Din cei peste 10.000 de asistați social aflați în evidențele Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Vaslui, 1.179 nu aveau dreptul să încaseze ajutorul de la stat. Cei mai mulți sunt beneficiari ai Legii 416, privind venitul minin garantat, una dintre cele mai puternice arme electorale. Angajații AJPIS Vaslui recunosc că de multe ori se fac presiuni din partea primarilor pentru ca unii cetățeni să primească ajutor social, deși nu se încadrează în condițiile prevăzute de lege. Instituția menționată are de recuperat de la cei care au încasat sume fără drept peste trei miliarde de lei vechi.
Andrei STESCU
La sfârșitul lunii iunie, AJPIS Vaslui avea în evidențe 10.582 de beneficiari de autoare sociale, pentru care statul plătea lunar 26 de miliarde de lei vechi. Din totalul beneficiarilor de ajutoare sociale, 1.179 au fost prinși în ofsaid, în sensul că au încasat bani fără să aibă acest drept.
Potrivit spuselor directorului AJPIS Vaslui, Sorin Prepeliță, cei mai mulți din cei peste 1.000 vasluieni care au fost declarați beneficiari ilegitimi sunt beneficiari ai Legii 416, privind venitul minim garantat, care au realizat venituri pe care nu le-au declarat în documentația aferentă obținerii ajutorului social, ori care dețineau active ori imobiliare pentru care normativul îi declară neeligibili.
“La această situație s-a ajuns din mai multe motive: fie nu declarau veniturile medii pe care le aveau după stabilirea dreptului – mai exact mergeau la primarie, depuneau declarație pe propria răspundere (în luna mai de exemplu) cu veniturile pe care le aveau. La sfârșitul lunii iunie, și-au găsit ceva de lucru, iar sumele de bani sunt descoperite la Finanțe. Acolo figurează cu impozit pe venit, taxele pe venit pe care angajatorul le plătește la Finanțe”, explică Sorin Prepeliță.
O altă situație este când unul dintre capii familiei aplică pentru ajutorul social, deși are în întreținere un alt mebru al familiei care realizează venituri.
“O altă situație pe care în ultima vreme am identificat-o este cea în care titularul ajutorului social nu înregistrează venituri, dar copilul, care este student și care este plecat în București, lucrează ocazional la diverse societăți și este pontat cu o oră, cu două și atunci, prin încrucișarea bazelor de date cu Finanțele, sunt descoperiți si acești membri din familie, care nu au voie nici ei să facă venituri, pentru că ajutorul social se accordă pe cap familie. Da’ el spune asa: “Domnule câti membri sunteți pe cap de familie? Trei: mamă tată șI copil! Copilul pleacă la București, se angajează pentru două ore. Angajatorul îi plătește automat pentru ălea două ore pe zi CAS și impozit pe venit. Când se face încrucișarea bazei de date, el vine și spune domnule, dar nu am nici un venit”. Da, dar are un copil la București, care a lucrat și automat i se face debit pe suma pe care a primit-o din momentul angajării copilului. Veniturile trebuie declarate în totalitate. Indiferent dacă sumele sunt câștigate de ceilalți membri ai familiei. Modificarea componenței familiei trebuie depusă de beneficiar în 15 zile de la producerea ei, că s-au modificat veniturile și că are venituri mai mari și atunci se recalculează ajutorul social. Dacă se recalculează ajutorul social, el poate primi o sumă mai mică sau, dacă se depășesc plafoanele pe fiecare membru de familie, automat nu mai primește, dar trebuie să anunte”, mai spune directorul AJPIS Vaslui.
Au terenuri și mașini, dar stau cu mâna întinsă la stat
Conform Legii 416, privind venitul minim garantat, cei care au în proprietate o suprafață de teren mai mare de două hectare sau clădiri cu a căror valoare de inventar depășește o anumită sumă, ori au alte obiecte de inventar a căror valoare depășește un anumit plafon sunt declarați neeligibili pentru ajutorul social.
De-a lungul timpului, inspectorii sociali vasluieni au descoperit nenumărate cazuri în care bneficiari ai Legii 416 aveau în proprietate mașini cu valoare de peste 10.000 de euro sau vile de miliarde de lei vechi. Deși Ministerul Muncii a înteprins, în ultimii ani, mai multe anchete în rândul beneficiarilor ajutorului social, fraudele încă sunt destul de dese.
“Încă mai sunt oameni care și-au înstrăinat mașinile, dar cei care au achiziționat mașinile de la ei nu au făcut și acte de vânzare-cumpărare. În aceste condiții, nu le poți găsi vniturile provenite din vânzarea autoturismelor, pe care în dosarul inițial nu le-au declarat”, a mai spus Sorin Prepeliță.
Directorul AJPIS recunoaște că sunt și cazuri în care morții au încasat ajutor social: “Există și astfel de situații, sau sunt persoane care au mai încasat câteva luni ajutorul social după ce persoana care a aplicat efectiv a decedat”.
O armă electorală infailibilă cu o miză penală
Legea 416/2001 l-a avut ca principal inițiator pe fostul ministru al Muncii și, ulterior, deputat de Vaslui (legislatura 2008 – 2012) Marian Sârbu. Deși – cel puțin oficial – apărută din rațiuni pur sociale, acest normativ a devenit, de-a lungul anilor, un instrument electoral infailibil. Edilii condiționează acordarea ajutorului social de sufragiile posibililor beneficiari. Mai mult, după cum mărturisesc unii salariați ai AJPIS, există primari care forțează acordarea ajutoarelor sociale către persoane eligibile la limită sau care chiar nu se încadrează în limitele legii.
“Avem cazuri de primari care vin și aduc adeverințe pentru oameni precum că au sub două hectare de teren, cât prevede legea, dar atunci când facem control încrucișat cu cei de la APIA constatăm că suprafața depășește două hectare. În unele cazuri, chiar cu mult. Dar primarii vin și insistă”, a declarat un salariat al AJPIS.
El a mai spus că stoparea acestui fenomen este, practic, imposibilă: “Sunt oameni care au mașini sau pământ, dar tot nu au bani. Să sesizeni DNA-ul în asemenea cazuri, când banii din ajutorul social sunt singura sursă oficială de venit a unui om, nu știu dacă e o soluție”.
O grămadă de bani aruncați pe… nimic
Cei 1.179 de vasluieni cate au încasat ilegal ajutoare sociale au de restituit AJPIS Vaslui peste trei miliarde de lei vechi. Raportat la suma pe care instituția o plătește lunar în contul prestațiilor sociale – 26 de miliarde de lei vechi – suma de recuperat reprezintă 11,5%.
“Debitorii au de returnat în jur de trei miliarde de lei vechi. Suma nu reprezintă mai nimic comparativ cu sumele de bani pe care noi le plătim lunar: aproxiimativ 150 de miliarde de lei vechi”, mai spune Sorin Prepeliță.
Într-adevăr, poate suma, privită la nivel global – nu pare prea mare nici măcar în eventualitatea posibilității investirii ei în infractura rutieră, de exemplu, unde județul Vaslui este deficitar. Dar ținând cont de faptul că, potrivit statisticilor, nici măcar 10% din totalul beneficiarilor Legii 416 nu prestează orele de muncă în folosul comunității, suma devine foarte mare. Altfel spuse, statul a plătit, la Vaslui, trei miliarde de lei vechi pentru.. absolut nimic.