Google+
Home » Sanatate » Criza ambulanțelor în județ se adâncește. ”Situația este îngrijorătoare. Doamne ferește de un accident mai mare”, afirmă liderul de sindicat de la SAJ Vaslui

Criza ambulanțelor în județ se adâncește. ”Situația este îngrijorătoare. Doamne ferește de un accident mai mare”, afirmă liderul de sindicat de la SAJ Vaslui

de Mihaela NICULESCU

Promisiuni și atât! În timp ce ambulanțele din județul Vaslui cedează rând pe rând, punând în dificultate de multe ori onorarea la timp a apelurilor primite pe 112, Ministerul Sănătății îi duce cu vorba pe sindicaliști promițându-le în fiecare an, de patru ani încoace, că vor rezolva situația.

Vineri, 29 iunie, la Consiliul Național al Federației Naționale a Sindicatelor din Ambulanță, s-a întâmplat același lucru. Deși nu-și făcea mari speranțe, Leonte Condurache, președintele de sindicat de la Serviciul de Ambulanță Județean (SAJ) Vaslui, s-a întors acasă tot cu promisiuni.

„Ministrul Sănătății, Sorina Pintea, prezentă la Consiliul Național al FNSA, a promis că până la sfârșitul anului vor fi achiziționate 400 de ambulanțe în toată țara, câteva urmând a fi repartizate și SAJ Vaslui. Ne-a comunicat că, din păcate, licitația a fost contestată și de aceea achiziționarea întârzie. Noi am avea nevoie la SAJ Vaslui cam de cinci ambulanțe, pentru că situația este una destul de îngrijorătoare. Ultima oară, acum patru ani, județul Vaslui a primit doar două ambulanțe, una pentru Bârlad și una pentru Vaslui, dar deja dau semne mari de uzură întrucât au la bord 500.000 de km”, a declarat pentru Est News Leonte Condurache.

Salvarea vieților se face cu niște rable

La acest moment, în parcul auto al SAJ Vaslui (care are cinci subunități, în orașele Vaslui, Bârlad, Huși, Murgeni și Negrești) sunt 24 de ambulanțe din care două de tip C, două de tip B, iar restul de tip A, iar cele mai multe au depășit norma de casare. Există și ambulanțe care au la bord peste 1.000.000 de km și care, în ciuda reparațiilor frecvente, nu prezintă siguranță în exploatare decât pentru scurt timp. Ambulanțierii sunt nevoiți să-și facă treaba cu niște hârburi care pun viețile pacienților în pericol, dar și viețile echipajelor de pe ambulanță. S-a ajuns în situația în care unele mașini pleacă la intervenții fără frână de mână. Leonte Condurache spune că în 1995, când încă nu se înființase serviciul 112, în județul Vaslui erau 83 de ambulanțe, acum numărul lor fiind de patru ori mai mic. La Bârlad, de exemplu, în urmă cu câțiva ani erau șase ambulanțe B și una C pe timp de zi, iar noaptea patru ambulanțe B și una C. Acum sunt zile în care doar trei ambulanțe tip B și una C sunt disponibile pentru zona Bârlad.

„Situația este știută și e valabilă la nivel național, dar măsurile nu se iau așa de ușor, apar tot timpul motive pentru care Ministerul nu poate achiziționa ambulanțe. Am înțeles că la București Primăria va achiziționa 106 ambulanțe, dar în teritoriu nicio primărie nu s-a arătat interesată de acest lucru. Doamne ferește de un accident colectiv, pentru că nu avem cum să facem față cu dotarea actuală!”, a mai adăugat Leonte Condurache.

La câteva ore de la ieșirea din service se întâmplă să apară o altă problemă la mașina căreia tocmai i s-a înlocuit o piesă. Presiunea dispeceratului este destul de mare și uneori oamenii care au nevoie de ambulanță sunt sfătuiți să aștepte întrucât nu este disponibilă nicio ambulanță. Se încearcă tot felul de mutări și permutări ale mașinilor între subunități, dar nu de puține ori se înregistrează sincope. La Murgeni, de exemplu, subunitatea de ambulanță funcționează cu o singură mașină, și aceea împrumutată de la Stația de Ambulanță Huși, pentru că ambulanța stației din Murgeni este în service de un an și jumătate.

Din schema de personal a SAJ lipsesc 120 de specialiști

Ambulanțierii de la SAJ Vaslui sunt totuși mulțumiți că de aproximativ doi ani, în ciuda insuficienței mașinilor, există un specialist, inginerul Mircea Toșu, actual director tehnic, care se ocupă de asigurarea funcționării mașinilor în parametri acceptabili. Nu același lucru spun despre fostul director tehnic, Virgil Bianu, care timp de 4-5 ani cât a stat în funcție nu a făcut în nici un fel dovada că ar fi un profesionist. Acesta a plecat pe ușa din dos din instituție, în urma nemulțumirilor acumulate în rândul sindicaliștilor.

Actualul manager, Aurora Popa, încearcă să facă echipă cu personalul medical și tehnic format din 9 medici, 80 asistenți medicali și 90 șoferi ambulanțieri. Raportat la numărul de locuitori ai județului, angajații SAJ Vaslui sunt mai puțini cu 120 decât ar trebui, lipsa forței de muncă fiind o altă problemă cu care se confruntă Ambulanța Vaslui.

Leonte Condurache se întâlnește astăzi cu colegii și le va spune ceea ce li se promite de patru ani încoace – că vor primi până la sfârșitul anului mașini. Oamenii nu mai cred în promisiunile guvernanților, ci doar în minuni. Speră ca ambulanțele să mai reziste sutelor de intervenții pe drumurile greu practicabile ale județului.

Comments

comments

About Tehno Redactor

%d blogeri au apreciat: