Companiile din Malaezia sunt așteptate să investească în România în proiecte de infrastructură și construcții, precum căi ferate și autostrăzi, a declarat miercuri secretarul de stat pentru afaceri globale în MAE Carmen Burlacu, în timpul unei vizite la Kuala Lumpur.
„Malaezia se descurcă foarte bine în aceste domenii. Am vrea să vedem tehnologia malaeziană implementată și în România, în special în infrastructură și sectorul energetic”, a declarat Burlacu, potrivit agenției naționale de știri din Malaezia.
România are în prezent 646 kilometri de autostradă, din care 113 kilometri au fost construiți înainte din 1989.
Companiile din Malaezia pot face investiții și în alte sectoare economice din România, precum agricultura, industria alimentară, turism, fabricarea de produse electrice și electronice, dar și în petrol și gaze, a spus Burlacu, într-o conferință de presă.
„Deși investitorii mari în România sunt Germania, Olanda, Italia, SUA, Coreea de Sud și Japonia, ne concentrăm acum pe Asia de Sud-Est, în particular pe Malaezia”, a afirmat secretarul de stat.
România vrea să furnizeze Malaeziei expertiză în sectorul energetic, inclusiv tehnologie nucleară, termo, hidro, eoliană și solară.
Schimburile comerciale dintre cele două țări s-au situat la 96 de milioane de dolari în primele șase luni, iar pe parcursul întregului an sunt estimate să crească cu 10% față de anul anterior, când au depășit 200 de milioane de dolari.
Ambasadorul României în Malaezia, Constantin Nistor, a adăugat că autoritățile române analizează și schimburile culturale dintre cele două țări, mai ales prin educație și turism. În prezent, în România studiază circa 200 de malaezieni.
Anul trecut, peste 8.000 de turiști români au vizitat Malaezia, dublul numărului malaezienilor aflați ca turiști în România.
„Estimăm că aproximativ 10.000 de turiști români vor călători în Malaezia în acest an, față de 6.000 de malaezieni în România”, a spus Nistor.
România exportă în Malaezia utilaje, tehnologie din industria de petrol și gaze, materii prime, mobilier, textile și încălțăminte, produse IT și medicamente, în timp ce importurile vizează componente electronice, ulei de palmier și biodisel.
În ultimii doi ani, în România au fost inaugurați 242 kilometri de autostradă, anul trecut fiind finalizați 116 kilometri și contractate lucrări pentru 247 kilometri.
Ministrul Transporturilor a afirmat că România va avea o rețea de 2.440 de kilometri de autostradă în anul 2020 și a prezentat resursele financiare care vor fi utilizate în acest scop, tronsoanele vizate și calendarul proiectelor în intervalul 2014 – 2015.
CNADNR va lansa în acest an proceduri de contractare pentru studii de fezabilitate necesare construcției a aproape 1.800 de kilometri de autostradă și va selecta constructorii pentru 375 kilometri.
În acest an vor fi în derulare lucrări pentru 651 de kilometri de autostradă, iar în 2015 vor fi în construcție 1.429 de kilometri, din care proiectele noi vor acoperi 1.186 de kilometri.
Sursa: mediafax.ro