Google+
Home » Administratie » Primăria Bârlad îi dă replica familiei sculptorului Cristian Pântea, autorul busturilor abandonate în diverse locuri din oraș

Primăria Bârlad îi dă replica familiei sculptorului Cristian Pântea, autorul busturilor abandonate în diverse locuri din oraș

După ce membrii familiei sculptorului Cristian Pântea și-au manifestat revolta față de indiferența pe care autoritățile Bârladului au arătat-o gestului artistului de a pune la dispoziția orașului câteva din lucrările sale – busturile dr. Bagdasar și al omului de cultură Spiru Haret – municipalitatea locală a reacționat. Prin intermediul unui comunicat de presă, autoritățile Bârladului răspund declarațiilor pe care familia artistului (amănunte aici) le-a făcut ziarului Est News și în care și-a exprimat dorința ca municipalitatea să-i restituie operele de artă.

Iată conținutul comunicatului:

”În primul rând, bustul care îl înfățișează pe Spiru Haret și care în prezent se află amplasat pe un teren proprietate privată, nu este nici al primăriei locale, nici al Clubului Copiilor ”Spiru Haret” Bârlad, pentru ca vreuna din cele două instituții să poate întreprinde vreun demers de restituire către urmașii regretatului artist care l-a realizat. În aceste condiții, din informațiile deținute la nivel administrativ local, la momentul realizării acestui bust autorul ar fi executat o comandă pentru un ONG local și l-a amplasat pe locul pe care se află și în prezent urmând ca ulterior să se înțeleagă cu beneficiarul asupra modalității sale de cedare: contra cost sau printr-un schimb cu un alt obiect de artă. Oricum, niciuna din cele două variante nu s-a pus în practică niciodată, în acest sens neexistând niciun document între părți, cu atât mai puțin în posesia Primăriei Bârlad sau a Clubului Copiilor ”Spiru Haret” Bârlad, pentru ca vreuna din cele două instituții să poate fi acuzată că nu a întreprins niciun demers de restituire a lucrării către urmașii artistului.

Apoi, situația este perfect identică și în privința bustului doctorului Bagdasar, opera aceluiași artist, despre care s-a afirmat public că ar fi depozitat la subsolul Centrului ”Mihai Eminescu”. În realitate, acest bust se află la parterul Centrului și nici pentru el – distinct – nu există vreun document. Se știe totuși că, în 2010, lucrarea a ajuns la Centrul ”Mihai Eminescu” odată cu celelalte piese din colecția medicului Constantin Teodorescu. Asta pentru că regretatul medic Constantin Teodorescu intenționa să îl achiziționeze contra cost dar, din câte se știe, nu a reușit să ajungă la un consens cu artistul.

Mai mult, la fel s-a întâmplat și în cazul celor trei basoreliefuri realizate de același sculptor, dar care, în fapt, erau doar niște mostre. Artistul Cristian Pântea adusese aceste mostre, de la Vaslui, doar spre a le prezenta autorităților locale, pentru ca ulterior să realizeze operele în sine, pe care dorea să le cedeze municipalității tot contra cost. În plus, recent, cele trei mostre au fost returnate fără probleme urmașilor artistului Pântea, întrucât nu reprezintă opere de artă în sine și există și dovezi că au rămas în custodia municipalității.

Prin urmare, luând în considerare faptul că în niciuna din cele trei situații nu s-a pus niciun moment problema donării operelor către oraș, ele fiind destinate exclusiv tranzacționării, este lesne de înțeles că nu a fost întocmit niciun alt fel de act care să ateste proprietatea asupra lor din partea vreuneia din instituțiile subordonate Consiliului Local Bârlad sau a vreunui serviciu al Primăriei Bârlad. Pentru informarea corectă și completă a cetățenilor mai precizăm că, la acest moment, pentru a se putea prelua, totuși, de către municipalitate cele două busturi, ar trebui să existe cel puțin un document care să conțină o minimă descriere a operelor, obligatoriu realizată de artist. Ori, un astfel de act nu a fost identificat în posesia niciunei instituții implicată în acest subiect, respectiv Centrul ”Mihai Eminescu” prin Biblioteca Municipală ”Stroe Belloescu” sau Clubul Copiilor ”Spiru Haret” Bârlad”.

Comments

comments

About Simona Vasile

%d blogeri au apreciat: