Home / Administratie / Revoltător! Boroș ne-a promis șosea de centură, iar acum vrea să demoleze monumentele istorice ca să facă loc traficului greu!

Revoltător! Boroș ne-a promis șosea de centură, iar acum vrea să demoleze monumentele istorice ca să facă loc traficului greu!

de Simona MIHĂILĂ

O altă legendă a Bârladului este pe cale să ajungă în malaxorul de praf și pulbere al indiferenței și al incompetenței. Podul Verde, unul dintre cele mai importante simboluri istorice ale Bârladului, este la un pas de a rămâne fără singura protecție ce-l poate salva de buldozere.

Astăzi, la propunerea primarului Dumitru Boroș, consilierii bârlădeni vor lua în discuție declasarea din Lista Monumentelor Istorice a Podului Verde.

„Având în vedere rezultatele expertizei realizate de SC Proiect Drum SRL Iași cu privire la starea tehnică a podului, deoarece reprezintă un real pericol din cauza stării avansate de degradare, se impune execuția unor lucrări de reparații capitale sau demolarea în vederea edificării unui pod nou care să satisfacă pe deplin cerințele de rezistență, stabilitate și funcționalitate cerute de normele de proiectare actuale. Având în vedere că podul este monument istoric și nu poate fi modificat în condițiile actuale, se impune declasarea din LMI și, în consecință, am inițiat prezentul proiect de hotărâre”, explică Boroș în expunerea de motive.

Strada unde este amplasat Podul Verde face parte din traseul pe care traficul greu (camioane, TIR-uri) are voie să tranziteze Bârladul. Dacă în campania electorală Boroș promitea șosea de centură pentru traficul greu, acum, la jumătate de mandat, vrea să ne dărâme monumentele istorice pentru a putea permite mașinilor de tonaj greu să circule ”fără riscuri” prin inima orașului.

Vom vedea astăzi, dacă toți cei 21 de consilieri locali sunt de acord cu ideea ”genială” a primarului.

De ce este important Podul Verde

Declarat monument de patrimoniu național, Podul Verde era, pe vremuri, puntea, atât la propriu, cât și la figurat, dintre dintre târg și aripa boierească a Bârladului.

În vremurile de demult, podul făcea legătura dintre strada Belvedere, pe care astăzi o știm sub denumirea de Bulevardul Costache Epureanu, și marginea orașului. Nu este vorba de o «margine» oarecare. Era o zonă aleasă, dominată de boierimea bârlădeană, cu ale sale curți și case impozante, înconjurate de vii și grădini.

Iată câteva dintre casele boierilor de atunci, aflate atât pe fosta Belvedere, cât și de la „periferia” orașului, pe care bârlădenii le pot vedea și în ziua de astăzi, ele făcând parte dintre monumentele de arhitectură ocrotite de lege: Casa Tuduri, Casa Avocat Cristescu (care adăpostește, în prezent, Protoeria Bârlad), Casa Xenachi (actualul sediu al RAGCL), Casa Bulbuc, Casa Șuțu.

Culoarea verde, pecetea importanței

Cu o așa companie aleasă, Podul Verde nu putea fi lăsat de izbeliște, la stadiul de simplu podeț de lemn. La mijlocul secolului al XIX-lea, în vremea lui Grigore Alexandru Ghica, domnitorul Moldovei din acea vreme, autoritățile orașului au schimbat total fața podului. În locul punții șubrede, au construit un pod trainic, cu elemente moderne, din materiale de construcție cu mare căutare în acele timpuri: beton, piatră și fier. A fost primul asemenea pod construit la Bârlad.

Și, ca orice invetiție de soi, nu putea să nu fie anunțată în presa locală. Așadar, prin analele vremii o găsim menționată în „Foaie oficială” care a scris în 1847că se va construi un pod de piatră „peste răpa Căcăinei din deal din gios”.

Era în vremea marilor boieri cărturari și politicieni ai Bârladului, mulți dintre ei numărându-se printre făuritorii Marii Uniri: Manolache Kostache Epureanu, Gheorghe Emandi, Grigore Suțu, Emanoil Costin, doctorul orașului Bârlad și ultimul descendent al renumitului cronicar Miron Costin, căpitanul Constanin Costache – prefectul județului Tutova în vremea lui Alexandru Ioan Cuza, Iorgu Radu, Neculai Roșca-Codreanu, Ioan și Constanin Cuza, verii primari ai domnitorului care s-au născut în Casa Cuza, Ioan Popescu, Iacob Fătu și mulți alți oameni care au făcut din Bârlad orașul cultural și istoric cu care ne mândrim noi astăzi.

Podul a fost vopsit în culoarea verde, considerată în acele vremuri cea mai potrivită pentru a marca importantele ansambluri arhitecturale. Așadar, este evident motivul pentru care a fost botezat așa cum îl știm în prezent.

În timp, în zona caselor boierești au construit și oamenii „simpli”, așa încât zona a căpătat elemente comune altor zone. Podul a rămas, însă, locul de care bătrânii de astăzi își amintesc cu plăcere și nostalgie. Podul Verde era loc de promedadă și de întâlnire pentru îndrăgostiții din junețea lor. Aceasta este perioada când poetul G.G. Ursu ilustra frumusețea locului într-una din poeziile sale, mărturisindu-și dorința de a mai trece „odată al apelor vad / Acolo pe unde fantasticul soare / Își spală lumina în râul Bârlad”.

About Simona Vasile

x

Check Also

Mașinile de la școlile de șoferi au interzis în centrul municipiului Vaslui

de Dănuț CIOBANU Primăria Vaslui ...

Ambrozia dispare din zonele verzi ale Vasluiului

Goscom Vaslui desfășoară, în această ...

Banii europeni conving tot mai mulți vasluieni să se califice în sectorul agricol

Vasluienii sunt tot mai interesați ...

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
%d blogeri au apreciat: