Google+
Home » Administratie » La Bârlad au reînflorit gropile din străzi! Iată câte miliarde de lei cere REISER SA pentru a astupa aceleași gropi căscate an de an!

La Bârlad au reînflorit gropile din străzi! Iată câte miliarde de lei cere REISER SA pentru a astupa aceleași gropi căscate an de an!

de Răzvan CĂLIN

Faptul că și în momentul de față Bârladul rămâne tributar la capitolul infrastructură – mai ales, străzile din oraș – ne împinge să scriem din nou despre acest subiect ce ar părea desuet. Din păcate, suntem nevoiți să repetăm demersul nostru jurnalistic tocmai pentru că nici în momentul de față nu s-a schimbat nimic. După vreo 27 de ani de democrație, administrația publică locală din Bârlad nu a învățat nici în momentul de față cum se gospodărește eficace un oraș. Vajnicii noștri edili fac dovada că în continuare sunt depășiți de astfel de probleme. Singurul lucru pe care l-au învățat (și îl și aplică temeinic an de an) este acea cârpeală, peticire, a străzilor din oraș, realizată în fiecare primăvară cu fonduri importante alocate dintr-un buget local mai mult decât anemic.

Așa se explică de ce în momentul de față cea mai mare parte a străzilor din Bârlad se prezintă într-o stare jalnică. Mai ales odată cu venirea primăverii, gropile (într-o varietate infinită de dimensiuni) au invadat arterele orașului mai ceva ca o erupție dermală provocată de vărsatul de vânt.

Totul spre disperarea (justificată) a localnicilor, mai ales cei care sunt conducători auto. Gropile căscate în asfaltul ”premium” turnat de cei de la SC REISER SA sunt atât de multe, încât șoferii mai mucaliți au început să facă tot felul de ”miștouri” pe seama situației. Ultima ”aroganță” care circulă în folclorul local spune că municipalitatea bârlădeană ar trebui să ofere orașul marilor producători auto din lume pentru a-și testa modelele off-road!

”Păi la câte gropi avem pe mai toate străzile din oraș, ar trebui ca toată lumea să-și cumpere numai autovehicule de astea de teren. Dar vă spun eu că nici un autoturism, fie el off-road sau nu, nu rezistă prea mult dacă circulă numai prin Bârlad sau în cea mai mare parte a timpului. Situația e mai mult decât penibilă, mai ales că văd că, în continuare, edilii noștri nici nu dau vreun semn că ar intenționa să schimbe ceva sau să găsească soluții viabile, de durată, pentru asemenea probleme. Ne mulțumim că în fiecare primăvară, cei de la REISER SA ies cu gălețile și lopețile și se apucă de peticit fiecare groapă. Iar totul nu durează decât până în primăvara viitoare”, ne-a spus unul dintre bârlădenii sătui de situația jalnică a străzilor din oraș.

Adevărul este că în fiecare primăvară imaginile care ți se derulează prin fața ochilor sunt aceleași: imediat cum se încălzește vremea, încep să forfotească pe străzi echipele de

Florin Ghenghea

drumari ale celor de la REISER SA, firma cu acționar unic Consiliul Local (CL) Bârlad, creată special pentru a asfalt și întreține rețeaua stradală din oraș. Cât de bine se achită de îndatoriri, se vede de la o poștă! Înarmați cu dotări care mai de care mai moderne – de genul găleți, roabe, lopeți – și folosind tehnici ce conferă trăinicie covorului asfaltic, ”specialiștii” de la REISER fac exact același lucru an de an: peticesc (sau plombează, cum le place șefilor să spună) gropile din străzile urbei. Iar plombele respective au an de an fix același termen de valabilitate: cel mult până în primăvara următoare. E greu de înțeles, mai ales că cei de la REISER nici că divulgă rețetarul după care lucrează sau cum de asfaltul pe care îl toarnă cu sârg an de an are o durată de viață atât de scurtă, ca să nu spunem că e de o calitate mai mult decât îndoielnică.

Marea peticeală înghite anual zeci de miliarde de lei vechi din bugetul local, dar gropile reapar în fiecare primăvară!

Deopotrivă șoferi, dar și pietoni, cu toții au de suferit de pe urma acestui dezastru numit rețea stradală la Bârlad. Lesne de închipuit, conducătorii auto se plâng că orice mașină ce circulă preponderent prin Bârlad are o durată de viață serios scurtată.

”Când mergi cu mașina prin oraș și dai din groapă în groapă, te mai aștepți să te țină mașina mulți ani? Da de unde, că oricât de nouă și de fiabilă ar fi, tot ajungi să o faci praf pe străzile noastre. Prima dată cedează amortizoarele, capetele de bară, brațele, ba ți se poate rupe și un arc. Un braț de Logan ajunge la 250 de lei ca să-l cumperi, dar trebuie să socotești și manopera omului de la service. Și toate cheltuielile astea ți le suportă careva, ce vine primăria să ți le deconteze? Vezi să nu! Primăria știe să ne ceară taxe și impozite, noi le plătim an de an și niciodată nu avem străzi ca lumea în oraș. Au trecut atâția ani de la Revoluția din 1989 și nu s-a schimbat mai nimic în privința străzilor. Toți care au venit pe la primărie au promis marea cu sarea în alegeri, iar după și-au văzut de propriul buzunar, fără să facă vreo ceva bun pentru comunitate”, a răbufnit cu năduf unul dintre bârlădenii care practică taximetria și, care, automat, resimte din plin fiecare groapă ce-i zguduie mașina zilnic.

Așa cum am mai scris în paginile cotidianului nostru, această operațiune anuală de plombare a străzilor Bârladului înghite an de an miliarde de lei vechi. O sumă imensă dacă ne gândim că bugetul local este așa cum este, iar edilii se plâng mai tot timpul că nu au fonduri ca să poată gospodări orașul așa cum trebui.

De ce nu se găsesc soluții viabile pentru această problemă? De ce asfaltul are o calitate atât de îndoielnică? De ce se preferă o peticire costisitoare în locul unei asfaltări durabile? Sunt doar câteva dintre întrebările pe care bârlădenii și le pun în mod îndreptățit și ale căror răspunsuri ne-am fi dorit să le ofere chiar Florin Ghenghea, directorul REISER SA. Asta dacă ar fi răspuns apelurilor telefonice făcute de jurnaliștii Est News.

”Din acest an, cerem termen de garanție”

Pentru peticirea acelorași și acelorași gropi, municipalitatea bârlădeană a alocat anul acesta 52 de miliarde de lei vechi. Aceasta este suma pe care o pretinde REISER SA pentru treaba de mântuială pe care o prestează.

Primarul Dumitru Boroș a dat asigurări, în cadrul unei conferințe de presă susținută ieri, că în mandatul lui va urmări atent cum vor fi cheltuiți acești bani: ”Nu sunt nici eu mulțumit de calitatea lucrărilor făcute de REISER și de aceea am hotărât să impunem și un termen de garanție, precum și schimbarea tehnicii de lucru. Am aflat că nu se lucrează cum ar trebui, că nu se respectă procesul tehnologic de plombare asfaltică și acesta este motivul pentru care plombele se dizlocă la câteva luni de când au fost turnate”.

Comments

comments

About Razvan Calin