Zilnic, păziți de întuneric, pentru a nu fi reperați de autorități, zeci de șoferi de camioane supraîncărcate circulă pe drumurile județene, avariind considerabil structura căilor de acces aflate în gestiunea Consiliului Județan (CJ) Vaslui. Potrivit legislației în domeniu, cei care au aparatura necesară pentru a cântări autovehiculele sunt inspectorii din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Traficul Rutier (ISCTR) Vaslui și tot ei sunt singurii care îi pot amenda pe cei care depășesc tonajul impus de administratorul drumului, respectiv tonajul maxim afișat prin indicatoare. Însă ISCTR nu prea se vede în teren și tot mai multe drumuri județene trebuie să fie reabilitate. Drumurile județene, unele reabilitate în mod defectuos, sunt supuse unui stres mecanic accentuat și există riscul de a se ajunge ca CJ Vaslui să achite sume importante, anual, pentru peticirile de drumuri. De aceea, CJ are de gând ca în viitorul apropiat să gestioneze mai atent această problemă a distrugerii conștiente a rețelei de transport.
Bogdan RUSU
Orice drum modern este compus din corp și îmbrăcăminte asfaltică. Corpul drumului este reprezentat de stratul de piatră care stă la baza căii de acces, iar îmbrăcămintea asfaltică este stratul pe care rulează mijloacele de transport.
Problema drumurilor județene își are originea în structura corpurilor de drum, care până acum câțiva ani au fost concepute să reziste unor sarcini de maxim 30 de tone, fără a apărea fisuri sau alte forme de degradare. În ultimul timp însă, marile companii din județul Vaslui și nu numai, s-au dotat cu autovehicule de mare tonaj ce pot transporta chiar 60 de tone. S-a dat astfel startul unei campanii intense de distrugere a proprietății CJ. Instituția a intervenit și prin hotărârile emise, a impus taxe pentru toți cei care circulă pe aceste căi de transport supraîncărcați. De exemplu, un autovehicul cu o greutate de 60 de tone, ce se deplasează pe o distanță de 15 kilometri ar trebui să achite o sumă de 98 de lei CJ Vaslui. Din păcate, plătitori nu s-au prea ivit la orizont. Au fost situații, în special firme care au montat instalații eoliene, care au cerut aprobarea CJ pentru a se deplasa pe anumite rute, dar acestea sunt cazuri izolate.
Majoritatea s-au mulțumit să opereze pe timpul nopții, pentru a nu fi prinse în trafic cu tonaj ridicat. De exemplu, drumul județean ce trece prin comuna Rebricea spre Iași a fost distrus pe porțiuni mari de șoferii unei firme de construcții ce avea punct de lucru în județul Iași. Deși polițiștii organizau pânde împreună cu Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Traficul Rutier (ISCTR) la fața locului, șoferii erau informați când să treacă prin zonă și când nu.
O altă situație gravă în ceea ce privește administrarea acestor drumuri a fost produsă de unii pădurari ai Direcției Silvice Vaslui, ce au deschis exploatații forestiere în apropierea drumurilor județene și au permis clienților (mulți din alte județe) care au cumpărat lemn să supraîncarce camioanele. Inevitabil, aceste mijloace de transport au utilizat și afectat structura tuturor drumurilor județene pe care au circulat, dar nu au achitat CJ Vaslui niciun leu.
Astfel, din cauza pădurarilor, s-au deteriorat DJ 245 A (porțiuni de pe raza comunei Lipovăț), DJ 245 (Poienești-Oprișița), DJ 245 M (Poienești Deal), precum și întregul drum județean 243, din Bârlad până la Dragomirești. Mai mari sau mai mici, probleme sunt și pe alte drumuri, în funcție de cum se amplasează unele exploatații forestiere.
Când ISCTR Vaslui doarme, crapă drumurile județene
Potrivit legislației în domeniu, cei care au aparatura necesară pentru a cântări autovehiculele sunt inspectorii ISCTR Vaslui și tot ei sunt singurii care îi pot amenda pe cei care depășesc tonajul impus de administratorul drumului, respectiv tonajul maxim afișat prin indicatoare.
Aceste amezi pornesc de la 8.000 și pot ajunge la 10.000 de lei, însă deși se pot aduce bani buni la bugetul județului, activitatea inspectorilor acestei autorități nu se prea vede nici în trafic, nici în rapoartele de activitate.
În al doilea trimestru al anului în curs, la nivel național, s-au efectuat doar 4.768 de controale în trafic (cam 116 pe fiecare județ). În urma controalelor în trafic și a controalelor la sediul firmelor de transport (1.429), la un loc, s-au dat 7.956 de contravenții la nivel național. Din datele statistice ale Institutului Național de Statistică am aflat că în ultimii zece ani, în județul Vaslui s-au înmatriculat 19 autotractoare și autoremochere (TIR-uri), din care 10 în 2013 și 1.546 de autocamioane de diferite tonaje. Din aceste date statistice se poate trage concluzia că cei de la ISCTR ar avea ce controla, fără a lua în calcul și mașinile din alte județe care se află în tranzit. De aceea, șoferii care circulă noaptea sunt dublu asigurați: oamenii ISCTR dorm, iar dacă ziua sunt scumpi la vedere, cine ar da de ei la miezul nopții, culmea… în pădure!?
Din moment ce asfaltarea unui kilometru de drum județean (o operațiune simplă) costă cam opt miliarde de lei vechi, salariații ISCTR nu ar trebui să aibă odihnă, căci dacă ar da zece amenzi pe zi în valoare de un miliard de lei, în opt zile s-ar putea asfalta complet un kilometru de șosea județeană. Iar într-un an, câte nu s-ar face?