Toți operatorii au redus tarifele sau au mărit numărul de minute și SMS-uri sau volumul de trafic de date la abonamente după reducerea tarifelor de interconectare din aprilie. Ofertele pentru cartelele preplătite sunt încă aproape neschimbate față de luna martie.
Operatorii locali de telefonie mobilă au dublat sau chiar au decis să ofere nelimitat minute și SMS-uri naționale păstrând neschimbate tarifele după reducerea tarifelor de interconectare de la 1 aprilie – în concordanță cu așteptările autorității de reglementare în comunicații (ANCOM) și ale analiștilor, arată o comparație realizată de ZF între ofertele actuale ale companiilor și cele lansate anterior reducerii tarifelor de interconectare. Spre exemplu, Orange, liderul pieței locale de telefonie mobilă, care are cel mai mare număr de abonați și utilizatori de cartele de pe piață, a mărit la abonamentul Panteră 23 de la 200 la 500 numărul de minute naționale incluse și a decis să ofere SMS-uri naționale nelimitat, față de 200 anterior. Și Vodafone, care la fel ca Orange a lansat oferte noi după data de 1 aprilie, a mărit numărul de minute naționale de la abonamentul Smart 15, spre exemplu, de la 180 la 400. Ambele companii au mărit numărul de minute și SMS-uri la majoritatea abonamentelor, arată comparațiile realizate de ZF. Cosmote, numărul trei pe piața locală de telefonie mobilă, nu și-a repoziționat oferta de abonamente – în contextul în care făcuse acest lucru recent, în septembrie 2013 -, dar a relansat într-o variantă îmbunătățită (2 GB de date în loc de 1 GB de date) promoția prin care oferă cu o reducere de 16 euro abonamentul Free L, care include apeluri și SMS-uri nelimitate către orice rețea națională.
Tarifele de interconectare au scăzut la 1 aprilie cu aproape 70%, printr-o decizie a autorității de reglementare în telecom (ANCOM), de la 3,07 eurocenți pe minut la 0,96 eurocenți / minut. Tariful de interconectare este cel aplicat pentru convorbirile dintr-o rețea în alta, care practic face ca telefoanele date în altă rețea să fie mai scumpe decât cele către numere de telefon din propria rețea.
Odată cu această reducere, costul operatorilor pentru a le oferi clienților, de exemplu, 200 de minute de apeluri în orice rețea este cu aproximativ 86% mai mic decât în anul 2006: doar 1,9 euro, față de 14 euro. Față de septembrie 2012, costul operatorilor va fi cu aproape 70% mai mic.
Cele mai agresive oferte sunt, și după reducerea tarifelor de interconectare, cele ale companiei care are cei mai puțini clienți și cele mai mici venituri din telefonia mobilă: compania de cablu RCS & RDS, controlată de antreprenorul Zoltan Teszari din Oradea. Operatorul și-a relansat în această lună portofoliul de abonamente Digi Mobil Optim, care oferă apeluri nelimitate atât în rețeaua proprie, cât și toate celelalte rețele naționale la tarife care variază între 5 și 10 euro. Niciun abonament nu include însă și SMS-uri nelimitate spre rețele naționale, ci doar în rețeaua proprie. RCS & RDS a avut anul trecut venituri de aproximativ 36 mil. euro din servicii de telefonie și internet mobil.
Prin noua grilă extrem de agresivă de abonamente, RCS & RDS vizează în principal baza sa de clienți de servicii TV sau internet fix: 2,4 milioane de clienți cu cablu TV, 1,6 milioane de clienți de net fix și circa 860.000 de utilizatori ai serviciilor prin satelit. Astfel, un client care are deja abonament la cablu sau satelit TV și net fix poate achiziționa un abonament Digi Mobil Optim la prețul de 5 euro pe lună. Eligibili pentru această ofertă sunt probabil în jur de 1,6 milioane de clienți, luând în calcul datele privind structura bazei de clienți a RCS & RDS.
RCS & RDS se bazează acum și pe acordul de roaming național semnat recent cu Vodafone, prin care este rezolvată una dintre problemele pe care le avea compania: acoperirea rețelei este mai mică decât cea a liderilor pieței. Odată semnat acordul de roaming național, clienții RCS & RDS vor accesa automat rețeaua Vodafone în zonele fără acoperire pentru rețeaua Digi. Din luna iulie, acordul va fi extins și pentru serviciile de date. Cu această grilă de prețuri, RCS & RDS speră, probabil, că poate concura cu șanse în a atrage clienți de pe piață, chiar dacă nu are o rețea de magazine proprii sau ale partenerilor cu o gamă largă de servicii și produse – la fel ca rivalii săi -, ci doar o rețea de casierii cu un design auster prin comparație cu Orange,Vodafone sau Cosmote.
În plus, chiar dacă a început să adauge în ofertă tablete sau smartphone-uri la preț subvenționat, RCS & RDS va trebui să asigure stocuri pe măsura cererii – o problemă pe care a arătat că a rezolvat-o cu greu în trecut, în cazul decodoarelor pentru televiziunea digitală HD, spre exemplu. De altfel, odată cu extinderea spre zona de telefonie mobilă RCS & RDS a introdus în casierii niște vitrine în care inițial erau expuse smartphone-urile disponibile la preț redus împreună cu abonamente, însă în prezent, în București, cel puțin, acestea sunt în multe cazuri goale.
Sursa: zf.ro