Un antreprenor din Timișoara dezvoltă o platformă despre care crede că va valora „milioane de dolari“ în următorii cinci ani.
„Orice tip de formular pe care îl vedeți pe site-uri poate fi făcut la noi“, explică Florin Cornianu, cofondatorul afacerii 123ContactForm, produsele pe care le realizează prin intermediul platformei pe care a fondat-o în Timișoara împreună cu Tudor Bastea, colegul său de facultate.
Serviciul, exclusiv online, permite utilizatorilor fără cunoștințe tehnice să își creeze formulare web – de la cele de contact, pe care le vedem pe toate site-urile, până la chestiuni mai complexe – chestionare, formulare de colectare a plăților sau teste pentru instituții de învățământ.
Fondată în urmă cu șapte ani și având ca obiectiv cucerirea piețelor externe, afacerea s-a dublat de la an la an, ajungând ca în prezent să aibă 500.000 de utilizatori din peste 180 de țări, 40 de angajați și venituri de circa un milion de lei (250.000 de euro), potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanțe.
Pe această nișă, firma ocupă locul cinci, fiind surclasată de jucători precum Google Forms, Wufoo sau JotForm. De la produsul propriu-zis, care este formularul final, cei doi antreprenori au adăugat încă un strat și o suită de setări care permit afișarea câmpurilor și au făcut posibilă conectarea cu servicii populare de pe net, dar și integrarea de procesatoare de plată precum PayPal. Firma oferă formularele fie gratuit, fie cu un preț de 14,95 sau 29,95 dolari lunar, variind în funcție de numărul de formulare incluse, capacitatea de stocare, numărul de subscripții incluse, integrarea sistemului de plată și alte facilități specifice. Timișorenii se adresează clienților companii mici din zona de dezvoltare web, organizatori de evenimente, vânzători online, instituții educaționale.
Cei doi s-au lansat în antreprenoriatul online în 2002, când erau încă studenți la Facultatea de Informatică din cadrul Universității din Timișoara, când făceau diferite produse online pe care le vindeau vorbitorilor de limba engleză. În 2005, s-au angajat la o multinațională din Timișoara, iar în 2008, când vânzarea produselor pe care le realizau a început să egaleze veniturile salariale, au hotărât să renunțe la statutul de angajator și să se dedice antreprenoriatului. „În momentul în care am făcut această alegere, afacerea nu a mai funcționat și a trebuit să o luăm de la zero cu un alt produs“, își amintește Cornianu.
Au văzut că există produse similare în zona de site-uri de formulare, astfel că au urmat acest model și au început și ei să le construiască, reușind să crească cu 100% pe an. Potrivit spuselor antreprenorului, compania nu a avut nevoie de investiții foarte mari, iar cele pe care le-au făcut au fost prin bootstrapping. Cel mai dificil moment a fost cel în care au crescut echipa la peste 10 persoane, potrivit lui Cornianu. „A trebuit să facem o schimbare de mentalitate și să devenim manageri, iar adaptarea la acest lucru a fost destul de dificilă“, își amintește el. În 2010 au atras atenția unui angel investor, Adrian Gheară, care a intrat în acționariatul companiei și a condus la îmbunătățirea produsului, la angajarea de oameni și la mutarea într-un birou mai mare.
„În rest, compania nu a avut nevoie de investiții, s-a autosusținut și este în continuare profitabilă“, spune antreprenorul, care consideră că „în România oamenii ar trebui să se dedice construirii unui produs în loc să alerge după bani“.
În urmă cu doi ani, au început să colaboreze cu furnizorul de soluții de comerț electronic Avangate pentru a-și înlesni procesul de facturare pentru clienții de pe toate continentele. Astfel, dacă unii dintre clienți nu reușeau până atunci să plătească din varii motive, prin Avangate au reușit să adune încasările de la clienți într-un procent apropiat de 100%.
Încasările au crescut astfel de zece ori și au reușit să se extindă în 180 de țări. „Dacă până atunci reușeam să facturăm doar în Statele Unite ale Americii, am reușit astfel să găsim soluții dedicate pentru țări cu diferite particularități precum Malaiezia și Brazilia.“ 50% din vânzări se realizează în Statele Unite ale Americii și în Canada, urmate de Australia, Regatul Unit, Olanda, Franța sau țările nordice. În total, vânzările din afara țării sunt de 98%.
Nu vede niciun dezavantaj în faptul că locuiesc în Timișoara. Din contră, au acces la forță de muncă mai ușor, deși dezvoltatorii de software sunt în continuare mai greu de găsit și mai scumpi – pentru restul posturilor există însă foarte mulți aplicanți. „Businessul nostru implică o foarte mare segmentare a echipelor, dezvoltare, marketing, customer support și nu am avut probleme, am găsit oameni serioși.“
Chiar dacă se ferește să ofere cifre, Florin Cornianu crede că, peste cinci ani, compania va fi evaluată la milioane de euro. Pentru perioada următoare, ia în calcul doar creșterea continuă: „Locul 1 nu este neapărat accesibil, acolo sunt competitori cu fonduri serioase în spate, dar targetul nostru este să ne consolidăm poziția și să obținem cât mai multă cotă de piață de la competitori, or asta cred că putem face în doi-trei ani“.
Sursa: businessmagazin.ro