Google+
Home » Administratie » Profund jignită de disprețul arătat de autoritățile Bârladului, familia sculptorului Pântea cere restituirea busturilor năpădite de buruieni sau abandonate în poduri

Profund jignită de disprețul arătat de autoritățile Bârladului, familia sculptorului Pântea cere restituirea busturilor năpădite de buruieni sau abandonate în poduri

de Mihaela NICULESCU

În timp ce marile orașe ale lumii, dar și multe localități din țara noastră plătesc sume năucitoare de bani pentru a-și înfrumuseța parcurile și străzile cu opere de artă, Bârladul își permite luxul de a-și bate joc de cele care i-au fost dăruite. În loc să fie scoase la lumină pentru darul lor inegalabil de a da clasă și valoare oricărui colțișor în care ar fi amplasate, busturile sculptate de regretatul artist Cristian Pântea, dar și alte lucrări oferite de acesta municipiului Bârlad în timpul vieții sale, zac abandonate în boscheți, în podurile unor

Sculptor Cristian Pântea

instituții sau în magaziile altora. Mai mult, într-un dispreț profund față de artă, autoritățile Bârladului refuză să repare o gravă eroare, aceea care arată publicului că bustul scriitorului George Tutoveanu ar fi… a lui Slavici. Și nu vorbim aici doar de primar și viceprimar, ci și de consilierii locali, în special de cei care nu se află la primul mandat, precum și de Comisia de cultură a orașului a cărei activitate notabilă se limitează la depunerea de coroane.

De mai bine de un an și jumătate, Primăria Bârlad nu reușește să rezolve problema restituirii către familia sculptorului Cristian Pântea a două busturi realizate de regretatul artist. De asemenea, autoritățile locale bârlădene nu au reușit în ultimii ani să legalizeze un act de donație pentru trei basoreliefuri realizate de același sculptor și oferite Bibliotecii Municipale „Stroe Belloescu”. Sculptorul a plecat la cele veșnice în urmă cu un an, cu o mare nemulțumire legată de bustul lui George Tutoveanu, pe care l-a sculptat cu zeci de ani în urmă.

„Se pare că acestea sunt lucruri greu de rezolvat de către autoritățile locale. Nici administrația anterioară, nici cea actuală nu au catadicsit să se implice în demersul pe care unchiul meu m-a rugat să-l duc la capăt, mai ales când a devenit conștient că se va stinge. În urmă cu un an și ceva am avut o întâlnire cu primarul Dumitru Boroș și i-am solicitat să urgenteze lucrurile pentru a înapoia familiei Pântea două busturi – cel al lui Spiru Haret, abandonat în fața Clubului Copiilor, și cel al doctorului Bagdasar, care se află la subsolul Centrului «Eminescu». Sunt lucrările unchiului meu, iar familia le vrea înapoi. Nu s-a făcut niciun act de preluare, nu există nici act de donație, nimic. În ceea ce privește bustul doctorului Bagdasar, unchiul meu l-a dat primarului Constantinescu care s-a arătat interesat să-l achiziționeze pentru oraș, dar plata nu s-a mai făcut. Oricum, soția și fiul unchiului meu nu mai doresc decât să le recupereze. Nu mai doresc nimic altceva”, a declarat pentru Est News Gabriel Pântea, nepotul sculptorului Cristian Pântea.

Municipalitatea locală mai deține de la regretatul sculptor și trei basoreliefuri, pe care familia Pântea nu dorește să le revendice. Gabriel Pântea spune că le-a adus chiar el de la Vaslui, unde locuia sculptorul, și le-a lăsat la Biblioteca „Stroe Belloescu”, urmând ca ulterior să se facă formalitățile pentru donație. Timpul a trecut și nu s-a mai întâmplat nimic în sensul stabilit cu familia sculptorului.

„Unchiul meu, un om deosebit din toate punctele de vedere, nu a fost respectat de autoritățile bârlădene, precum merita. M-a rugat, înainte de a muri, să rezolv aceste probleme și vreau să-i respect dorința. Sunt sculpturile sale, pe care autoritățile nu au fost interesate să le pună în valoare, aspect de care se va ocupa fiul sculptorului”, a mai spus Gabriel Pântea.

În privința bustului lui George Tutoveanu, din parcul Teatrului „Victor Ion Popa”, realizat tot de sculptorul Cristian Pântea, familia acestuia și-a declarat dezamăgirea pentru confuzia impardonabilă pe care autoritățile locale o tolerează de atâția ani. Bustul este al scriitorului bârlădean George Tutoveanu, nicidecum al lui Slavici, așa cum este menționat acum pe soclu. În plus, pe placa montată nu este menționat nici numele autorului, o ofensă pe care sculptorul Pântea a suportat-o până a intrat în mormânt.

„În atâtea zeci de ani, autoritățile bârlădene au tot căutat și nu au găsit numele autorului bustului ce-l înfățișează pe George Tutoveanu. Asta în ciuda faptului că unchiul meu le-a spus clar că el este autorul bustului și că acesta a fost realizat în memoria lui George Tutoveanu. Credeți-mă că unchiul meu știa ce vorbea! Tutoveanu venea la bunica mea, adică în casa mamei sculptorului, casă în care aveau loc întâlniri culturale la care participa și George Tutoveanu. Cristian Pântea l-a văzut, l-a cunoscut, a vorbit cu acesta. În memoria marelui intelectual, membru fondator al Academiei Bârlădene și prefect de Tutova, a simțit nevoia să-i imortalizeze chipul cum știa cel mai bine, adică sculptându-l”, a precizat Gabriel Pântea.

Nepotul sculptorului nu-și explică de ce atâta delăsare din partea Primăriei Bârlad, a Consiliului Local și a Comisiei de Cultură, atât actuale cât și din legislatura trecută.

About Tehno Redactor

%d blogeri au apreciat: