În fiecare an, românii care lucrează și locuiesc în afara granițelor dar care conduc mașini asigurate în țară provoacă daune de zeci de milioane de euro. Instituția care se ocupă cu gestionarea acestor despăgubiri este într-o situație complicată, cu un președinte suspendat și acuzat de corupție și cu o imagine externă din ce în ce mai proastă.
Sumele pe care asigurătorii locali trebuie să le achite în contul daunelor provocate de români în afara granițelor țării au crescut exponential în anii de după declanșarea crizei financiare. Deși autoritățile au renunțat să mai publice date concrete încă din 2004, un calcul ECONOMICA.NET bazat pe informații furnizate de specialiști în domeniu arată că doar primii trei-patru jucători pe piața RCA au de achitat anual despăgubiri externe de cel puțin 60-70 milioane de euro, adică peste 16% din totalul daunelor plătite pe RCA , de toate firmele de asigurare, într-un an.
Între timp, Biroul Asigurătorilor Auto din România (mai cunoscut ca Biroul Carte Verde) adică instituția care gestionează daunele externe, trece printr-o perioadă dificilă, cu un președinte suspendat și acuzat de fapte de corupție și cu o imagine externă din ce în ce mai proastă.
Sute de mii de mașini asigurate în România rulează în Italia și Spania și provoacă daune de zeci de milioane de euro
O bună parte a românilor care lucrează în afara granițelor și-au asigurat mașinile la societăți din țară, deși ei conduc în majoritatea timpului în statele de rezidență. Este vorba mai ales despre românii din Spania și Italia, iar motivul alegerii lor este unul simplu: prețul. În cele două țări, unde trăiesc în jur de 3 milioane de români, prețurile pentru RCA sunt cu mult mai mari decât în România, ajungând chiar și la peste 2.500 de euro pe an pentru un automobil de talie medie.
În acest context, cele câteva firme care domină și piața locală de RCA au identificat o oportunitate și au subscris substanțial pe această zonă, ajungând la sute de mii de polițe vândute românilor din Spania și Italia. Prima dintre firmele locale care și-a dat seama că această politică este mai degrabă păguboasă a fost Astra Asigurări care, în 2012 și 2013, a fost nevoită să ia măsuri serioase pentru a-și reduce expunerea în Italia.
“La un moment dat, Astra ajunsese să aibă peste 6.000 de daune anual în Italia. La o daună medie de 4.000 de euro, cât este nivelul pe zona de vest a Europei, se ajungea la sume semnificative. Au luat măsuri, au crescut prețul și au controlat mai bine daunele și, la un moment dat, știu că reușiseră să reducă numărul la sub 2.500. Pe de altă parte însă, este clar că dacă Astra și-a redus expunerea, altcineva a majorat-o”, explică un specialist cu ștate vechi în domeniul optimizării daunelor, care a solicitat anonimatul.
Potrivit acestuia, pentru a vedea ce firme sunt expuse în afara țării este suficient să ne uităm cine vinde cel mai mult pe plan local. În acest moment în România sunt patru firme care, prin politica de preț, domină vânzările de RCA. Este vorba despre Carpatica, Euroins, City Insurance și, mai puțin de când a fost introdusă în administrare specială, Astra Asigurări.
“În ultima vreme, City a fost mai agresivă. Una dintre cele patru firme a avut în 2013 peste 6.000 de daune. Să spunem, totuși, că avem o medie de 5.000 de incidente pe an pentru primele trei. Înseamnă minimum 15.000 de incidente. Înmulțiți cu 4.000 de euro și vă puteți face o idee asupra valorii daunelor plătite în afara țării”, arată sursa noastră. Vorbim deci de cel puțin 60 de milioane de euro anual, însă această sumă este cel mai probabil depășită având în vedere că și alți asigurători din țară sunt expuși pe Spania și Italia.
Biroul Carte Verde cu președinte suspendat și acuzat de corupție
Pe de altă parte, organizația care se ocupă cu gestionarea daunelor provocate de mașinile asigurate în țară în afara granițelor se află într-o situație cel puțin delicată. Este vorba despre Biroul Carte Verde, care trebuie să asigure plățile dinspre societățile locale către asigurătorii corespondenți din afara granițelor.
Potrivit legislației, toate polițele RCA emise în România au și o componentă de Carte Verde care dă dreptul șoferilor să circule în condiții de legalitate în majoritatea țărilor din Europa și care protejează șoferul de eventuale daune provocate unor terți în străinătate. Potrivit mecanismului, asigurătorii din România au societăți corespondente în celelalte state. Acestea din urmă achită în primă fază dauna, urmând să primească ulterior banii de la societatea din România. De această procedură se ocupă Biroul Asigurătorilor Auto din România unde sunt membre toate societățile locale care vând RCA.
În acest moment însă, Biroul se află într-o situație specială. Președintele recent numit, Radu Mustățea, a fost suspendat din funcție având în vedere că este pus sub acuzare pentru fapte de corupție în celebrul dosar Carpatica, în care este acuzat fostul președinte al Autorității de Supraveghere Financiară, Dan Radu Rușanu, dar și alte persoane importante din instituțiile de supraveghere sau din piața asigurărilor. Care este efectul asupra activității și imaginii BAAR?
“În acest moment, BAAR funcționează încă normal, în sensul că reușește să gestioneze daunele, Încă! Evident însă că nu poate funcționa la nesfârșit fără un președinte. Situația este, până la urmă, una specială. Recent, un reprezentatnt al Consiliului Birourilor de la Bruxelles a venit în România. Nu a fost deloc încântat când a văzut care este situația la BAAR. Avem o imagine din ce în ce mai proastă în afara granițelor iar acest lucru se va simți la un moment dat, pentru că vorbim despre o industrie care se bazează pe încredere”, spune un director dintr-o companie locală.
Numire cu scandal, suspendare cu procurori. Caracatița din dosarul Carpatica
Președintele suspendat al BAAR, Radu Mustățea, a fost numit în funcție la finele anului trecut, însă nu a apucat să-și exercite atribuțiile în condiții normale decât câteva luni. La începutul lui 2014 el a fost pus sub acuzare pentru fapte de corupție în dosarul Carpatica.
Potrivit procurorilor, Mustățea ar fi fost parte dintr-o rețea care căuta să obțină un tratament preferențial din partea autorităților pentru societatea Carpatica Asig, deținută de omul de afaceri Ilie Carabulea. Mustățea l-a înlocuit la șefia BAAR pe Liviu Stoicescu, cel care a înființat și a condus BAAR încă de la început. La momentul respectiv s-a vorbit inclusiv despre influențe politice și presiuni din partea fostului șef al ASF (Dan Radu Rușanu, astăzi reținut tot în dosarul Carpatica) pentru numirea lui Mustățea care pe atunci era membru în Consiliul de Administrație al Carpatica Asig și omul despre care se vorbea că ar conduce de facto societatea. Anterior, el fusese director la Astra Asigurări în perioada în care societatea a înregistrat cea mai importantă creștere, inclusiv pe polițe vândute pentru românii din afara țării.
Numirea sa, deși nu foarte mediatizată, a stârnit multe discuții în interiorul pieței asigurărilor, în condițiile în care, după cum am arătat mai sus, valoarea daunelor gestionate de BAAR este una semnificativă iar societatea pe care Mustățea o reprezenta este una dintre cele mai expuse pe asigurările RCA vândute pentru mașini care circulă în afara țării. Suspendarea lui Mustățea a survenit destul de recent și abia atunci când restricțiile impuse de procurori (mai ales în privința dreptului său de a comunica cu oameni din piața asigurărilor) au făcut imposibilă exercitarea funcției. Fostul șef al BAAR, Liviu Stoicescu, s-a retras complet din piață după ce a fost debarcat. El nu mai ocupă nicio poziție în nicio companie sau organizație locală.
Sursa: economica.net