Home » Business » FMI critica dur Fiscul din Romania: ANAF risipeste resurse pe controale inutile si nu reuseste sa incaseze datoriile. Recomandarile Fondului si reactia ministrului Finantelor

FMI critica dur Fiscul din Romania: ANAF risipeste resurse pe controale inutile si nu reuseste sa incaseze datoriile. Recomandarile Fondului si reactia ministrului Finantelor

Directia Mari Contribuabili din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) nu reuseste sa isi atinga scopul, acela de a reduce decalajul dintre taxele datorate si cele incasate, din cauza faptului ca risipeste resurse pe activitati care aduc putini bani la buget, nu are o abordare strategica, iar rezultatele sunt slabe.

Acestea sunt concluziile „Raportului de asistenta tehnica privind Imbunatatirea Administrarii Riscului de Conformare pe care il prezinta Marii Contribuabili”, care a fost intocmit in urma vizitei expertilor Fondului Monetar International, din 7-21 aprilie 2016, pe baza datelor valabile in septembrie 2015, scrie Agerpres.
„Este foarte probabil ca eforturile ce se fac (in cadrul DMC-n.r.) sa nu aiba un impact prea mare asupra gap-ului fiscal, daca acest impact exista. (…) Resursele de control irosite pe inspectii neproductive sunt enorme”, se mentioneaza in raport.
Printre cauzele care genereaza aceasta situatie se numara faptul ca aproximativ 46% din resursele anuale de control ale DMC sunt utilizate pentru rambursari de TVA, rezultate semnificative obtinandu-se in doar 10% din inspectiile efectuate.
In administratiile fiscale avansate, controlul rambursarilor de TVA ocupa un procent foarte mic din resursele DMC (sub 5%). Analiza de risc si ierarhizarea dupa prioritati ar trebui sa directioneze activitatile de control catre acele deconturi de TVA cu optiune de rambursare ce prezinta riscuri majore. Resursele economisite ar trebui sa fie utilizate pentru controlul unor aspecte ce prezinta o mai mare semnificatie din punct de vedere al asigurarii unor fluxuri de venituri majore”, se subliniaza in raportul FMI.
In plus, institutia internationala remarca faptul ca timpul utilizat la fiecare inspectie este prea mare in comparatie cu standardele internationale. „In Romania, o inspectie de rambursare de TVA la un mare contribuabil dureaza in medie jumatate de an, in timp ce in administratiile avansate astfel de inspectii dureaza o zi sau chiar mai putin. Se afirma ca principalele motive pentru durata atat de mare a inspectiilor sunt atentia sporita acordata activitatilor de control fiscal ale ANAF de catre Curtea de Conturi, conjugata cu faptul ca inspectorii pot fi trasi personal la raspundere pentru orice discrepanta de impozite si taxe neidentificata in timpul inspectiilor”, se mai noteaza in raport.
Conform documentului, 20% din resursele anuale de control sunt concentrate in principal pe planuri de control elaborate „de jos in sus” (desi Centrala ANAF are o contributie mica la aceste planuri). In plus, nu exista o abordare strategica, iar rezultatele sunt deci slabe.
Exista deficiente si in activitatile de asistenta contribuabili si de colectare, ceea ce subrezeste capacitatea DMC de a avea un impact efectiv asupra comportamentelor contribuabililor in materie de conformare. Spre exemplu, serviciile destinate contribuabililor nu sunt adaptate spre a ataca domeniile de risc major, ci sunt mai degraba raspunsuri la intrebari sau solicitari adresate de contribuabili si de firmele de contabilitate”, se mai precizeaza in raportul FMI.
FMI recomanda ANAF sa selecteze marii contribuabili controlati dupa cifra de afaceri
FMI recomanda ANAF sa modifice criteriile de selectie a contribuabililor administrati de Directia Mari Contribuabili (DMC), astfel incat principalul criteriu sa fie nivelul cifrei de afaceri, si sa asigure salarii competitive angajatilor cheie.
