Google+
Home » National » Spulberarea unui mit: Parcarea pe trotuar este ilegala, chiar daca se lasa un metru liber pentru pietoni. Politia Rutiera interpreteaza eronat legea, contrar deciziilor justitiei

Spulberarea unui mit: Parcarea pe trotuar este ilegala, chiar daca se lasa un metru liber pentru pietoni. Politia Rutiera interpreteaza eronat legea, contrar deciziilor justitiei

Masinile parcate pe trotuare sunt o priveliste prea des intalnit in orasele din Romania, iar “tupeul” soferilor, dar si inactiunea inactiunea politistilor au la baza o convingere falsa, promovata chiar si de catre Politia Rutiera in raspunsurile oficiale catre cetateni. Multi soferi cred ca e legal sa-si parcheze masina pe trotuar atata timp cat lasa loc liber cel putin un metru pentru pietoni. Cu toate acestea, legea interzice parcarea pe trotuar in lipsa unor marcaje si panouri care sa permita explicit acest lucru. Cu alte cuvinte, fara un panou care sa indice loc de parcare pe trotuar, oprirea sau stationarea este interzisa indiferent de cat spatiu se lasa liber pentru pietoni. Mai mult, justitia s-a si pronuntat deja definitiv si irevocabil asupra acestui aspect, inlaturand orice aparent conflict intre lege si regulile de aplicare.

Informatia pe scurt:

> In randul publicului exista convingerea ca parcarea masinii pe trotuar este legala atata timp cat este lasat spatiu liber de cel putin un metru pentru pietoni, convingere sustinuta oficial si neoficial de catre Politia Rutiera

> Legea stabileste care este regula generala: parcarea pe trotuar este ilegala, singura exceptie este doar atunci cand exista panouri si marcaje ce permit in mod expres parcarea pe trotuar

> Abia in acest caz – al exceptiei marcate prin panou permisiv – intervine si conditia lasarii unui spatiu liber de un metru pentru pietoni

> La o analiza in detaliu a textelor de lege in cauza pare ca ar exista un conflict intre Legea privind circulatia pe drumurile publice si Hotararea de Guvern care aproba Regulamentul de Aplicare

> Totusi, Justitia a decis definitiv si irevocabil inca din 2012 ca nu exista conflict legislativ si ca regula generala din lege are prioritate fata de regula de aplicare: parcarea pe trotuar este considerata ilegala daca nu exista un panou si marcaj permisiv

> Judecator CSM: “Trotuarul este pentru pietoni. Pe trotuar poate opri sau stationa un autoturism numai daca sunt indicatoare sau marcaje in acest sens”

> Politia Rutiera, in raspunsurile oferite cetatenilor, interpreteaza eronat legea si incurajeaza practic parcarea pe trotuar: “Cat timp se lasa un metru liber, e legal”

> Timp de sapte luni, Brigada Politiei Rutiere nu a putut oferi un raspuns HotNews.ro in care sa clarifice situatia din punctul sau de vedere

—-

O convingere gresita: “Daca las un metru liber, pot parca pe trotuar

Bucuresti, Calea Victoriei colt cu bulevardul Regina Elisabeta. Pe unul din trotuarele recent reabilitate, acolo unde Administratia Strazilor a montat nu demult stalpisori dupa luni intregi de solicitari cetatenesti, trei masini “inflitrate” pe dupa bolarzi stau parcate pe trotuar. In intersectie, un politist urmareste traficul.

Nu va suparati, cu acele masini nu puteti face nimic? Au voie sa stea asa pe trotuar acolo?“, vine intrebarea unui pieton.

Agentul ridica privirea, se uita nedumerit spre cele trei masini si apoi raspunde deznadajduit: “Nu le putem face nimic. Nu sunt nici proprietarii la masina, dar oricum au lasat mai mult de un metru spatiu liber pentru pietoni”.

Eu un raspuns pe care, probabil, multa lume l-a primit de-a lungul vremii de la agentii de politie din strada. De altfel, si multi soferi care aleg sa parcheze pe trotuar justifica legalitatea gestului prin faptul ca au lasat acel spatiu liber de cel putin un metru pentru pietoni. Ca asa e-n lege…

In mentalul colectiv din Romania s-a intiparit convingerea – sustinuta si oficial si neoficial de catre Politia Rutiera – ca parcarea masinilor pe trotuar este legala atata timp cat se lasa un metru liber pentru pietoni. Cu toate acestea, vorbim de o interpretare eronata a legii.

Legea interzice parcarea pe trotuar. Aparentele conflicte dintre acte normative, lamurite definitiv de catre justitie

In realitate, oprirea si stationarea unui autovehicul pe trotuar sunt interzise in mod expres de lege. Aceasta este regula generala: oprirea si stationarea pe trotuar este interzisa.

Singura situatie in care parcarea este permisa pe trotuar este atunci cand administratorul drumului (Primaria/Consiliul local/Consiliul Judetean/CNADNR etc) semnalizeaza prin semne de circulatie si marcaje locurile de parcare pe trotuar. Abia atunci, cand locurile de parcare sunt permise prin semne de circulatie, se aplica si reglementarea prin care se lasa un spatiu liber de cel putin un metru pentru pietoni.

Situatia parcarilor pe trotuar este reglementata atat de Codul Rutier (OUG 195/2002 – cu valoare de lege), precum si de Hotararea de Guvern care aprobaRegulamentul de Aplicare a Codului Rutier.

Cu toate acestea, intre cele doua acte pare la prima vedere ca sunt prevederi care se bat cap in cap: Codul Rutier care interzice parcarea pe trotuar, iar Regulamentul de Aplicare care o permite daca se lasa un spatiu liber de cel putin un metru pentru pietoni.

De altfel, exact pe acest aparent conflict intre cele doua acte normative se bazeaza si interpretarea Politiei Rutiere. Intr-un raspuns oficial transmis la inceputul anului, Politia Rutiera sustine ca parcarea pe trotuar este permisa daca se lasa spatiul liber de un metru pentru pietoni, facand referire doar la Regulamentul de Aplicare. Mai mult, in raspunsul sau, Politia Rutiera interpreteaza eronat si notiunea care defineste oprirea si parcarea pe trotuar.

Politia Rutiera interpreteaza eronat legea si, practic, incurajeaza parcarea pe trotuar

Putem spune ca Politia Rutiera, prin raspunsul sau, ofera o interpretare eronata legii, pentru ca inca din 2012 justitia s-a pronuntat definitiv si irevocabil. Tribunalul Cluj a stabilit ca parcarea pe trotuar, in lipsa unui semn de circulatie care sa permita acest lucru, este ilegala.

Judecatorul Cristi Danilet, membru in Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), a explicat pentru HotNews.ro ca prevederile Codului Rutier sunt clare si ca prevederile actului normativ au prioritate fata de regulamentul de aplicare.

  • Pornind de la situatia data in care legea pare a avea prevederi contradictorii, de la decizia definitiva a justitiei care spune ca parcarea pe trotuar este ilegala in lipsa unor marcaje si semne de circulatie care sa permita asa ceva si raspunsurile oferite cetatenilor de catre Poltiia Rutiera care interpreteaza eronat prevederile legale, HotNews.ro a incarcat sa lamureasca situatia si sa obtina de la institutiile statului un punct de vedere.

Timp de sapte luni, HotNews.ro a adresat mai multe solicitari si apeluri catre Brigada Politiei Rutiere din Capitala si catre Directia Rutiera din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane, insa pana la data publicarii acestui material nu a primit nici un raspuns relevant. In momentul in care vom primi un raspuns, vom reveni asupra subiectului intr-un nou articol.


Ce spune legea? Avem voie sau nu sa parcam pe trotuar?

In Codul Rutier, mai exact in OUG 195/2002, la articolul 72 alineatul 7 spune ca:

    –  “este interzisa ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar cand aceasta este permisa, conform indicatoarelor sau marcajelor, latimea minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor trebuie sa fie de cel putin un metru”

In acelasi act normativ, este explicata si notiunea de imobilizare, astfel incat la articolul 63, alineatul 1, se arata ca: “Se considera oprire imobilizarea voluntara a unui vehicul pe drumul public, pe o durata de cel mult 5 minute. Peste aceasta durata, imobilizarea se considera stationare”.

Mai departe, in Regulamentul de Aplicare a OUG 195/2002, aprobat prin Hotarare de Guvern (1391/2006), articolul 142 lit. n) spune doar ca “este interzisa oprirea voluntara a vehiculelor pe trotuar, daca nu se asigura spatiu de cel putin 1 m pentru circulatia pietonilor”

Articolul 144 alin 2 din acelasi act normativ spune ca “administratorul drumului public poate permite oprirea sau stationarea, partial ori total, a unui vehicul pe trotuar, cu respectarea marcajului, iar in lipsa acestuia, numai daca ramane liber cel putin un culoar de minimum 1 m latime inspre marginea opusa partii carosabile, destinat circulatiei pietonilor.”

Analizand textele de mai sus, am putea spune ca, in aparenta, apare un conflict intre norma generala data de Codul Rutier si Regulile de Aplicare.


—-

Justitia a decis definitiv si irevocabil: Parcarea pe trotuar, ilegala daca nu exista marcaje si semne de circulatie care sa permita acest lucru

Totusi, aceasta aparenta neconcordanta a fost explicata si lamurita definitiv in justitie, prin decizia nr 248/2012 data de Tribunalul Cluj. (decizia poate fi descarcata de aici, ~138 KB)

Astfel, “[…] tribunalul reține că art. 72 alin. 7 din O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice prevede în mod expres că „Este interzisă ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar când aceasta este permisă, conform indicatoarelor sau marcajelor, lățimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziția pietonilor trebuie să fie de cel puțin un metru”.

Potrivit judecatorilor, “regula instituită de legiuitor prin acest text legal este aceea că parcarea autovehiculelor pe trotuare este interzisă,excepția fiind cazul în care administratorul public al drumurilor o permite, prin poziționarea de indicatoare sau efectuarea de marcaje corespunzătoare, caz în care trebuie respectată și prevederea privind lățimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziția pietonilor (de cel puțin un metru)”.

Pe cale de consecință, în lipsa unui indicator sau a unui marcaj permisiv, se aplică regula generală de interdicție de parcare a autovehiculelor pe trotuare, regulă instituită în mod expres prin ordonanță și care nu se impune a fi dublată prin amplasarea unui indicator în acest sens”, se arata in decizia definitiva si irevocabila a Tribunalului Cluj.

Judecatorul Cristi Danilet, membru CSM, a explicat si el pentru HotNews.ro ca regula generala instituita prin lege are prioritate fata de normele de aplicare.

“Potrivit OUG 195/2002, trotuarul este destinat circulației pietonilor. El poate avea pista pentru biciclete, care trebuie evident, marcata. De asemenea, pe trotuar poate opri sau stationa un autoturism numai daca sunt indicatoare sau marcaje in acest sens. Nu are importanta daca Regulamentul de aplicare a acestei OUG ar spune, aparent, altceva. Potrivit regulilor de interpretare a legilor, prevederile actului normativ au prioritate in fata regulamentului de aplicare”, a declarat pentru HotNews.ro judecatorul Cristi Danilet.


MASINI PARCATE ILEGAL PE TROTUARUL DE LANGA DIRECTIA RUTIERA A IGPR

—-

Politia Rutiera “citeste” altfel legea: este permisă parcarea pe trotuar, doar în situația în care se asigura un spatiu de cel putin un metru pentru circulatia pietonilor

Cu toate acestea, la fel ca si agentii din strada, oficialii Politiei Rutiere au o alta interpretare pentru legile pe care trebuie sa le respecte si sa le impuna.

Astfel, intr-un raspuns oficial transmis in luna martie catre Catalin Drula, vicepresedintele Asociatiai Pro Infrastructura, Brigada Politiei Rutiera din Capitala prin Comisarul Sef de Politie Nicu Dragos sustine ca, practic, parcarea pe trotuar este permisa atata timp cat se lasa spatiul de 1 metru pentru pietoni. (raspunsul Brigazii Rutiere poate fi descarcat de aici, ~290 KB)

  “În conformitate cu prevederile articolului 142, lit. n) din Regulamentul de Aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, privind circulația pe drumurile publice, este permisă oprirea voluntară a unui autovehicul pe trotuar, doar în situația în care se asigură un spațiu de cel puțin un metru pentru circulația pietonilor”

Raspunsul BPR invoca doar Regulamentul de Aplicare si, contrar regulii generale instituite prin Codul Rutier, sustine ca parcarea pe trotuar poate fi interzisa doar prin amplasarea unui astfel de panou. Adica exact invers fata de interpretarea data de instanta in care parcarea pe trotuar este considerata din start interzisa, exceptia fiind atunci cand exista un panou care sa permita acest lucru.

Mai mult, BPR in raspunsul sau sustine ca norma generala din Codul Rutier vorbeste de vehicule imobilizate, iar Regulamentul de Aplicare vorbeste de oprire voluntara si ca nu exista vreo legatura intre cele doua.

    “[…] prevederile art.72 alin. (7), din O.U.G. 195/2002 reglementează ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizare, iar art. 142 din H.G. 1391/2006 stabilește regimul opririlor voluntare, astfel că nu există un conflict legislativ între cele două acte normative”.

Cu toate acestea, in Codul Rutier oprirea si stationarea este definita tocmai prin notiunea de imobilizare.

Cu alte cuvinte, imobilizarea voluntara a unui vehicul sub 5 minute se considera oprire, iar imobilizarea voluntara a unui vehicul peste 5 minute este considerata stationare. Astfel, este de neinteles confuzia din raspunsul Brigazii Politiei Rutiere.

  • HotNews.ro asteapta in continuare un raspuns din partea autoritatilor care sa clarifice situatia si sa explice de ce interpretarea Politiei Rutiere difera de interpretarea data in justitie. In momentul in care vom primi un raspuns, vom reveni asupra subiectului cu un nou articol.

Comments

comments

About Mihai Vasile