De mai bine de patru ani, cei care dețin firme de transport călători pierd zilnic sume considerabile din cauza mafiei de profil din județ. Sunt cazuri în care, la fiecare cursă, pirații traficului răresc considerabil numărul de clienți ai operatorilor autorizați. În municipiul Vaslui, de exemplu, zilnic, fiecare transportator autorizat pierde la o cursă cel puțin trei călători.
Cu excepția autorităților de resort, toată lume ce călătorește spre comunele vasluiene știe exact de unde-și fac veacul șmecherii din transporturi. Unul dintre aceste locuri se află chiar în mijlocul orașului Vaslui, în partea laterală a Școlii Generale numărul 5 „Ștefan cel Mare”. Acolo, zilnic, la ore apropiate celor la care trebuie să apară operatorii de transpor autorizați, apar câte cinci sau șase persoane ce prestează servicii de profil la negru. Schema de acțiune este simplă. În momentul în care călătorii se adună pe băncile din stație, apar diverși indivizi care îi întrebă unde merg. Dacă se găsesc doi-trei clienți (minim) ce vor să ajungă în aceeași comună, afacerea este gata. Pe zi, pierderile nu sunt foarte mari, dar raportate a numărul de zile dintr-un an…
Cu toate acestea, Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Traficul Rutier (ISCTR) are alte priorități. De la începutul anului 2014 până în prezent, ISCTR a executat la nivel național 9.520 de controale în trafic, cam 230 la nivelul fiecărui județ, dacă am face o medie pe țară. Culmea e că, deși se fac aparent controale, pirații mai au puțin își deschid un chioșc chiar în buricul târgului, chiar între ochii vigilenți ai inspectorilor ISCTR.
În luna iunie 2010, în cadrul unei reuniuni a Colegiului Prefectural, Constantin Florin Chiriac, directorul de atunci al Autoritătii Rutiere Române (ARR) Vaslui, se lăuda că primele patru luni ale anului respectiv, ARR a aplicat 154 de amenzi (523.000 lei). Menționăm că la acea dată sancționarea pirateriei era printre atribuțiile ARR, ulterior aceste atribuții fiind plasate ISCTR. În plus, din discuții reieșea că mafia era foarte bine structurată și că în anumite cazuri (pirați cu autoturisme de sub 10 locuri) ar fi trebuit să intervină Poliția Rutieră. Toate bune și frumoase de atunci, capra moartă a fost plasată dintr-o ogradă în alta, iar pirații și-au văzut de treabă nestingheriți, ba chiar ajutați. Unii prestatori de servicii spun că mai de fiecare dată când se fac controale, pirații află de undeva și dispar din zonă de parcă nu ar exista. (Bogdan RUSU)