Google+
Home » Social » Trei spectacole de teatru documentar aduse pe scena Teatrului „Victor Ion Popa” de Asociația Culturală „Constantin Hamangiu”

Trei spectacole de teatru documentar aduse pe scena Teatrului „Victor Ion Popa” de Asociația Culturală „Constantin Hamangiu”

Trei spectacole inedite, organizate în pragul sărbătorii de 9 Mai. Trupa Teatrului „Macaz”, din București, a prezentat pe scena teatrului „Victor Ion Popa” din Bârlad, în zilele de 6, 7 și 8 mai, „Trilogia 1918”. Au fost trei piese de teatru documentar urmate de dezbateri cu publicul.

Așa cum au declarat actorii trupei înființate acum 12 ani, echipa de la „Macaz” dorește să ofere publicului „o istorie alternativă la cea prezentată românilor în manuale școlare, dar și în cărțile de specialitate”. Actorii sunt și autorii scenariului alcătuit după o studiere riguroasă a arhivelor, a documentelor istorice. Katia Pascariu, Alexandru Potocean, Mădălina Brândușe, Alice Monica Marinescu, Alex Călin și Andrei Șerban, alături de regizorul David Schwartz, cu participarea istoricului Mihai Burcea și a teoreticienei Veronica Lazăr, și-au propus să provoace o dezbatere despre contextul, urmările și semnificațiile evenimentelor din 1918.

Timp de trei zile, elevi, profesori dar și alți bârlădeni iubitori ai istoriei naționale au venit să urmărească un alt fel de spectacole de teatru, în care accentul se pune mai mult pe text și mișcare, decât pe partea artistică.

Piesa „Altă istorie nu se putea scrie” a explorat construcțiile discursive ale celor care susțineau intrarea României în război, pe de o parte, și pe ale celor care se împotriveau, pe de alta, într-un dialog interesant realizat între istorici din perioade și regimuri politico-sociale diferite.

A doua piesă, „N-a fost războiul nostru”, s-a concentrat pe situația socială și economică din România deceniului II al secolului XX și pe schimbările provocate de Primul Război Mondial, dar și pe impactul acestor evenimente istorice asupra femeilor din diferite clase sociale.

Ultima reprezentație, „Răzvrătiții”, a adus în discuție mișcările de revoltă și de protest ale muncitorilor și țăranilor, precum și formele de represiune utilizate de instituțiile statului român.

Trilogia a dat de gândit mult publicului, care, de altfel, a și reacționat întrebându-i pe actori de ce aceste pagini de istorie nu sunt prezentate românilor așa cum s-au petrecut evenimentele.

Actorii au răspuns că singurii care pot face ceva sunt românii, prin profesori de istorie, inspectori, miniștri ai Educației. Ei au recunoscut că nu au întâmpinat niciun fel de cenzură din partea Ministerului Culturii, dovadă că au aplicat pentru câteva granturi care au fost cofinanțate de Ministerului Culturii.

Actorii, aplaudați la scenă deschisă, au ținut să mulțumească Asociației Culturale „Constantin Hamangiu”, cea care a avut inițiativa de a-i chema la Bârlad, și au rămas impresionați de publicul de aici și de întrebările pertinente adresate de acesta la fiecare dezbatere. Nu toate părerile celor prezenți în sală au fost laudative, unii considerând că o parte din cele prezentate pe scenă nu are legătură cu realitatea istorică și sunt interpretări tendențioase despre evenimente și oameni. (Mihaela NICULESCU)

About Mihai Vasile

%d blogeri au apreciat: