Ieri a fost joi, zi cu emoții mari pentru cei care au dat examen pentru obținerea permisului de conducere. Printre ei s-a numărat și Elena Hurduc, de 62 de ani, aflată la a treia încercare de a obține mult râvnitul permis, în ultimul an și jumătate.
Mihaela NICULESCU
Deși primul instructor i-a spus că n-are șanse pentru că, în primul rând, nu se poate concentra în condiții de trafic intens, doamna Elena Hurduc a mers mai departe cu un alt instructor. A picat examenul și a doua oară, dar asta n-a făcut-o să renunțe. Ieri a venit cu speranțe mari că va trece cu bine examenul și că va obține permisul de conducere. Nu are mașină, dar fiul ei din America i-a promis că-i va da mașina personală în cazul în care mama sa va obține permisul auto.
„Îmi doresc foarte mult să conduc. Copiii mei amândoi au permis. Astăzi sper că obțin și eu permisul de conducere. Mi-e un pic teamă de mine, în primul rând. Am picat de două ori, astăzi sper să am noroc. Am făcut cursuri cu primul meu instructor, domnul Marcel Năstase”, a declarat Elena Hurduc, învățătoare proaspăt pensionată.
Instructorul auto Marcel Năstase a mărturisit că, de regulă, cei mai în vârstă elevi obțin greu permisul auto, dar sunt și excepții.
„Am avut cursanți de 18 ani care erau destul de imobili și cursanți de 40 de ani cu reflexe excelente. Nu este o regulă strictă. Totuși, un lucru trebuie precizat. După 35 de ani, femeile își pierd din reflexe, iar bărbații după 40 de ani. La teorie sunt buni, dar apar probleme cu viteza de reacție, capacitatea de a observa pe teren toate elementele staționate sau în mișcare scade, și odată cu ele și abilitatea de a acționa corect în trafic”, a declarat instructorul Marcel Năstase.
Astăzi, însuși instructorul a fost surprins că eleva sa de 62 de ani a luat examenul, deși nu-i dădea șanse prea mari.
Din ianuarie 2007, condițiile de desfășurare a celor 30 de ore de șofat pentru cursanți s-au înăsprit. Se fac obligatoriu ore pe timp de zi și de noapte, în poligon, în oraș, în exterior și în interiorul localității dar și în condiții extreme de ninsoare, ploaie, caniculă. Oricât de permisivă ar fi legea în privința inexistenței unei limite de vârstă, există cazuri în care persoane trecute de o anumită vârstă n-ar fi de dorit să participe în trafic ca și șoferi.
Instructorii, medicii, experiența arată că, în timp, reflexele se diminuează și numai sunt la fel de bune ca în tinerețe sau măcar ca la 30-40 de ani. Nici capacitatea de concentrare și nici curajul pentru a șofa relaxat. Statisticile arată că cei mai mulți înscriși la școala de șoferi au vârste cuprinse între 18 și 25 de ani, care au și cele mai bune rezultate, iar cei mai puțini sunt cei de peste 50 de ani.