„Repartizarea contribuabililor la DMC se realizeaza incorect. DMC se straduieste sa administreze 2.392 de contribuabili ce genereaza sub 50% din veniturile fiscale totale colectate de ANAF. O selectare mai buna (bazata pe cifra de afaceri a contribuabililor) ar genera 1.200 – 1.400 de contribuabili la DMC, ce ar insuma pana la 60% din veniturile totale. (…) Criteriile ar trebui sa se aplice contribuabililor din intreaga tara si ar trebuie sa reprezinte principalul mecanism de a stabili daca un contribuabil este in portofoliu sau in afara lui‘, se subliniaza in raportul citat.
In plus, pe termen scurt, FMI sustine ca ANAF ar trebui sa mentina sau chiar sa majoreze numarul de angajati ai DMC, chiar daca prin aplicarea noilor criterii populatia administrata de DMC (angajatii companiilor din portofoliu -n.r.) s-ar putea reduce semnificativ. „Chiar daca aceasta populatie se va reduce, importanta ei, din punct de vedere al veniturilor ce trebuie protejate, va creste„, se mentioneaza in documentul citat.
Totodata, personalul Directiei ar trebui instruit prin cursuri de pregatire profesionala, inclusiv prin programe de schimb cu administratiile fiscale avansate. FMI considera ca este vital ca personalul DMC sa fie foarte bine pregatit, ca sa poata face fata omologilor lor din firmele de contabilitate.
De asemenea, procedurile de rambursare a TVA (analiza riscurilor si control) ar trebui revizuite pentru a reduce utilizarea excesiva a resurselor de control.
O alta recomandare a FMI sustine eliminarea din legi si reglementari a mai multor prevederi precum obligatia ANAF de a controla contribuabilii strict din ratiuni legate de prescriere, raspunderea personala pe care o au inspectorii de control si alte categorii de angajati pentru nerealizarea veniturilor si a obligatia inspectorilor de control de a examina toate perioadele fiscale ce s-au scurs de la data ultimului control fiscal.
Pe termen mediu (1 – 3 ani), FMI recomanda ANAF sa asigure pentru DMC o cladire corespunzatoare, mijloace de transport suficiente si instrumente tehnice moderne adecvate, pentru realizarea de controale fiscale electronice.
In acelasi timp, FMI solicita „asigurarea de salarii competitive la nivelul domeniului de activitate, pentru directorii si personalul cheie al DMC, in mod special pentru inspectorii de control, departamentul juridic si expertii TI, pentru a atrage si pastra personalul cu calificari si competente exceptionale„, se mai arata in documentul citat.
Reactia Ministerului Finantelor
Directia Generala de Administrare Mari Contribuabili a inceput sa puna in practica unele masuri de imbunatatire a activitatii precum recrutarea de personal calificat si implementarea structurilor organizatorice a Directiei cu specializari si segmente pe sectoare de activitate, se arata intr-un comunicat al Ministerului Finantelor Publice, transmis presei.
Transparenta este unul dintre principalele obiective ale mandatului meu. Publicarea rapoartelor FMI privind activitatea ANAF- Mari Contribuabili este un pas urias in aceasta directie. Consider ca este important sa avem o evaluare obiectiva a activitatii ANAF si ca aceasta analiza sa poata fi consultata de toti cetatenii. Asa putem intelege mai bine complexitatea activitatii ANAF, problemele pe care le intampina institutia si solutiile pe care le aplica pentru imbunatatirea calitatii serviciilor oferite contribuabililor. Tocmai de aceea continuam reforma ANAF si am inceput deja sa implementam recomandarile din rapoarte„, a declarat ministrul Finantelor Publice, Anca Dragu.
Potrivit Ministerului Finantelor, in ultimii 5 ani, din 100 de rapoarte ale misiunilor tehnice pe administrare fiscala ale FMI doar patru au fost publicate in Danemarca, Finlanda, Italia si Polonia.
Sursa: incont.stirileprotv.ro

About Mihai Vasile

%d blogeri au apreciat: