Google+
Home » Administratie » Primul transportator privat din Bârlad nu mai poate face față pirateriei și a renunțat, deja, la o rută

Primul transportator privat din Bârlad nu mai poate face față pirateriei și a renunțat, deja, la o rută

de Mihaela NICULESCU

Transportatorii care execută servicii de transport public de călători între localitățile din județ se confruntă cu o criză acută de călători din cauza transportatorilor neautorizați, care au invadat șoselele. Problema nu este de ieri – de azi, dar în ultimul timp lucrurile au scăpat de sub control. Firmele de transport care plătesc bani grei la stat și încearcă să fie la zi cu salariile angajaților merg în pierdere. Și asta pentru că nimeni nu ia nicio măsură. Pe vremea când Autoritatea Rutieră Română se ocupa de verificarea transportatorilor situația era ceva mai bună, dar de când Consiliul Județean se ocupă de licitația traseelor iar verificarea legalității transportului a rămas doar în grija polițiștilor rutieri, „pirații” s-au înmulțit ca ciupercile după ploaie. Circulă fără nicio jenă, oriunde și oricând, sfidând munca și investițiile financiare ale firmelor care circulă legal.

Poliția, care deși declară că verifică periodic legalitatea mașinilor care transportă persoane, pare depășită. Dacă, până acum doi ani, polițiștii se scuzau că Legea nr. 38/2003, privind transportul în regim de taxi, este ambiguă și nu au cadru legal în baza căruia să sancționeze „pirații”, din 2015 nu se mai pot scuza, pentru că în legea 129/2015 au apărut normele de aplicare și sancțiunile ce pot fi aplicate transportatorilor care fac acest serviciu în mod ilicit.

Profesionistul cinstit pleacă, hoții rămân! Sub ochiul ”vigilent” al oamenilor legii

Întrucât „pirații” sunt tot mai prezenți pe rutele din mediul rural, tot mai multe firme de transport sunt pe punctul de a renunța la unele trasee. Unele chiar au renunțat. Gheorghe Ciulin este primul bârlădean care s-a privatizat în acest domeniu, în 1991. Recent, a renunțat la ruta Bârlad – Tomești, pe care o câștigase în urma licitației, întrucât nu mai poate face față cheltuielilor. Pirateria a luat o amploare atât de mare, iar fenomenul este atât de tolerat, încât firma lui Gheorghe Ciulin nu își mai permite să plătească șoferii de pe acea rută doar pentru a transporta doi – trei călători.

Am încercat să câștig o bucată de pâine în mod cinstit. Eu sunt șofer de meserie și cred că mă pricep în acest domeniu. A mers o vreme bine, deși pirați au fost dintotdeauna. Dar, din 2013, situația a început să fie destul de gravă, deoarece pirații nu mai pot fi controlați. Mi-am respectat meseria, am avut grijă de modul în care mă prezint în fața călătorilor, am încurajat angajații, chiar i-am stimulat, m-am îngrijit de parcul auto, am plătit taxe și impozite. Din 2013 firma mea nu mai merge pe profit. Am renunțat la traseul Bârlad – Tomești, despre care știam de la început că nu va fi rentabil, dar am mers pe principiul să dau de lucru la oameni și nu m-am gândit la profit. Din păcate, lucrurile merg tot mai rău și nu mai pot să vin cu bani de acasă la nesfârșit pentru a-mi plăti personalul”, a declarat Gheorghe Ciulin.

Ruta Bârlad – Tomești a rămas fără microbuz, dar clienții nu par a fi prea afectați, ci doar cei conștienți de faptul că există o mare diferență între un transportator neautorizat și o firmă autorizată. Siguranța călătorului este pusă sub semnul întrebării atunci când se urcă într-o mașină despre care nu știu dacă a fost verificată tehnic sau dacă șoferul s-a urcat băut la volan. Se pare că cei care acceptă să se urce într-o asemenea mașină și plătesc exact cât prețul biletului la microbuz își asumă riscurile. Nu doar sătenii încurajează pirateria, dar și alte categorii de călători, cum ar fi angajații din primării sau cadrele didactice care fac naveta. Cea mai mare parte dintre acestea apelează la „Ia-mă, nene!” sau chiar au numerele de telefon ale persoanelor care transportă călători “la negru”.

De a cui protecție beneficiază pirațiilor care nu platesc impozite?

Pentru a-și menține totuși clientela, Gheorghe Ciulin a venit cu o propunere, aceea de a oferi bilete dus – întors, dar se pare că nu a avut efectul scontat. O parte dintre profesorii care fac naveta Bârlad – Tomești regretă că microbuzul nu-i mai duce la școală, dar majoritatea este cea care a hotărât, și asta pentru că autoritățile tac și acceptă. Pirateria din transportul intrajudețean a devenit atât de profitabilă încât unii și-au putut permite să-și cumpere mașini cu capacitate 8+1 locuri, pentru că sunt convinși că investiția va fi amortizată ușor, atâta vreme cât toate încasările ajung în buzunarele lor și niciun leu la stat.

Asociația Transportatorilor a făcut mai multe adrese și la Consiliul Județean și la Inspectoratul de Poliție al Județului Vaslui, înaintând autorităților liste cu numere de înmatriculare ale mașinilor care practică zilnic pirateria. Reprezentanții Poliției le-au trimis răspuns, informându-i că Poliția Rutieră efectuează controale periodice și că, în continuare, se ocupă de verificarea legalității transportului de persoane.

Transportatorii cinstiți, pentru că și în rândul celor cu acte în regulă se practică furtul de călători, concurența neloială, se întreabă de ani de zile cine și ce interes are în a lăsa pirateria să se dezvolte. Au fost strânse sute de dovezi, care ar fi trebuit să ducă la dispariția din trafic a piraților, dar, culmea, nimeni nu a pățit nimic. Astfel, polițiști sub acoperire s-au dat drept călători și i-au prins cu mâța în sac pe „pirați”, care nu au fost sancționați în niciun fel. Au fost depistate persoane ce erau transportate în portbagajul mașinilor, s-a dovedit că rude ale primarilor din comune practică pirateria în acest domeniu, unii chiar polițiști locali. Cu toate acestea, nu s-a luat nicio măsură. Transportatorii cinstiți cred că se va ajunge în situația în care se va renunța la trasee, creându-se un mare haos. Ei declară că vor încerca să fie cât mai uniți și vor face tot ce le stă în putință, chiar dacă se bat cu morile de vânt, pentru ca legea 129/2015 să fie aplicată.

About Tehno Redactor

%d blogeri au apreciat: