Home » Social » Novă roșie luminoasă descoperită de Observatorul Astronomic Bârlad a fost botezată

O novă roșie luminoasă, descoperită în urmă cu trei ani la la Observatorul Astronomic al Muzeului „Vasile Pârvan” din Bârlad, a primit nume oficial de catalog M101 OT2015-1.

”Acum doi ani, pe 10 februarie 2015, la Observatorul Astronomic al Muzeului „Vasile Pârvan” din Bârlad, județul Vaslui, s-a realizat o descoperire istorică deosebit de importantă nu numai pentru astronomia românească, dar și pentru comunitatea științifică internațională. În toată această perioadă de timp, mai multe observatoare astronomice mari din lume au studiat acest obiect, catalogându-l ca fiind unul extrem de rar și totodată neobișnuit pentru categoria sa”, ne-a declarat muzeograful Ciprian Vîntdevară.
Nova roșie luminoasă, descoperită în anul 2015 de muzeograful Ciprian Vîntdevară cu un telescop de la Observatorul Astronomic al Muzeului ”Vasile Pârvan” din Bârlad, a fost apreciată de unii oameni de știință din Rusia drept o descoperire importantă, aceștia redactând o lucrare în care prezintă detalii despre respectivul corpul ceresc.
”Se pare că a fost un sistem binar format din două stele gigantice, angrenate pe o orbită ce a dus în final la fuzionarea lor. În urma acestui proces a rezultat o stea roșie supergigantică, ceva asemănător cu Betelgeuse din galaxia noastră. Am știut de la început că e o descoperire importantă, dar în urma explicațiilor date de oamenii de știință din Rusia mi-am dat seama că este mai mult decât ceea ce am crezut inițial. Este o descoperire cu un ecou foarte mare în comunitatea internațională. Este o bucurie, o recunoaștere a muncii și pasiunii pentru astronomie, este o premieră la nivelul astronomiei românești”, a mai spus Ciprian Vîntdevară. (G.P)