu Ciulei

Regizorul și producătorul Thomas Ciulei a decis luni ca, din 19 octombrie, să nu mai acorde dreptul de difuzare publică în România a filmelor sale și ale tatălui său, Liviu Ciulei, din cauza “atitudinii destructive a Centrului Național al Cinematografiei”, a declarat acesta pentru MEDIAFAX. 

“Am trimis comunicatul, în principal, către media. Centrul Național al Cinematografiei încă nu a primit. Vreau să afle de la presă, însă vor fi înștiințați cândva și ei”, a declarat Thomas Ciulei pentru MEDIAFAX.

“Sunt moștenitor unic al drepturilor de autor pentru filmele lui Liviu Ciulei și autor pentru ale mele, astfel, am tot dreptul. Este decizia mea și, până acum, nu au fost încălcări decât în ceea ce privește site-urile pe care au fost link-uri”, a mai spus acesta.

Excepție de la această “măsură extremă”, cum o numește, vor face proiecțiile în instituțiile de învățământ.

“Am fost nevoit să ajung la această măsură extremă în urma atitudinii destructive ale Centrului Național al Cinematografiei legate de restaurarea filmelor lui Liviu Ciulei și a tratamentului discriminatoriu și destructiv legat de producțiile mele”, a notat Thomas Ciulei în comunicatul transmis.

Acesta explică faptul că, în 2008, Liviu Ciulei a declarat că, în cazul unei restaurări a filmului “Pădurea Spânzuraților”, își dorea ca aceasta să fie făcută “la cele mai înalte exigențe”. Șansa s-a ivit în același an, când Fundația World Cinema Foundation, înființată de Martin Scorsese, a dorit să ofere un proiect de restaurare a filmului “Pădurea Spânzuraților”, în valoare de peste 200.000 de euro.

Dezinteresul Centrului Național al Cinematografiei (CNC) pentru găsirea soluțiilor de a susține această lăudabilă inițiativă pe plan intern a dus la retragerea ofertei făcute de World Cinema Foundation, pierzându-se astfel o șansă uriașă de a resuscita un film al cărui suport original, pelicula, începe să-și atingă durata maximă de viață.

O soartă identică l-a avut și filmul “Valurile Dunării”, mai spune Thomas Ciulei, a cărui restaurare finanțată de Groupama Group, în 2010, s-a lovit de aceeași indiferență din partea CNC. Prin acest comportament, Centrul Național al Cinematografiei încalcă grav obiectivele formulate în art. 2F din legea cinematografiei – “protejarea, dezvoltarea, și punerea în valoare a patrimoniului cinematografiei naționale”.

Referitor la propria creație, Thomas Ciulei spune: “În perioada 2010-2013, am produs două filme de lung metraj, «Matei Copil Miner», de Alexandra Gulea, și “2+2″, în regia mea. O parte din finanțarea acestor filme era asigurată de Televiziunea Română, care, în urma dificultăților financiare, nu și-a onorat la timp obligațiile asumate prin contract, lucru care a dus la depășirea perioadei contractuale de predare a filmelor la CNC de către firma producătoare Europolis Film”.

Acesta adaugă că “Societatea Română de Televiziune are obligația de a finanța pelicule românești, conform legii Cinematografiei. În loc ca CNC să acorde cazului circumstanțe atenuante, cum a procedat cu multe alte producții (fiind vorba despre un producător care a întâmpinat dificultăți în execuția financiară a unui film, fără vina acestuia, și care a făcut tot posibilul să ducă filmul la bun sfârșit), a luat în schimb decizia de a mă da ca producător în judecată pentru restituirea sumelor de credit în valoare de 2.045.880 de lei, plus penalizări, și totodată de a bloca plata ultimelor tranșe de finanțare în valoare de 227.320 de lei”.

În finalul comunicatului, Ciulei cataloghează atitudinea Centrului Național al Cinematografiei ca fiind “discriminatorie, destructivă și în contradicție cu obiectivele formulate în legea Cinematografiei: «dezvoltarea industriei filmului din România», și «încurajarea inițiativei private în domeniile creației, finanțării și producției (…) filmelor românești sau celor realizate cu participare românească» (Art. 2 a, b.)”.

De asemenea, acesta cere scuze tuturor celor care doresc și nu vor avea posibilitatea să vadă aceste filme în viitor.

Până la momentul difuzării acestei știri, niciunul dintre reprezentanții Centrului Național al Cinematografiei nu a putut fi contactat.

Liviu Ciulei (născut pe 7 iulie 1923, la București, și decedat 24 octombrie 2011, la München) a studiat teatrul, la Conservatorul Regal de Muzică și Teatru din București, iar apoi arhitectura. A debutat ca actor în 1946, jucând rolul lui Puck în “Visul unei nopți de vară” la Teatrul Odeon din Capitală. Ulterior s-a alăturat echipei Teatrului Municipal din București, actualul Teatru Bulandra, unde a debutat ca regizor în 1957, punând în scenă “Omul care aduce ploaia” de Richard Nash. Liviu Ciulei, descris de Newsweek drept “una dintre cele mai îndrăznețe și provocatoare figuri ale scenei internaționale”, a fost numit, de altfel, director onorific al Teatrului Bulandra, în semn de apreciere pentru creația sa artistică.

Cariera spectaculoasă a lui Liviu Ciulei include peste 20 de filme, la care a lucrat în calitate de regizor, actor sau scenarist, precum și numeroase spectacole de teatru, unde și-a pus semnătura ca regizor, scenograf sau actor, aceste producții fiind recompensate de-a lungul timpului cu distincții prestigioase.

Filmografia sa include, alături de unul dintre titlurile care au marcat istoria cinematografiei românești, “Pădurea Spânzuraților”, și “Valurile Dunării” (1959) și “Erupția” – debutul său în regia de film, din 1957.

Despre scena finală a filmului “Pădurea spânzuraților”, Liviu Ciulei spunea, cu câteva luni înainte de a muri, că este cea mai bună pe care a filmat-o vreodată. “Pădurea Spânzuraților” a primit, în anul 1965, premiul pentru regie la Festivalul de la Cannes.

“Valurile Dunării”, cel de-al doilea film semnat de Liviu Ciulei, a fost recompensat cu Globul de Cristal la Festivalul de la Karlovy Vary, în 1960.

Printre distincțiile obținute de Liviu Ciulei se mai numără premiul UNITER, în 1996, premiul de Excelență UNITER, 2001, premiul de excelență în cinematografia română, 2002.

Experienței de regizor, actor, scenograf și scenarist i s-a adăugat cea de director artistic, Liviu Ciulei ocupând această poziție, timp de zece ani, pentru Teatrul “Bulandra” din București, dar și pentru Teatrul “Tyrone Guthrie” din Minneapolis.

De asemenea, Liviu Ciulei, tatăl regizorului de film Thomas Ciulei, a fost profesor de teatru la două universități prestigioase, Columbia University și New York University, dar și membru de onoare al Ordinului Arhitecților.

Thomas Ciulei, în vârstă de 50 de ani, a urmat studii de cinematografie la Munchen și New York. A regizat și produs filme, punând un mare accent pe documentare. În comunicatul remis luni MEDIAFAX, regizorul mai spune că știe că în România sunt puține condiții pentru a face film documentar, deoarece televiziunile și cinematografele nu sunt interesate de aceste producții, dar nu a renunțat niciodată la acest gen brut și onest de film. În schimbul fidelității regizorului, documentarele i-au adus multe premii internaționale. Printre cele mai importante filme ale sale se numără “Grațian” (1995), “Nebunia capetelor” (1997), “Asta e” (2001) și “Podul de flori” (2008).

Sursa: mediafax.ro

Last updated by at .

Comments

comments

Regizorul și producătorul Thomas Ciulei a decis luni ca, din 19 octombrie, să nu mai acorde dreptul de difuzare publică în România a filmelor sale și ale tatălui său, Liviu Ciulei, din cauza "atitudinii destructive a Centrului Național al Cinematografiei", a declarat acesta pentru MEDIAFAX.  "Am trimis comunicatul, în principal, către media. Centrul Național al Cinematografiei încă nu a primit. Vreau să afle de la presă, însă vor fi înștiințați cândva și ei", a declarat Thomas Ciulei pentru MEDIAFAX. "Sunt moștenitor unic al drepturilor de autor pentru filmele lui Liviu Ciulei și autor pentru ale mele, astfel, am tot dreptul.…

Review Overview

User Rating: Be the first one !

About Mihai Vasile