Fișa bolnavului va fi transmisă electronic din ambulanță la Unitatea de Primiri Urgențe (UPU), astfel încât atunci când salvarea ajunge la spital, medicii să fie pregătiți să intervină rapid, a declarat managerul Serviciului de Ambulanță București-Ilfov, dr. Alis Grasu.
„Va fi un sistem care va ajuta mult bolnavii în stare critică. Doctorul Raed Arafat pune bazele unei fișe a pacientului transmisă în UPU. Noi (SABI – n.r.) am realizat împreună cu STS, până la un anumit nivel, un sistem de primire a fișei în ambulanță. Încercăm să scurtăm timpul de alertare a echipajului și, mai ales, timpul de ajungere la caz, apoi la spital. În final, fișa este primită în fomat electronic în ambulanță, pe o tabletă, prin intermediul unui router, se completează cu alte date, iar în final aceeași fișă completată ajunge în UPU. Este o etapă la care se lucrează. Sperăm să fie funcțională cât mai curând”, a explicat managerul Serviciului de Ambulanță București-Ilfov (SABI), dr. Alis Grasu, la Conferința națională de medicină de urgență, organizată la Poiana Brașov de Asociația Serviciilor de Ambulanță din România, împreună cu Societatea de Salvare București.
Potrivit managerului SABU, în prezent, în cazul unui pacient în stare critică, datele privind acesta sunt comunicate telefonic.
Dr. Alis Grasu a vorbit și despre dispeceratul de paturi libere din București, care, în opinia ei, „ar funcționa și mai bine” dacă datele ar fi completate continuu. „Avem dispeceratul de paturi libere, care poate merge chiar și până la a ști situația locurilor libere din așezămintele sociale. Dispeceratul funcționează foarte bine, mai trebuie cineva care să încarce datele”, a spus ea.
La rândul său, președintele Societății de Salvare București (SSB), dr. Cristian Grasu, a reluat discuția despre Sistemul electronic de transmitere a datelor pacienților, subliniind că acesta ar fi de mare ajutor serviciilor de ambulanță. „Un caz de cod roșu este anunțat echipajului prin dispecerat și, totodată, este anunțată camera de gardă a spitalului unde va fi dus pacientul. Acum se lucrează la crearea unui sistem automatizat, pentru ca UPU să aibă aceleași date de la locul unde s-a produs accidentul. Și, astfel, se câștigă timp pentru organizarea consultului în spital. Sperăm ca în 2015 sistemul să fie funcțional”, a spus dr. Cristian Grasu.
Președintele SSB a vorbit și despre câteva inițiative importante realizate cu sprijinul Ministerului Sănătății, între care extinderea la nivel național a proiectului „Există un erou în fiecare dintre voi”, în care sunt deja 2000 de voluntari.
„Avem proiecte foarte importante susținute de autoritățile centrale. Astfel, ‘Există un erou în fiecare dintre voi’ va fi extins cu sprijinul Ministerului Sănătății la nivel național. Ne dorim ca, de la anul, concursul echipajelor de ambulanță să facă parte din programul de pregătire a personalului de la serviciile de ambulanță. Vom continua pregătirea elevilor de gimnaziu în acordarea primului ajutor, având ca material de studiu manualul de prim ajutor scris de Mihaela Arion. De asemenea, împreună cu Institutul Național de Hematologie, Ministerul Sănătății și SABI, vom susține campaniile mobile de donare de sânge. Societatea de Salvare București va achita costurile combustibilului, iar SABI va asigura șoferii pentru centrele mobile de donare de sânge”, a precizat președintele SSB.
Pe de altă parte, dr. Cristian Grasu a subliniat, la aceeași conferință, faptul că, „într-un final, atât în prespital, cât și în UPU, medicii specialiști în medicina de urgență se întâlnesc cu patologia din toate domeniile”. „Deci este clar că tot timpul trebuie să înveți, dar până unde sau cum abordezi acest învățat? Medicina de urgență însumează cunoștințele din toate capitolele, de aceea mereu mai ai ceva de învățat, de căutat”, a spus el.
La conferință s-a discutat, printre altele, și despre dosarul electronic al pacientului, evoluția globală a medicinei de urgență, managementul fluxurilor de pacienți în departamentul de urgență, dar și despre cum ar trebui să arate o UPU a viitorului.
Printre medicii prezenți la conferință s-au numărat Valentin Calu, Gheroghe Burnei, Cătălin Cârstoiu, Radu Zamfir, Monica Cârstoiu și Doina Cimpoieșu, toți considerând că medicina de urgență însemnă un sistem care începe cu operatorul de la 112 și se încheie în spital.
La eveniment au participat și invitați din străinătate, între care dr. Terrence Mulligan din SUA. Acesta a lăudat sistemul de urgență din România și a subliniat că acesta, în general, trebuie să funcționeze începând de la operatorul care răspunde la 112 și până la UPU și medici specialiști.
„Orice întârziere în acest sistem va aduce niște oameni mai târziu la spital, aceștia vor sta mai mult acolo, vor încărca costurile, vor ieși cu sechele. Transmiterea rapidă a datelor la spital este foarte importantă. Iar peste toate, comunicarea între toți actorii din sistem și pregătirea temeinică a tuturor este importantă”, a mai spus dr. Mulligan.
Sursa; mediafax.ro