Google+
Home » Invatamant » Școala după școală câștigă tot mai mult teren în rândul familiilor ocupate

Școala după școală câștigă tot mai mult teren în rândul familiilor ocupate

Simona MIHĂILĂ

Programele prin care copiii cu părinți foarte ocupați rămân în grija cadrelor didactice și după orele de curs capătă tot mai mulți adepți. De curând, la Bârlad a luat ființă un nou astfel de program. Se numește “Teme Altfel!”, este implementat de două cadre didactice de la Școala “George Tutoveanu” (Școala nr. 11) Bârlad și a luat naștere în urma tot mai deselor solicitări venite din partea părinților.scoala11

“Teme Altfel!”, After School sau Step by Step sunt programe care se derulează diferit unul de celălalt, dar au un numitor comun: sunt frecventate de copii ai căror părinți nu au posibilitatea de a-i supraveghea îndeaproape după orele de curs, însă nici nu acceptă ideea de a-i lăsa pe micuți în fața televizorului, a calculatorului sau cu cheia de gât bătând pietroaiele.
După orele de curs, în schimbul a 15 lei pe zi, copiii care s-au înscris la “Teme Altfel!”, elevi de clasele I-IV, își fac temele pentru a doua zi, iar dacă le rămâne timp, împreună cu cele două învățătoare, derulează diverse activități recreative.
“Programul a fost creat ținând cont de faptul că tot mai multe familii se lovesc de problema organizării programului de după orele de curs. Cei mai mulți părinți au slujbe care se prelungesc mult peste programul de școală al copiilor, iar posibilitățile de a avea grijă ca aceștia să petreacă timpul liber într-un mod adecvat vârstei lor sunt limitate. Fiecare copil este atent monitorizat și, periodic, va fi evaluat”, ne-a declarat Luminița Costin, una dintre învățătoarele care au pus bazele proiectului.dezvellire-bust-manolache-costake-epureanu-barlad-47
În schimb, la After School, copiii nu doar că își fac temele, ci iau și masa și chiar se și odihnesc. Școala “Manolache Costache Epureanu” (Școala nr. 9) are o experiență de câțiva ani în derularea acestui program.
De departe, cererea cea mai mare este pentru sistemul Step by Step, singurul subvenționat de ministerul de resort. De la un an la altul, Școala “Ep. Iacov Antonovici” se confruntă cu tot mai multe cereri din partea părinților, mai cu seamă că rezultatele școlare ale copiilor au confirmat valoarea acestei alternative educaționale. Aici, părinții achită doar 9 lei pe zi, contravaloarea meniului (pe care micuții îl servesc, de doi ani la Restaurantul “Iulius”, în zona Stadion), meniu ce este compus din două feluri de mâncare preparate zilnic, plus desert. Desigur, părinții pot renunța la acest serviciu, dacă timpul le permite să-și ia copiii să mănânce acasă.

Ce înseamnă sistemul Step by Step

step-by-stepProgramul este o alternativă de educație a copiilor, care a debutat în România în anul 1994. La început a fost gândit doar pentru clasele I-IV, dar s-a implementat cu succes și la gimnaziu, începând cu anul școlar 1999-2000.
Această alternativă de învățare se poate desfășura în orice școală, dacă aceasta dispune de un spațiu special, pe care să-l poată amenaja conform cerințelor acestei alternative. Într-o clasa Step by Step mobilierul este format din mobile cu scăunele de jur-împrejur. Clasele sunt mochetate, pentru ca anumite activități să se desfașoare cu copiii așezați pe podea (ceea ce place copiilor).
În programul Step by Step educația se bazează pe achiziții psihologice ale dezvoltării copilului și vizează cultivarea tuturor calităților potențiale ale acestuia.
“După cum știm, fiecare persoană are ritmul său propriu de dezvoltare fizică, psihică și intelectuală. Această alternativă educațională încurajează copiii să devină cetățeni activi și să aprecieze valorile inerente unui mod de viață democratic. Metodele și mijloacele de explorare și cunoaștere ale copilului sunt individualizate prin diverse instrumente: sarcinile primite de elevi, materialele utilizate, evaluarea fiecărui elev fără a fi notat, ci prin sublinierea eventualelor greșeli și sfaturile dascălului pentru a nu se repeta în mod conștient aceeași greșală în cadrul altei sarcini asemănătoare”, se arată într-o prezentare a programului, pe site-ul Școlii nr. 8.

La Step by Step, în ritmul și la nivelul său

step-scoalanr8Evaluarea se face prin mai multe metode: copilul își prezintă, pe Scaunul autorului, rezolvările sarcinilor, precum și orice rezultat al activității sale extrașcolare (la întâlnirea de dimineață). Completările, întrebările, observațiile celorlalți și întrebările conducatoare ale învățătorului îl vor face să-și înțeleagă corectitudinea sau incorectitudinea demersului.
Lucrările tuturor copiilor sunt expuse în clasă. Există – fără a fi stigmatizantă – posibilitatea de comparare cu ceilalți, de reflexie, de înțelegere și de corectare a demersurilor mentale neadecvate sau slab conturate. În timp, mapa cu lucrări a fiecărui copil – cuprinzând lucrări datate și comentate – devine oglinda progresului acestuia față de el însuși.
Învățătorii completează un Caiet de evaluare, individual pentru fiecare elev, în care demersurile de progres pe fiecare proces de cunoaștere sunt înregistrate descriptiv, la sfârșitul fiecărui semestru. Însemnarea competențelor achiziționate, în curs de achiziționare sau neachiziționate, în Caietul de evaluare, se realizează pe baza fișelor de observație pe care învățătorul le completează după o perioadă de observare atentă a fiecărui elev.

Programa școlară este aceeași de la învățământul tradițional

step-scoala8Programul unui copil din clasa Step by Step începe la ora 8 și se termină la ora 16. Acest program începe cu întâlnirea de dimineață, în cadrul căreia elevii citesc “Agenda zilei”, “Mesajul zilei”, completează panoul “Totul despre astăzi” (ziua, data, luna, anul, anotimpul, vremea) și își prezintă noutățile pe “Scaunul autorului”.
Urmează orele normale de curs, conform orarului și programei școlare pentru clasele I-IV. Începând cu ora 11 se desfășoară “Activitățile pe centre”. Pe masa fiecărui centru sunt scrise activitățile tematice specifice. Fiecare centru are pregătite pe masă sarcinile specifice pentru scriere, citire, știinte, arte, construcții sau matematică.
Concepute de învățător pentru a exersa abilitățile de dobândit sau combinarea lor cu altele asimilate, sarcinile sunt progresive, astfel încât să permita tuturor să și le poată rezolva în ritmul și la nivelul său. Copiii cu diferențe foarte mari de performanță colaborează în sarcini, fără ca diferențele de ritm și stil individual să perturbe achizițiile. Nu există categorisiri și ierarhizări ale copiilor. Când învățătorii s-au convins că sarcinile au fost înțelese de către toți copiii, este momentul pentru evaluare – la care iau parte colegii, cu întrebări, sugestii, dar și învățătorul.
Lucrările sunt afișate în clasă la panoul clasei. Ele reprezintă dovada demersurilor mintale, a deprinderilor și dexterităților achiziționate la acel moment. După evaluare se face rotirea centrelor. Fiecare grupă merge la centrul următor pentru a rezolva sarcinile pregătite de învățători.
De la 12 la 13, elevii au pauza pentru masa de prânz, ce se servește contracost, de către toți elevii clasei, într-o locație aleasă de părinți pentru a corespunde din punct de vedere al igienei și al calității serviciilor oferite.
La Școala nr. 8, părinții care au copiii înscriși în sistemul Step by Step au acces în restaurantul în care copiii iau masa, chiar în timpul mesei, pentru a verifica ei înșiși calitatea mâncării servite.
De la ora 14 se desfășoară “Activitățile în completare”, până la ora 15- 15 .30, în funcție de orarul zilei.

Comments

comments

About Mihai Vasile

%d blogeri au apreciat: