Google+
Home » Sanatate » Cui i s-a întâmplat minunea? Reprezentanții spitalului bârlădean susțin că le dau banii înapoi pacienților internați care-și cumpără singuri medicamentele

Cui i s-a întâmplat minunea? Reprezentanții spitalului bârlădean susțin că le dau banii înapoi pacienților internați care-și cumpără singuri medicamentele

de Mihaela NICULESCU

Spitalul „Elena Beldiman” susține că obișnuiește să deconteze toți banii pe care pacienții internați îi cheltuie pe medicamente. Câți dintre bârlădenii internați, care nu știau că legea obligă spitalele să le dea înapoi banii pe medicamentele cumpărare, au fost informați de cadrele medicale că au acest drept?

E o tradiție împământenită la Bârlad (și nu numai), ca pacienții internați în spital să fie trimiși la farmacie să-și cumpere din banii lor medicamentele de pe lista scrisă ”pe șest” de asistente sau medici, medicamente ce ar trebui date gratuit de spital (că de aia e spital public, și nu privat, nu-i așa?).

Puțini oameni știu însă că spitalul este obligat să le dea banii înapoi, pe baza bonului fiscal eliberat de farmacie. Subiectul este unul tabu, pacienții nefiind informați de cadrele medicale că achiziționarea medicamentelor este un ”împrumut” pe care ei îl oferă spitalului și, ca orice împrumut, trebuie returnat.

Acest lucru a fost subliniat recent, chiar de ministrul Sănătății, Sorina Pintea, într-o conferință de presă: ”Legea spune ca daca pacientul este internat in spital, spitalul trebuie sa ii asigure tot. Daca cumva nu are in acel moment pe stoc sau se intampla ceva, atunci pacientul vine cu chitanta si spitalul este obligat sa ii dea banii inapoi pacientului, daca acel medicament facea parte din procesul lui de ingrijire. Orice medicament pe care pacientul il consuma in timp ce este in spital trebuie sa fie consemnat in foaia de observatie. Se consemneaza medicamentele date de spital, iar pentru pacientii cronici, spre exemplu pacientul cu diabet, care vine de acasa cu medicatia, pentru ca i-o prescrie medicul specialist – el se interneaza in spital, dar, pe timpul spitalizarii, i se termina pastilele. Spitalul trebuie sa ii acorde diferenta de pastile, dar totodata sa consemneze cate pastile a luat el cand a venit de acasa. Este o obligatie. Eu va spun care este procedura aplicata in unele spitale: pacientul vine, face o cerere de decontare, se trimite la partea financiara, care cere foaia de observatie, ca sa vada daca acel serviciu medical a fost trecut in foaia de observatie”.

La Bârlad, cică e fix la fel!

Reprezentanții Spitalului de Urgență ”Elena Beldiman” Bârlad susțin că această lege este respectată în cazul pacienților internați aici.

„În situația în care asigurații, pe perioada internării în spital, în baza unor documente medicale întocmite de medicul curant din secția în care aceștia sunt internați, suportă cheltuieli cu medicamente, materiale sanitare și investigații paraclinice la care ar fi fost îndreptățiți fără contribuție personală, în condițiile contractului-cadru, spitalul nostru rambursează contravaloarea acestor cheltuieli la cererea asiguraților. Rambursarea cheltuielilor se realizează din veniturile spitalului, pe baza unei metodologii proprii aprobate prin decizie a conducătorului instituției”, a precizat Adrian Gheorghiu, purtătorul de cuvânt al spitalului.

Acesta mai spune că, lunar, doi pacienți, în medie, solicită în scris rambursarea banilor cheltuiți pentru medicamentele care lipsesc din Spitalul „Elena Beldiman”. Cum se explică totuși numărul foarte mic de cereri în comparație cu numărul foarte mare de pacienți internați care sunt trimiși să-și cumpere medicamente și materiale sanitare de care nu pot beneficia în spital întrucât farmacia unității nu le deține în stoc? Unii nu-și cunosc drepturile,  iar alții chiar dacă își cunosc sau nu drepturile, nu vor să supere medicii de teamă că data viitoare când vor ajunge în spital nu vor fi tratați cum se cuvine.

În răspunsul transmis redacției noastre se mai precizează că „în farmacia spitalului se găsesc medicamentele și materialele sanitare necesare satisfacerii nevoilor pacienților noștri”. Asta o fi însemnând, oare, că s-au dus vremurile în care pacienții făceau coadă la farmacia plasată strategic lângă spital, având în mână lista dată de medic odată cu recomandarea ”prietenească” de a cumpăra medicamentele în special de la farmacia cu pricina?

Vestea nu poate fi decât îmbucurătoare pentru cei care se află în această situație și așteptăm cu interes confirmarea din partea pacienților spitalului bârlădean.

La nivel național, în urma interpretării răspunsurilor pacienților la chestionarele de satisfacție completate în perioada decembrie 2016 – ianuarie 2018 la externare, peste o cincime au declarat că sunt nemulțumiți de faptul că și-au cumpărat din bani proprii medicamente și materiale sanitare, care lipseau din spitale.

About Tehno Redactor

%d blogeri au apreciat: