Google+
Home » Administratie » Cel mai important proiect al Bârladului, în pericol: nicio firmă nu vrea să execute lucrările la rețelele de apă și canalizare

Cel mai important proiect al Bârladului, în pericol: nicio firmă nu vrea să execute lucrările la rețelele de apă și canalizare

de Simona MIHĂILĂ și Dănuț CIOBANU

Licitația publică pentru atribuirea contractului de execuție a proiectului de modernizare a rețelelor de apă și canalizare din municipiul Bârlad a fost un eșec. Nicio firmă nu s-a prezentat, deși inițial se arătaseră interesate trei societăți comerciale.

Criza de pe piață a firmelor specializate în execuția instalațiilor de apă și canal a lovit și proiectul de modernizare a rețelelor de apă și canal din municipiul Bârlad. În cursul lunii octombrie 2018, SC Aquavas Vaslui a publicat pe “Sistemul Informatic Colaborativ pentru mediul performant de desfășurare a achizițiilor publice” (SICAP) anunțul de participare la licitația electronică privind contractul de execuție a lucrărilor.

La licitația publică organizată de Aquavas Vaslui luni, 26 noiembrie, nu s-a prezentat nicio firmă, deși trei societăți își manifestaseră interesul: din Timișoara, Botoșani și Bârlad.

Surse din rândul constructorilor ne-a declarat că motivul acestui dezinteres general este valoarea investiției care, potrivit specialiștilor, ar fi fost subevaluată cu cel puțin 20%. Valoarea estimată fără TVA a proiectului de modenizare a rețelelor de alimentare cu apă și canalizare din municipiul Bârlad este de 44.631.538 lei, însă constructorii susțin că acesta este un preț nerealist, iar firma care ar accepta să realizeze o asemenea lucrare ar rămâne în pierdere.

”Banii sunt prea puțini. Vorbim de o subevaluare de minimum 20%, și asta numai dacă ne referim la materiale. În urmă cu câțiva ani, ar fi însemnat ceva 44 – 45 de milioane de lei pentru o investiție de asemenea calibru, dar nu în zilele noastre. Astea sunt prețuri valabile acum 5 ani, când prețul fierului, de exemplu, era 1,2 lei. Acum, costă 3,5 lei kg. Motorina era 3,6 lei/litrul, acum costă 6 lei. Și prețul la țevile pentru canalizare și apă s-au dublat. Toate prețurile au luat-o razna, inflația a crescut, salariul minim a crescut, pretențiile au crescut. Una peste alta, există o criză fără precedent pe piața forței de muncă. Nu avem oameni care să muncească. Nimeni nu mai vrea să muncească pe bani puțini și au dreptate oamenii. Dar cum putem să le creștem salariile dacă nu încasăm? Guvernanții ar trebui să găsească o strategie care să funcționeze în economie. Ce face statul român nu se numește strategie”,, ne-a declarat administratorul unei firme de construcții din județ.

Cine are interes să pună piedici Bârladului?

În aceste condiții, SC Aquavas Vaslui pregătește documentația pentru reluarea procedurii de licitație publică. Ținând cont de faptul că dosarul este cunoscut la Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice, specialiștii din cadrul SC Aquavas Vaslui anticipează că finalizarea procedurii pentru pregătirea lansării licitației va dura mai puțin comparativ cu prima licitație.

Dar, după cum spun constructorii, acest lucru nu este suficient. Până când costurile nu vor fi reevaluate și nu va fi oferit un preț care să țină cont de realitatea economică, această investiție nu va stârni interesul firmelor de construcții.

”Cei care vor avea de pierdut vor fi cetățenii Bârladului, din păcate. La licitație nu se va înscrie nimeni atât timp cât firmele de profil nu au nimic de câștigat. Nu are decât statul român să presteze lucrări gratis. Firmele private și angajații lor nu pot fi sclavii statului. Această pretenție nesăbuită va genera blocaje greu ne soluționat. Efectele negative sunt în lanț. Au început să apară demult, dar guvernanții se fac că nu le văd”, este opinia tranșantă a constructorului cu care a stat de vorbă reporterul Est News.

De neînțeles pentru constructori este și faptul că, în cazul investițiilor la apă și canalizare pentru Vaslui, Huși și Negrești, prețurile au fost recalculate și aduse la valoarea actuală. Situația de la Bârlad e unică în județ. Aceleași semne de întrebare au fost ridicate și atunci când proiectul a fost blocat. Doar la Bârlad, nu și în celelalte trei localități.

”Oare cine are interes ca Bârladul să rămână în urmă și de ce? S-a tot spus că blocajul a intervenit din cauza schimbărilor legislative. Dar aceste schimbări legislative nu erau valabile și pentru restul județului? De ce doar la Bârlad s-a bătut pasul pe loc? Și care este motivul pentru care doar aici investiția este subevaluată. Nouă ni se pare că se dorește cu tot dinadinsul ca banii să se piardă, iar Bârladul să rămână îngropat în sărăcie și în aceleași condiții rudimentare de trai”, a mai fost de părere administratorul firmei de cosntrucții cu care am vorbit și care a preferat anonimatul.

Iată ce riscă să piardă bârlădenii!

Proiectul vizează reabilitarea rețelelor de apă, extinderi ale rețelelor de apă potabilă și instalarea unor stații de pompare a apei potabile. Reabilitarea rețelelor de apă potabilă din municipiul Bârlad ar trebui să fie realizată pe o lungime de 9.017 metri.

La capitolul extindere rețele de apă potabilă, investițiile ar trebui să fie realizate pe o lungime de 35.490 metri (35 kilometri), pe majoritatea străzilor urbei. Potrivit indicatorilor tehnici ai investiției pe componenta sistemului de alimentare cu apă, în municipiul Bârlad vor fi instalate 11 stații de pompare apă potabilă (inclusiv zona de protecție sanitară).

La capitolul canalizare, proiectul prevede mai multe investiții în zonele în care populația orașului nu beneficiază de servicii de canalizare. Astfel, vor fi reabilitate colectoare de apă uzată pe o lungime de 9.854 metri și vor fi realizate extinderi ale rețelei de canalizare pe o lungime de 23.994 metri. De asemenea, vor fi montate cinci stații noi de pompare a apei uzate și vor fi instalate pe o lungime de 1.106 metri conducte pentru refulări care sunt branșate la stațiile de pompare a apei uzate. Printre străzile pe care se vor executa lucrări la sistemul de canalizare se numără Avram Iancu, Crângului, Comuna din Paris 1 și 2, Aleea Parc 1, 2, și 3, B-dul Primăverii, B-dul Republicii, Șos. Tecuciului 1 și 2, 1 Decembrie, Bradului, Col. Simionescu Sava.

About Tehno Redactor

error: Content is protected !!
%d blogeri au apreciat: