Google+
Home » Sanatate » Postul intermitent este un secret antic al unei sănătăți de fier

Postul intermitent este un secret antic al unei sănătăți de fier

Vasluienii preocupați să aibă o sănătate de fier au la îndemână un secret antic, practicat constant de-a lungul istoriei umanității, dezvăluie nutriționistul Lygia Alexandrescu, președinte al Societății Române de Educație Nutrițională. 

Potrivit acesteia, în ultimul deceniu postul intermitent a fost folosit ca o strategie pentru scăderea în greutate. Pe lângă rezultatele obținute, s-a constatat că el aduce și o serie de beneficii pentru sănătătate.

Studiile privitoare la efectul acestui obicei de organizare a meselor asupra organismului uman sunt din ce în ce mai prezente în ultima vreme, susține nutriționistul, care menționează o cercetare a Universității Adelaide din Australia, publicată pe 9 ianuarie.
Subiecții studiului – 88 femei cu diverse grade de obezitate – au scăzut semnificativ în greutate într-o perioadă de 10 săptămâni și au îmbunătățit starea de sănătate prin prin post intermitent și program alimentar strict controlat, afirmă Lygia Alexandrescu.
„Aceste persoane au avut indicele de masă corporală cuprins între 25 și 40, vârste cuprinse între 35 și 70 ani și au urmat o dietă bazată pe 50% carbohidrați, 15% proteine și 35% grăsimi. Participantele la studiu care au urmat o dietă în care au consumat 70% din caloriile zilnice necesare conform regulilor postului intermitent au scăzut semnificativ mai mult în greutate și și-au îmbunătățit și alți parametri ai stării de sănătate (scăderea markerilor pentru boli cardiovasculare), comparativ cu persoanele care au urmat aceeași dietă, mâncând pe toată perioada activă a zilei sau care au postit intermitent mâncând orice alimente și în orice cantitate”, adaugă nutriționistul.
Alexandrescu precizează că scăderea în greutate a fost de 0,5 – 1 kg/săptămână, fiind constatate și alte beneficii importante: scăderea markerilor inflamației, a valorilor glicemiei bazale, a LDL colesterolului, a trigliceridelor și ureei serice, reducerea edemelor determinate de retenția hidrică, creșterea nivelului energetic pe toată perioada zilei, îmbunătățirea calității somnului și a capacității de concentrare în activitățile zilnice.
În opinia președintelui Societății Române de Educație Nutrițională, postul intermitent este o metodă din ce în ce mai studiată și verificată prin care se poate optimiza calitatea vieții.
„Noțiunea de post este cunoscută în toate religiile ca o formă de purificare și apropiere de Divinitate. Intermitența, însă, se referă la intervalele orare în care sunt organizate mesele și respectiv perioadele de restricție voluntară de la alimente și orice alte băuturi decât apă și ceaiul de plante neîndulcit. Există mai multe tipuri de intermitență, care se referă la perioadele de restricție alimentară voluntară”, afirmă nutriționistul.
Lygia Alexandrescu susține că cel mai popular este postul de 16-20 de ore. „Mai exact se consumă alimente într-un interval de 4-8 ore și poate fi urmat zilnic sau doar în anumite zile ale săptămânii. Mai există varianta de a consuma foarte puține calorii, 400 – 600 kcal/zi timp de 2 zile non consecutive pe săptămână, în restul zilelor alimentația fiind diversă normocalorică, însă fără excese. Există și varianta de post total, adică pentru 1-2 zile pe săptămână nu se ingerează niciun fel de alimente timp de 24 ore, fiind permise doar lichidele noncalorice”, explică Alexandrescu.
Atunci când mâncăm – spune ea – mare parte din energia furnizată de alimente poate fi folosită imediat, iar o altă parte este păstrată ca rezervă pentru mai târziu.
„În perioadele care depășesc 12-14 ore de la ultima masă, corpul începe să ardă grăsimi și astfel apare scăderea în greutate, ca primă observație, însă se constată și alte beneficii ale acestui tip de regim. Printre aceste beneficii se numără: creșterea sensibilității la insulină, reglarea echilibrului hormonilor sațietății și ai foamei, leptina/grelina, scăderea parametrilor sindromului metabolic prin creșterea sensibilității la insulină, reducerea markerilor inflamației, etc”, precizează nutriționistul.
Președintele Societății Române de Educație Nutrițională punctează, însă, că, precum orice program alimentar, postul intermitent are și limitări: este considerat o metodă dificilă de urmat pe termen lung (de altfel, nu există studii care să-i confirme beneficiile pe perioade mai lungi de 1 an), nu este recomandat copiilor și adolescenților, femeilor însărcinate sau care alăptează, iar persoanele care suferă de diabet, îl pot urma numai sub strictă observație medicală. „Pentru aceste categorii este recomandat programul alimentar controlat cu trei mese principale și două gustări pentru o menținere metabolică activă”, susține Lygia Alexandrescu.

Sursa: agerpres.ro

About Tehno Redactor

error: Content is protected !!
%d blogeri au apreciat: