Google+
Home » Invatamant » Un profesor bârlădean de cultură civică aplică o metodă pilot, unică în județul Vaslui

Un profesor bârlădean de cultură civică aplică o metodă pilot, unică în județul Vaslui

de Mihaela NICULESCU

O adevărată lecție de educație civică! Elevii clasei a VII-a B, de la Școala Gimnazială „Episcop Iacov Antonovici”, au susținut ieri, în cadrul orei de educație civică, un proiect întocmit chiar de ei, privind realizarea unor piste de bicicliști, atât de necesare în Bârlad.

Elevii au fost coordonați în realizarea acestui proiect de Marius Pintilie, profesorul lor de cultură civică, ce a pus în practică toate cunoștințele dobândite la cursurile organizate de Institutul Intercultural Timișoara, în cadrul unui proiect-pilot intitulat „Proiect: Cetățeanul”.

„Această metodă de învățare în cadrul orelor de cultură civică, numită <<Proiect: Cetățeanul>>, încearcă să pună în practică cunoștințele teoretice din cadrul disciplinelor socio-umane, prin realizarea unor activități și demersuri care să se concretizeze, într-un final, în realizarea unui proiect de politică publică. În cazul de față, elevii au selectat ca problemă ce necesită realizarea unei politici publice, lipsa infrastructurii pentru asigurarea nevoilor bicicliștilor. Elevii au găsit ca soluție pentru rezolvarea acestei probleme construirea unei rețele de piste pentru biciclete pe raza municipiului Bârlad”, a declarat, pentru Est News, Marius Pintilie, singurul profesor din județul Vaslui care a frecventat cursurile Institutului Intercultural Timișoara.

Municipalitatea locală spune că nu poate face piste pentru bicicliști

Elevii clasei a VII-a B au lucrat aproape un an la întocmirea acestui proiect, extrem de bine argumentat. Au întocmit și un plan de acțiune și au prezentat atât avantajele cât și dezavantajele amenajării de piste pentru bicicliști în orașul lor.

Pe 17 aprilie, elevii clasei a VII-a B au depus la Primăria Bârlad o scrisoare oficială către Consiliul Local Municipal, în care au sesizat necesitatea realizării unor piste pentru bicicliști în oraș, prezentând argumentele care susțin utilitatea propunerii lor. În scrisoarea trimisă legislativului local elevii au specificat faptul că la Bârlad nu există o infrastructură pentru biciclete, că este nevoie de fluidizarea circulației, de reducerea riscului de accidente și de convingerea mai multor oameni de a merge cu bicicleta, pentru reducerea poluării și menținerea sănătății populației prin mișcare.

Elevii au cerut să le fie comunicat în scris răspunsul în termenul legal, dar acest lucru nu s-a întâmplat. Luni, la mai bine de o săptămână de când ar fi trebuit să primească un răspuns oficial, l-au primit, dar nu în scris ci direct de la primarul Dumitru Boroș, care a dat curs invitației elevilor. Răspunsul primit din partea primarului nu i-a mulțumit foarte mult.

„Am depus la Agenția de Dezvoltare N-E un proiect privind strategia de dezvoltare a orașului Bârlad, proiect care prevede și realizarea de piste pentru bicicliști. Proiectul cu finanțare europeană este eligibil, urmează să fie semnat, numai că până la punerea lui în practică va mai dura, poate câțiva ani, după modelul șoselei de centură”, le-a răspuns elevilor primarul Dumitru Boroș.

Acesta le-a precizat că în Bârlad există câteva piste de biciclete, ce-i drept pe trasee destul de scurte, în zona Liceului „Mihai Eminescu”. A trebuit să recunoască faptul că aceste piste nu sunt marcate, lucru pe care reprezentanții Poliției Rutiere, prezenți la discuție, vor trebui să-l ia în calcul și eventual să sancționeze municipalitatea, care are obligația de a realiza acele marcaje.

Proiectul ”Cetățeanul” ajunge și la Vaslui

Proiectul pilot „Proiect: Cetățeanul”, implementat în premieră în județul Vaslui la Școala „Iacov Antonovici” Bârlad, este o metodă pe care profesorul Marius Pintilie o va aplica și la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” din Vaslui. Astfel de modalități de transpunere în practică a cunoștințelor de cultură civică îi vor ajuta pe viitorii adulți să fie pregătiți pentru a-și cunoaște și cere drepturile pe care le au.

Într-o democrație participativă cetățenii pot elabora proiecte, sprijini sau face presiuni asupra autorităților pentru a le fi respectate drepturile. Unii profesori au recunoscut că după 30 de ani de la Revoluție, încă nu cunosc toate drepturile pe care le au și nici nu știu să lupte pentru ele. Speranța lor vine tocmai de la aceste generații, copii care acum sunt elevi de gimnaziu, dar care cu siguranță vor avea un cuvânt de spus în următorii ani. Tineretul este șansa acestei țări, tineretul bine pregătit profesional, cu simț civic, preocupat de politicile publice de la cel mai mic la cel mai înalt nivel.

About Tehno Redactor

%d blogeri au apreciat: