Google+
Home » Justitie » Atenție mărită, șoferi vasluieni! Iată ce amenzi plătiți dacă nu vă echipați mașina cu anvelope de iarnă!

Atenție mărită, șoferi vasluieni! Iată ce amenzi plătiți dacă nu vă echipați mașina cu anvelope de iarnă!

de Mara GRIGORIU

Scăderea temperaturilor e prilej de bucurie pentru proprietarii de service-uri și ateliere auto, pentru că aduce valuri de mașini la schimbat cauciucurile. Procedura e obligatorie la valori termice, chiar și temporare, sub 7 grade Celsius, iar șoferii care nu-și pun autoturismele pe roți corespunzătoare anotimpului își riscă buzunarele și, cȃteodată, chiar viața.

Încă de la începutul lunii noiembrie, cȃnd au coborȃt temperaturile în termometre, șoferii vasluieni mai conștiincioși au dat fuga la service sau la vulcanizare, pentru a-și echipa mașina cu anvelope de iarnă. Asta, în cazul în care nu au ales să-și doteze din start vehiculul cu anvelope tip „all season”, și au scăpat de corvoada schimbului de pneuri.

Potrivit Codului Rutier, șoferii sunt obligați să aibă mașinile echipate cu anvelope de iarnă de fiecare dată când conduc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. E vorba despre o măsura care trebuie respectată în funcție de condițiile meteo, și nu doar într-o anumită perioadă a anului. Șoferii care nu-și echipează mașinile cu anvelope de iarnă riscă amenzi cuprinse între 1.125 și 2.500 de lei. În plus, li se rețin certificatele de înmatriculare ale autovehiculelor.

Deși toți conducătorii auto ar trebui să știe ce spune Ordonanța Guvernului 5 / 2011 sau ʺLegea Cauciucurilorʺ, puțini cunosc care este diferența dintre anvelopele de iarnă și cele de vară, de ce una este mai scumpă decât alta și, mai ales, cât de importantă este utilizarea unor pneuri fără uzură.

La fel ca în cazul autoturismelor, modelele de anvelope sunt variate, iar diferențele dintre acestea, pe lângă marcă sau compania producătoare, sunt generate de preț și performanțe. O primă diferențiere este făcută de anotimpul de utilizare, de unde și denumirile꞉ de vară, de iarnă sau „all season”.

Șoferii vasluieni trebuie să știe că, niciodată, o anvelopă pentru toate anotimpurile nu va fi la fel de performantă ca una „de vară” în anotimpul cald, sau ca una „de iarnă” în cel rece. Astfel, cauciucurile „all season” reprezintă cel mai bun compromis între cele două tipuri de pneuri de bază și soluția mai ieftină, însă nu neapărat și sigură.

De cele mai mute ori, anvelopele de iarnă sunt mai scumpe decât cele de vară pentru că, în cazul primelor, este utilizat un compus mai scump, îmbogățit cu dioxid de siliciu, pentru a păstra proprietățile cauciucului la temperaturi mai mici de 7 grade Celsius. De asemenea, la pneurile de iarnă banda de rulare este mai adâncă, are un volum mai mare de canale și de lamele în „pata de contact”, pentru a asigura performanțe dinamice mai bune pe zăpadă și gheață (tracțiune, frânare, manevrabilitate, etc).

O altă clasificare, mai puțin cunoscută de șoferi, este cea în funcție de preț și performanțe. Astfel, pe lângă indicii de sarcină, viteză sau alte performanțe care nu apar pe vreun marcaj anume, fiecare dintre marile grupuri producătoare de anvelope împarte produsele fabricate în trei categorii: premium, mediu și de buget. În cazul anvelopelor premium, sunt utilizate cele mai noi și costisitoare tehnologii și materiale, iar numărul de teste pe diferite suprafețe și la temperaturi extreme este cel mai mare.

Piața anvelopelor din România a înregistrat creșteri de un an la altul, în același timp cu parcul auto și cu nivelul de conștientizare al șoferilor, care par să fi înțeles, în mare parte, cât de importante sunt pneurile în situații limită. Conform statisticilor, în fiecare an sunt comercializate 4 – 5 milioane de anvelope, mai puțin de 10% dintre acestea fiind second-hand.

Cum singura legătură dintre un vehicul și asfalt este reprezentată de anvelope, iar performanțele acestora pot face diferența între un drum fără probleme și unul cu final neplăcut sau chiar tragic, șoferii decid, în funcție de cȃt le permite buzunarul, dacă pneurile uzate sunt soluția cea mai potrivită pentru mașina pe care o folosesc, fie iarnă, fie vară.

 

Comments

comments

About Simona Vasile

%d blogeri au apreciat: