Când Ion Țiriac (75 de ani) l-a cumpărat, Mercedesul nu mai avea nimic din măreția vremurilor în care străbătea drumurile victoriilor fasciste, în Cehoslovacia sau în Polonia, avându-l pe însuși Adolf Hitler la bord. Acum însă, mașina construită din ordinul celui mai înfricoșător dictator din Europa a scăpat de rugină și se află la loc de cinste între automobilele din colecția lui Ion Țiriac. Și, culmea, a fost restaurată de un mecanic român, Emil Alexa pe numele lui, într-un atelier din Spania.
Povestea Mercedesului “născut” în 1938, pe vremea când Europa era măcinată de cel de-al Doilea Război Mondial, este relatată de Emil Alexa, un talentat mecanic căruia i-au intrat pe mână mai multe bijuterii din colecția miliardarului cu mustață. “La începutul lui 2013, am fost contactat de o firmă din Madrid, pentru a restaura o mașină de epocă. M-am dus imediat la întâlnire, ca să văd lucrarea, iar pentru că am fost singurul care îndeplinea toate condițiile – adică să fie sudor, vopsitor, tinichigiu și mecanic de mașini clasice -, am primit lucrarea. Pentru ei era un singur inconvenient, că sunt român”, și-a început povestea Emil Alexa. Când a văzut mașina însă, a fost șocat. Era ca o revedere de familie, cu o persoană pe care o cunoști dintotdeauna, știi totul despre ea și totuși ai pierdut orice speranță de a o mai găsi. A mângâiat-o, s-a învârtit de câteva ori în jurul ei, încercând să-i redescopere fiecare curbură și fiecare șurub, în timp ce prin minte i se derulau poveștile pe care le auzise de atâtea ori de la fostul proprietar al mașinii, un evreu bătrân pentru care Emil lucrase în urmă cu mai mulți ani și de la care nu a apucat nici măcar să-și ia rămas bun. Atunci când s-a întors în Spania, după ce fusese nevoit să vină în țară ca să divorțeze, Emil nu l-a mai găsit în viață, iar fiul bătrânului vânduse deja mașina.
Dictatorul a invadat Polonia la bordul ei
“Este un Mercedes 170 VK și e primul autovehicul construit din ordinul lui Hitler pentru armata germană. E o bijuterie rară. Este chiar mașina în care liderul partidului nazist a intrat în 1939 în Polonia. Pe atunci o conducea temutul general Hermann Göring, care era mâna dreaptă a lui Adolf Hitler”, ne-a dezvăluit Emil Alexa. Mecanicul s-a apucat de treabă, iar la circa două luni de când mașina ajunsese din nou la forma din vremurile ei de fală, a fost anunțat că vine în vizită stăpânul automobilelor din acel atelier. “Am rămas surprins când a intrat domnul Ion Țiriac, dar am tăcut, nu i-am spus că sunt și eu român… Am terminat reparațiile, dar nu am spus nimănui secretul ei, faptul că a fost comandată la ordinul lui Hitler. Nici măcar domnului Țiriac. Sunt sigur însă că știe ce mașină neprețuită a cumpărat”, ne-a mărturisit Emil Alexa. Normal că știe, spunem noi, după ce am admirat o parte din sutele de automobile pe care le-a expus în cadrul galeriei “Tiriac Collection” de la Otopeni. Le-a cumpărat pe toate pentru că i-au plăcut, le-a restaurat, dar nu le scoate la vânzare. Poate, după cum a declarat chiar omul de afaceri în noiembrie anul trecut, doar pentru 10 milioane de euro bucata și doar pentru ca suma să fie donată în scop caritabil.
Mecanicul a primit 10.000 € pentru restaurarea vehiculului
Emil Alexa (47 de ani), din Ocna Mureș, s-a stabilit de șapte ani în Madrid și și-a făcut un nume în rândul restauratorilor de automobile de epocă. “Am încept să repar Mercedesul 170 VK în urmă cu patru ani, pe vremea primului proprietar, un evreu. Soarta a făcut ca acum un an să fiu chemat într-un atelier privat și să continui restaurarea mașinii lui Hitler, pe care între timp o cumpărase Țiriac. Per total, pentru munca mea, am primit 10.000 de euro. Nu știu cât ar putea costa automobilul. Personal, consider că valoarea lui e inestimabilă”, ne-a mărturisit Emil Alexa.
Colecția omului de afaceri cuprinde circa 250 de automobile
Singura colecție privată din lume cu cele șase modele Rolls Royce Phantom, Aston Martin-ul V8 Vantage cu 380 de cai putere al lui James Bond, Jaguarul care a caștigat recordul de cea mai rapidă mașină de serie pe vestitul circuit de la Nurburgring, dar și strălucitorul Mercedes SLR Stirling Moss ediție limitată, care poate zbura cu 350 km/h, aparține miliardarului Ion Țiriac și e deschisă publicului la Otopeni, la 30 de kilometri de București. Aceasta include circa 250 de mașini și de motociclete fabricate începând cu anul 1899.
«Mașinile de epocă sunt jucăriile mele»
Într-o declarație făcută pentru ziarul german Bild, în urmă cu patru ani, Ion Țiriac, a cărui avere este estimată la 800.000.000 de euro, vorbea deschis despre pasiunea sa: “Sunt foarte mândru de colecția mea de mașini de epocă. Fiul meu nu vrea să creadă că am doar 120, el e convins că trebuie să am mai multe”. Într-un alt interviu, de acum doi ani, fostul tenismen detalia: “Am trei oameni care toată ziua îmi îngrijesc mașinile. Ele sunt jucăriile mele, mă bag la motor, în șorț, cu mânecile suflecate, că doar nu stau toată ziua în costum”.
Sursa: libertatea.ro