Google+
Home » Social » Conferință la muzeul bârlădean pe tema patrimoniului paleontologic al județului

Conferință la muzeul bârlădean pe tema patrimoniului paleontologic al județului

Mâine, de la ora 12.00, Muzeul “Vasile Pârvan” din Bârlad găzduiește la Secția de Științele Naturii conferința intitulată “Valorificarea Patrimoniului Paleontologic al Județului Vaslui”. La această dezbatere este invitat să participe și cetățeanul de onoare al municipiului Bârlad Gheorghe Istrate, cercetător – vulcanolog doctor în Geologie care și-a desfășurat activitatea de cercetare în Germania la Karlshrue.
Organizatorul activității, dr. Laurențiu Ursachi, vă invită să participați pentru a afla multe lucruri interesante despre paleontologia și geologie județului Vaslui. Vă prezentăm pe scurt câteva argumente pentru dezbaterile ce vor avea loc în cadrul conferinței.

Cercetările paleontologice desfășurate în ultimii ani pe teritoriul administrativ al județului Vaslui au pus în evidență existența unui mare potențial fosilifer care provine de la asociații de vertebrate continentale începând cu Miocenul superior și până în Pleistocenul superior (aproximativ 12 milioane de ani – 10 mii de ani). Aceste asociații de vertebrate au ocupat succesiv paleomediile corespunzătoare actualului podiș al Bârladului și și-au marcat existența și dispariția lor prin elementele scheletice conservate (fosilizate) în rocile sedimentare generate de factorii endogeni și exogeni care au determinat evoluția geologică al acestui teritoriu Est-Carpatic.

Cercetările paleontologice de teren au condus la inventarierea unui număr de 25 de puncte fosilifere în teritoriul județului nostru din care, câteva se remarcă prin bogăția și diversitatea taxonomică a materialului osteologic colectat. Astfel, zăcăminte fosilifere bogate au fost descoperit în următoarele localități: comuna Rebricea (satul Draxeni – Punctul fosilifer “La Nisipărie”. Vârsta cronostratigrafică: Sarmațian mediu), comuna Crețești (Punctul fosilifer: “Crețești Dobrina 1”. Sarmațian superior), comuna Pogana (Punct fosilifer: “Cariera Pogana”. Meoțian) și nu în ultimul rând comuna Gherghești (punctul fosilifer: Gherghești 1. Meoțian superior) în care a fost descoperit în vara anului 2015 un schelet parțial de Deinotherium provum (= D. gigantisimum Ștefănescu). Această descoperire a marcat colectarea celui de al doilea schelet parțial provenit de la cel mai mare proboscidian (elefant fosil) ce a trăit pe Terra. Ambele schelete au fost descoperite pe teritoriul județului Vaslui, primul fiind scheletul deinotherului de la Mânzați colectat de Grigore Ștefănescu în anii 1891-1893.

Aceste rezultate au fost obținute printr-o activitate intensă a unei echipe de cercetători paleontologi formată în 2004 la ințiativa muzeografului Laurențiu Ursachi și coordonată din punct de vedere științific de prof. univ. dr. Vlad Aurel Codrea de la Univ. “Babeș – Bolyai” din Cluj-Napoca. Desigur că, în timp, din această echipă au făcut parte mulți studenți masteranzi, doctoranzi și cercetători de la Facultatea de Geografie și Geologie a Univ. “Al. I. Cuza” din Iași și universitatea clujeană. Însă, de remarcat este implicarea semnificativă la activitățile desfășurate a unor cadre didactice universitare de la Iași, precum: asist. univ. dr. Gabriel Rățoi și prof. univ. dr. Mihai Brânzilă. Totodată, trebuie de menționat sprijinul primit de echipă din partea unor cetățeni vasluieni care manifestă un atașament deosebit pentru instituția muzeală bârlădeană. Din rândul acestora sau remarcat: dr. Cristian Onel (Bârlad), d-l Dumitru Mocanu (Fruntișeni), d-l Sandu Crețu și actorul Simon Salcă (Bârlad) etc.

În anul acesta (2017), la inițiativa doctorandului Haiduc Bogdan (Iași), echipa a beneficiat de colaborări cu cercetători de marcă din SUA – Jay Kelly și de aportul deosebit al cetățeanului italian Ferdinando Perniciano. (G.P)