Google+
Home » Uncategorized » Poetul național Mihai Eminescu, omagiat marți la Bârlad

Poetul național Mihai Eminescu, omagiat marți la Bârlad

Muzeul „Vasile Pârvan” din Bârlad sărbătorește Ziua Culturii Naționale printr-un dublu eveniment cultural care va avea loc marți, 15 ianuarie 2019, de la ora 14:00. Este vorba despre conferința „Cariera Luceafărului în lirica eminesciană”, susținută de Luigi Bambulea, cercetător științific la Muzeul Național al Literaturii Române din București și lansarea volumului „Luceafărul în rebus”, semnat de profesorul Serghei Coloșenco, care va avea loc la deschiderea manifestării.

„Luceafărul în rebus” este cel mai nou volum semnat de renumitul rebusist bârlădean Serghei Coloșenco, în care regăsim cunoscutul poem „Luceafărul”, reprezentat într-o manieră enigmistică ce se adresează pasionaților de jocuri de cuvinte și perspicacitate.

Conferința „Cariera Luceafărului în lirica eminesciană” este organizată de Muzeul „Vasile Pârvan” în parteneriat cu Muzeul Național al Literaturii Române din București. Dorind să omagieze personalitatea și opera lui Mihai Eminescu, instituțiile partenere propun publicului bârlădean o reflecție consacrată uneia dintre „metaforele obsedante” ale liricii eminesciene, a „luceafărului”. Conferențiarul Luigi Bambulea pleacă de la constatarea că departe de a se limita la textul cunoscutului poem epic publicat în 1883, imaginea astrului excepțional este recurentă, cu semnificații diferite (a căror evoluție va fi urmărită în cadrul prelegerii). Fără a reprezenta un element minor (decorativ) al imaginarului romantic, „luceafărul” se înscrie, într-un plan general, în estetica – de asemenea, romantică – a genialității, ca și, într-un plan particular, în viziunile eminesciene astrale (asociindu-se, prin urmare, [lait]motivului stelei). Cu alte cuvinte, „luceafărul” reprezintă emblema unui spirit și a unui destin ascendent, „celest”, excepțional, cumulând în poemul de maturitate (evocat mai sus) reflecții și semnificații cristalizate încă din timpul poeziei juvenile. Este semnificativ, în acest sens, că ocurența „luceafărului” este prezentă atât în primul poem eminescian publicat (La mormântul lui Aron Pumnul [1866]), cât și în una dintre ultimele elegii eminesciene (Mai am un singur dor), elaborată de poet în succesiunea a 40 de variante și publicată, antum, de Maiorescu la finele ediției princeps a Poesiilor, din decembrie 1883. Reflecția propusă publicului bârlădean face parte dintr-un proiect intelectual al conferențiarului (care a susținut un curs consacrat Luceafărului eminescian în cadrul Academiei Private, din București, în luna octombrie a anului anterior, și care pregătește un eseu hermeneutic dedicat acestui poem, publicabil la aniversarea, din 2023, a 140 de ani de la apariția lui, la Viena și, ulterior, la București). (G.P)

About Tehno Redactor

error: Content is protected !!
%d blogeri au apreciat: