În anii precedenți, mulți elevi vasluieni au părăsit sistemul de învățământ școlar românesc pentru a-și urma părinții în străinătate. Acum, aceștia încep să se întoarcă la școlile vasluiene, întrucât lucrurile nu mai merg la fel de bine acolo. Odată cu întoarcerea acasă, elevii întâmpină dificultăți majore, pentru că sistemele de învățământ sunt foarte diferite.
Roxana NĂSTASĂ
Din cauză că majoritatea fabricilor au fost închise, singura soluție a vasluienilor a fost plecarea la muncă în străinătate. Astfel, din cauza migrației masive de forță de muncă românească spre locuri de muncă mult mai bine plătite în străinătate, în anii precedenți mulți elevi ai școlilor din județ s-au transferat în țările unde părinții lucrează. Odată ajunși acolo, sunt de obicei bine cotați și transferați la clase superioare. întrucât sistemul de învățământ din țările europene este cu mult în urmă față de cel din România. După câțiva ani însă, mulți dintre părinți constată că lucrurile nu merg așa cum vor și se întorc acasă mult mai devreme decât și-au propus. Așa se face că tot mai mulți vasluieni nu mai au de muncă și se întorc în țară înscriindu-și copiii la școală.
37 de elevi s-au transferat din străinătate la școlile din județ de pe 15 iunie până în prezent. Dacă atunci când au plecat le-a fost ușor să se adapteze, situația se schimbă radical la întoarcere. Ei întâmpină dificultăți pentru că sistemul în care au revenit este foarte diferit de cel pe care l-au urmat. De aceeași părere este și Doru Bălan, inspector general adjunct la Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Vaslui.
„Cei care vin se integrează foarte greu, mai ales cei care vin după mulți ani în care au învățat acolo. Sistemele de învățământ sunt foarte diferite, iar programa noastră școlară este cu totul diferită de cele din străinătate” a declarat Doru Balan.
Așa se face că o bună parte din cei care se întorc în țară au probleme de acomodare și de recuperare a materiei, fapt pentru care este nevoie de efort dublu de învățare și în unele cazuri chiar și de consiliere psihologică.
Nemulțumit de sistemele de învățământ în care se pune accentul doar pe transmiterea de cunoștințe, Doru Bălan, inspector general adjunct la ISJ Vaslui laudă sistemul de învățământ din Danemarca unde „se pune accent pe transmiterea de cunoștințe, dar mai mult pe nevoile elevului și orientarea lui în carieră”.
„Așa se face că acolo nu sunt rebuturi ca la noi unde termină o facultate și se angajează cu totul în altă parte, în alt domeniu” a mai spus Balan.