Acuzat că, în anul 2008, a atribuit trasele de transport public în urma unei licitații cu dedicație, Vasile Mihalachi, vicepreședinte al Consiliului Județean, este apărat în instanță taman de avocatul care i-a reprezentat atunci pe transportatorii păgubiți, actualmente părți civile în dosarul aflat pe masa judecătorilor. Atunci, avocatul Răzvan Enciu a pierdut toate procesele, deși, spun foștii săi clienți, după ce a încasat onorariul de 5.000 de lei, i-a asigurat de câștig de cauză. Acum, după ce juristul a trecut de cealaltă parte a baricadei, transportatorii se întreabă, retoric, dacă atunci le-a apărat corect șansele.
Vineri, la Judecătoria Vaslui, a avut loc un nou termen în dosarul în care Vasile Mihalachi, vicepreședinte al Consiliului Județean (CJ), Liviu Butnaru, fostul șef al Autorității Rutiere Române – filiala Vaslui, Dănuț Ropotă – referent în cadrul aceleași instituții, și Vasile Vieriu, director adjunct al Direcției Tehnice din cadrul CJ, sunt judecați pentru abuz în serviciu. După două amânări consecutive, având în vedere că Vasile Vieriu și Vasile Mihalachi erau membri ai comisiei paritare, judecătorii au dispus introducere în cauză, ca părți responsabile civilmente, a ARR și CJ. Totodată, instanța a hotărât înaintarea unei adrese către CJ Vaslui pentru a trimite regulamentul de organizare și funcționare al comisiei paritare, aflat în vigoare la 1 ianuarie 2008.
Surpriza-surprizelor în acest dosar o reprezintă, fără îndoială, avocatul care îl apără pe Vasile Mihalachi. Este vorba despre Răzvan Enciu, din cadrul Baroului Iași, același avocat care în 2008 îi reprezenta pe transportatori în “războiul” cu CJ Vaslui! Evident, din punct de vedere legal, nu i se poate reproșa absolut nimic, moral însă, cei zece transportatori care acum cinci ani au făcut o chetă și i-au plătit onorariul de 5.000 de lei îi bat obrazul și se întreabă dacă le-a apărat în mod corect șansele în instanță. Problema este că toate procesele intentate atunci de transportatorii scoși de pe trasee în urma licitației «cu cântec» au fost pierdute.
“În acea perioadă, eram disperați și hotărâți să ne căutăm dreptatea în instanță. Unul dintre colegi a mers la un avocat din Vaslui, care i l-a recomandat pe domnul Enciu de la Iași. I-a spus că este unul dintre cei mai buni avocați ieșeni și cu el putem câștiga. Am semnat un angajament cu dumnealui, ne-a cerut 50 de milioane onorariu. Ne-am adunat zece transportatori, am pus mână de la mână și am strâns banii. După ce i-am dat banii și a studiat dosarul, ne-a spus că șansele de câștig sunt 100%. După ce au început procesele, ne-a spus că șansele sunt 50/50, pentru ca în final să pierdem la toate instanțele. Acum, când îl vedem în tabăra cealaltă, ce idee putem noi ne facem? Sigur, nu avem dovezi să spunem că poate l-a plătit și atunci domnul Mihalachi să nu ne apere corect șansele, însă suntem îndreptățiți să ne întrebăm dacă nu așa or fi stat lucrurile. Astăzi a fost pentru prima dată când a venit în instanță, am fi vrut să-l întrebăm dacă este corect cum a procedat, însă a plecat val-vârtej din sala de judecată”, ne-a declarat unul dintre transportatorii constituiți părți civile în dosar.
Cum a ajuns Mihalachi inculpat
Cei patru reprezentanți ai CJ și ARR au fost trimiși în judecată în luna octombrie. Potrivit procurorilor DNA, “în anul 2008, inculpații Butnaru Liviu, Mihalachi Vasile, Vieriu Vasile și Ropotă Dănuț, în calitate de membri ai Comisiei
Paritare Vaslui pentru atribuirea traseelor de transport public județean de persoane, prin încălcarea atribuțiilor de serviciu și a legislației în vigoare care reglementează transportul public județean, au determinat înlăturarea unor societăți comerciale – operatori de transport public rutier – de la atribuirea unor trasee de transport, firme care fie au câștigat licitațiile în mod legal, fie au fost împiedicate să participe la alte licitații. În această modalitate, au fost lezate interesele legale ale operatorilor de transport public care au încercat în mod onest să dobândească dreptul de a desfășura serviciul de transport public pe raza județului Vaslui. Pe de altă parte, a fost creat un avantaj patrimonial injust pentru operatorii favorizați în sumă totală de 2.659.845 lei, reprezentând sumele obținute din operarea traseelor atribuite nelegal. Societățile comerciale ale căror interese patrimoniale au fost afectate s-au constituit părți civile în procesul penal cu suma totală de 140.000 euro”.
În vara lui 2008, ziarul Obiectiv a relatat pe larg despre nemulțumirile transportatorilor din județ în legătură cu modul în care se desfășurase licitația privind atribuirea rutelor de transport public din județ, din aprilie același an. Transportatorii acuzau că au fost furați pe față, regulile de licitare fiind schimbate pe ultima sută de metri, pentru a favoriza anumite societăți. Criteriile pentru desemnarea cîștigătorilor au fost: anul de fabricație a mașinii, gradul de confort al autovehiculului și vechimea pe traseul licitat. Întrucât “tinerețea” mașinii a fost punctată cel mai bine, mulți dintre operatorii care s-au înscris în licitație și-au cumpărat microbuze noi. Pe de altă parte, proprietarii de autobuze cu o mare vechime pe traseu nu au achiziționat autobuze noi, mult mai scumpe în comparație cu microbuzele, dar nici microbuze, pentru că au puține locuri și nu fac față aglomerației. De altfel, acești transportatori primiseră asigurări de la reprezentanții ARR că pe rutele de autobuze, aglomerate, nu se va licita cu microbuze.
Cu 30 de zile înainte de licitație, CJ Vaslui a anunțat că pe fiecare traseu se poate licita fie cu autobuz, fie cu microbuz. Această hotărâre i-a lovit sub centură pe proprietarii de autobuze. În urma acestei licitații, 35 de autobuze din Vaslui și 20 din Huși, care aparțineau unor transportatori cu tradiție, urmau a fi trase pe dreapta. Transportatorii au acuzat atunci că membrii comisiei paritare, în frunte cu șeful CJ și șeful ARR, au făcut jocurile în favoarea anumitor firme care aparțin unor rude. În urma licitației din 2008, transportatorii l-au acuzat pe șeful ARR Vaslui și că a indus în eroare membrii CJ din Comisia paritară, spunându-le să plaseze microbuze acolo unde nu erau necesare. În plus, în opinia lor, ar fi trebuit să se anunțe, cu 90 de zile înainte de afișarea programului licitației, că toate traseele vor fi de microbuze și autobuze, astfel încât să-și poată achiziționa toți transportatorii mijloacele de transport dorite. Perdanții licitației spuneau că interesele au fost pentru a proteja firmele lui Daniel Amariei (cumătru cu Liviu Butnaru) – SC Mixcod-Tur SRL și SC Agetrans SRL – care dețineau la vremea respectivă numai microbuze. În fapt, spun surse din rândul transportatorilor, Amariei nu era în firmă decât cu numele, cel care se ocupa de activitatea firmei fiind chiar Butnaru. După ce în contencios administrativ au pierdut toate procesele, ultima speranță a transportatorilor a reprezentat-o DNA. Nu toți cei nouă au avut însă curajul să continue lupta și în penal. Unii s-au temut de răzbunarea «greilor» din CJ și au bătut în retragere. Șase transportatori și-au asumat însă răspunderea, patru dintre ei constituindu-se și părți civile în dosar și solicitând despăgubiri ca urmare a înlăturării lor de la licitație: Neculai Perju, Ioan Dominte, Ștefan Gafton, precum și reprezentantul SC Fya Trans SRL. Reprezentanții altor două societăți de transport, Ionel Dumitriu (de la SC Izvoraș SRL) și Vasile Dumitriu (de la SC Dof Turing SRL), s-au constituit doar părți vătămate, fără a solicita despăgubiri.