Consiliul Concurentei recomanda modificarea contractelor incheiate de producatorii de bere cu operatorii HoReCa (Hoteluri, Restaurante, Catering) astfel incat sa fie eliminate acele clauze care limiteaza concurenta, se arata intr-un comunicat transmis marti dimineata de arbitrul concurentei dupa ce a constatat ca unitatile HoReCa incheie fie contracte privind prestarea anumitor servicii de promovare in beneficiul produselor unor producatori, fie contracte prin care producatorii dau spre folosinta gratuita echipamente pentru comercializarea berii draft, continand clauze restrictive.
Contractele de promovare presupun exclusivitate la expunere si in unele cazuri achizitionarea unui volum minim de bere si/sau limitarea sursei de aprovizionare la distribuitorii desemnati.
Referitor la contractele privind instalarea echipamentelor pentru berea draft, durata nelimitata a acestora, combinata cu absenta reglementarii in contracte a posibilitatii de denuntare de catre partenerii HoReCa, elimina posibilitatea acestor unitati de a schimba furnizorul si de a aduce in oferta si marcile altor producatori, reducand, in acest fel, presiunea concurentiala asupra producatorului, proprietar al echipamentului.
In vederea cresterii concurentei pe segmentul HoReCa, Consiliul Concurentei recomanda:
- introducerea in contracte a optiunii ca unitatile HoReCa sa poata denunta unilateral acordurile privind echipamentele draft, fara penalitati;
- limitarea duratei contractelor privind plasarea echipamentelor draft la maxim 5 ani, prelungirea fiind posibila prin renegociere si nu tacit;
- posibilitatea operatorilor HoReCa de a achizitiona (cu acordul producatorilor) echipamentul draft, dupa perioada initiala de 5 ani, la o valoare reziduala;
- limitarea la 5 ani a duratei clauzelor privind acordarea sub forma de imprumut a unor bunuri (precum vitrine frigorifice, copertine, corturi, incalzitoare terasa, baruri mobile, umbrele, garduri imprejmuire, meniuri, mobilier etc) in conditii de exclusivitate, prelungirea fiind posibila prin renegociere si nu tacit;
- eliminarea din contracte a clauzei referitoare la achizitionarea volumelor agreate de la distribuitorul indicat de producator.
Studiul Consiliului Concurentei a aratat ca piata berii este concentrata, de tip oligopol, patru mari producatori detinand impreuna aproximativ 85-90 % din piata romaneasca.
Pe langa cei patru producatori reprezentand companii internationale (SAB Miller – Ursus, Heineken, Molson Coors – Bergenbier si URBB – Grupul Carslberg), mai sunt prezenti doi producatori autohtoni care au dezvoltat capacitati de productie mari (Romaqua si European Food) si 4 producatori independenti, cu o prezenta regionala si o cota de piata cumulata mai mica de 5 % (Bermas Suceava, Martens Galati, Imex Satu Mare, Albrau Onesti).
Principalii producatori au optat pentru o strategie de consolidare a portofoliilor de produse pe segmente diferite, reducand, in acest fel, presiunea concurentiala. Strategia micilor producatori s-a axat pe colaborarea cu retailul modern in vederea producerii de marci private. In ceea ce priveste consumul, analiza Consiliului Concurentei a aratat ca ponderea cea mai mare este detinuta de berea ambalata la PET, care reprezinta 54% din berea comercializata in Romania, urmata de berea la sticla, aproximativ 28%, in timp ce consumul de bere la doze metalice se incadreaza in intervalul 10-15 % din piata. Consumul de bere la PET indica o preferinta pentru consumul casnic si mai putin pentru segmentul HoReCa. O particularitate a pietei romanesti este legata de consumul de bere la draft, care reprezinta un procent mic din totalul vanzarilor, sub 5%, spre deosebire de piata europeana, unde consumul de bere la draft reprezinta o traditie. Din cantitatea totala de bere comercializata in Romania, aproximativ 46% reprezinta bere din segmentul mediu, 33% bere din segmentul economic, 19% bere premium si doar 2% superpremium. Referitor la vanzarile prin diferite canale de distributie, pe primul loc se afla retailul traditional (magazinele de cartier), reprezentand mai mult de jumatate din vanzarile de bere (52%), urmat de segmentul HoReCa, cu o cota de 25%, de retailul modern (hyper/supermarketuri), care detine 15% din piata, in timp ce comerciantii tip cash&carry au o pondere de 8% in piata.
In ceea ce priveste distributia angro de bere, studiul Consiliului Concurentei a aratat ca cea mai mare parte a acesteia se realizeaza prin contracte exclusive, cu recomandarea pretului de revanzare sau a pretului maxim de revanzare. Contractele de distributie exclusiva sunt exceptate de la aplicarea legii concurentei in masura in care cota de piata a furnizorului si a cumparatorului (luate individual) nu depasesc 30% (Regulamentul de exceptare pe categorii). Data fiind structura tip oligopol a pietei si consolidarea in ultimii ani a pozitiei primilor doi concurenti, cu cote de peste 30%, se recomanda ca acestia sa isi faca o autoevaluare a sistemului de distributie exclusiva pe care il practica, pentru a stabili daca acordurile incheiate conduc la o reala crestere a eficientei care contracareaza reducerea concurentei intramarca.
Sursa: hotnews.ro