Est News

Scandalul scumpirii energiei termice. Interesele din spatele unor declaratii care starnesc confuzii, ce este adevarat si ce este fals

„Se scumpesc gazele cu 35%! Ba nu, energia termica se scumpeste! Vor avea de suferit si IMM-urile! Nu e adevarat, nu se scumpeste nimic, noi vrem sa salvam si consumatorii casnici, si IMM-urile!” Acesta au fost mesajele contradictorii transmise luni pe toate televiziunile, informatii care au starnit o adevarata isterie. Au fost mesaje care au starnit confuzii, iar cetatenii nu au reusit sa inteleaga ce este adevarat sau nu in spatele acestor declaratii. Realitatea este ca o Ordonanta de Urgenta prin care sa fie amanata liberalizarea pretului la gazele folosite de CET-uri, pentru producerea energiei termice furnizate populatiei, este absolut necesara. In caz contrar, pretul energiei termice va creste cu pana la 21%. NU este real ca va creste pretul gazelor la cele 170.000 de IMM-uri, daca aceastea trec pe piata libera. Vezi in text mai multe explicatii si care sunt interesele pe care le-ar avea companii precum GDF si E.ON.


Ce este adevarat si ce este fals in toate informatiile transmise luni in presa

FALS. Se scumpesc gazele la consumatorii casnici in cazul in care Guvernul nu aproba o Ordonanta pentru CET-uri. Luni dimineata, televiziunile titrau: BREAKING NEWS- Gazul se poate scumpi cu 35% de la 1 ianuarie. In realitate, a fost o confuzie creata in urma declaratiei unei declaratii facute de presedintele Comisiei de Industrii, Iulian Iancu. Dintr-o eroare, acesta a spus ca liberalizarea va duce scumpirea gazului, ceea ce ar insemna ca cetateanul care are centrala de apartament sa fie discriminat fata de cel racordat la sistemul centralizat. In realitate, era invers. Discriminat ar fi cel care este racordat la sistemul centralizat, dar nu pentru ca s-ar scumpi gazele in cazul lui, ci energia termica produsa de CET-uri.
ADEVARAT. Se scumpeste energia termica in cazul in care Guvernul nu aproba o Ordonanta pentru CET-uri. ANRE a transmis ca energia termica s-ar putea scumpi cu 28% pana la 38%, daca va fi produsa din gaze achizitionate de pe piata libera. Acestea sunt procentele comparativ cu preturile la energia termica furnizata in prezent, fara a fi luate in calcul taxele de cogenerare valabile incepand cu 1 ianuarie 2015. Daca se iau in calcul si taxele de cogenerare stabilite de ANRE pentru 2015, cresterea va fi intre 18% si 21%. Insa, oricum s-a calcula, tot o scumpire semnificativa a energiei termice va fi, in cazul in care nu se aproba OUG privind amanarea liberalizarii pretului la gazele pentru energia termica livrata populatiei. Aceasta crestere s-ar datora diferentei de pret de circa 40% dintre pretul gazelor naturale pe piata concurentiala si cea reglementata, gazele naturale avand o influenta de circa 75-80% in costul de productie al energiei termice. IMPORTANT de mentionat este ca pretul reglementat al gazelor din productia interna pentru CONSUMATORII CASNICI este acum de 53,3 lei/MWh. Consumatorii casnici vor ramane pe pret reglementat pana in 2021. Pentru consumatorii NON-CASNICI care urmeaza ca de la 1 ianuarie sa intre pe piata libera, pretul este de 89,4 lei/MWh. In cazul in care ar intra in categoria consumatorilor de pe piata libera, CET-urile ar urma sa porneasca de la acest pret maxim de 89,4 lei/MWh. Daca ar intra pe piata libera, CET-urile ar putea ajunge si la un pret mai mic de 89,4 lei/MWh, in functie de negocierile cu furnizorii de gaze, insa, in niciun caz, nu ar putea sa obtina cat un consumator casnic reglementat, adica 53,3 lei/MWh. De aceea, este necesara o Ordonanta de Urgenta. Astfel, CET-urile ar plati gazele folosite pentru energia termica furnizata populatiei la acelasi pret ca un consumator casnic de gaze. In schimb, gazele folosite pentru energia termica furnizata firmlor ar fi platite la nivelul pietei libere, in functie de cat negociaza cu furnizorii, pornind de la acel pret maxim de 89,4 lei/MWh. Mai trebuie mentionat ca pana acum, CET-urile au avut statut special fata de alti consumatori non-casnici, tocmai pentru a fi protejata populatia de scumpiri de nesuportat a energiei termice. De aceea, CET-urile au beneficiat si de un cos de gaze, consumand peste 95% gaze din productia interna pentru energia termica livrata populatiei.

FALS. Cele 170.000 de IMM-uri care intra pe piata libera incepand cu 1 ianuarie vor avea de suferit, pentru ca se vor confrunta cu scumpirea gazelor.
Aceasta idee a fost vehiculata pe televiziuni, mai ales de catre Realitatea TV. Este o confuzie care s-a creat in urma unor declaratii ale ministrului Razvan Nicolescu care a spus ca daca se amana liberalizarea pentru CET-uri, sa se amane si pentru 170.000 de IMM-uri, obligate prin lege sa intre pe piata libera. In realitate, cele 170.000 de IMM-uri au ajuns deja la pretul maxim de 89,4 lei/MWh, pret care a tot crescut conform calendarului de liberalizare in cazul consumatorilor non-casnici. Calendarul acesta a avut ca ultima etapa, in cazul non-casnicilor, adica firme, 1 octombrie 2014. A fost, de fapt, un calendar de crestere a preturilor astfel incat sa se ajunga la nivelul preturilor la gazele din import. Aceste cresteri treptate au fost stabilite prin calendar de catre ANRE. Acest nivel a fost atins deja. Urmatorul pas pentru IMM-uri este sa iasa pe piata libera, sa analizeze ofertele furnizorilor si sa le aleaga pe cele convenabile, eventual sa negocieze preturile chiar in jos. Cu cat sunt mai multi furnizori si oferte, cu atat concurenta este mai mare, fiind in avanatajul consumatorilor eligibili, asa-zisi noncasnici. In Romania exista 39 de operatori de distributie si circa 90 de furnizori de gaze. Deci, concurenta exista, ceea ce este in avantajul consumatorilor. Micii intreprinzatori nu trebuie decat sa aleaga ofertele cele mai bune, fapt care ar putea duce la scaderea pretului la gaze pentru acestia.
Cine ar avea de pierdut daca intra cele 170.000 IMM-uri pe piata libera? In primul rand, principalii operatori, GDF si E.ON, care ar putea pierde din clienti in cazul in care ar veni alti furnizori cu oferte mai bune, cu preturi mai mici. Acestia au tot interesul sa-si pastreze actuala piata, iar acest lucru se poate realiza decat daca se obtine o amanare de liberalizare in cazul celor 170.000 de IMM-uri. Astfel, ca declaratii precum „vrem sa salvam IMM-urile” se pot traduce „vrem sa mai tinem IMM-urile captive la GDF si E.ON”.
Aceste lucruri au fost bine punctate de Otilia Nutu in articolul „Pentru ca liberalizarea pietei de gaze e in beneficiul IMM-urilor!
IMPORTANT este ca piata sa functioneze corect, sa existe transparenta si corectitudine in privinta prezentarii ofertelor, sa nu existe intelegeri intre furnizori.
PARTIAL ADEVARAT. Este nevoie de aprobarea Comisiei Europene in vederea amanarii liberalizarii, atat in cazul CET-urilor, cat si in cazul IMM-urilor. In cazul CET-urilor nu ar fi probleme in obtinerea unei astfel de aprobari, fiind vorba de gazele utilizate pentru producerea energiei termice livrate populatiei care oricum are statut de consumator casnic. De altfel, chiar exista acordul de principiu al CE, existand discutii in acest sens. Greu te crezut, insa, ca CE ar fi de acord cu amanarea liberalizarii in cazul IMM-urilor, in conditiile in care calendarul de crestere a preturilor a ajuns la final. Nu mai exista niciun motiv pentru care IMM-urile sa fie tinute captive la actualii furnizori de gaze.
PARTIAL FALS. Guvernul Boc a aprobat calendarul de liberalizare a gazelor. In realitate, Guvernul Ponta a fost cel care a aprobat calendarul. Adevarat este doar ca negocierile cu Comisia Europeana au fost purtate de catre Guvernul Boc. Insa, cel care a aprobat a fost Guvernul Ponta. In luna iunie 2012, Guvernul Ponta a aprobat memorandumul privind calendarul de eliminare a preturilor reglementate la gazele naturale. Chiar Victor Ponta si-a pus semnatura pe acest document. Tot in luna iunie, Parlamentul a adoptat Legea 123 privind energia electrica si gazele naturale, unele prevederi facand referire chiar la calendarul de liberalizare a preturilor la gaze.
Cateva precizari pentru IMM-uri. Persoanele care au firme cu sediu social in apartamentele in care locuiesc, pot plati gazele ca si cum ar fi consumatori casnici, adica la 53,3 lei/MWh. Aceasta in cazul in care contractele cu furnizorii sunt pe persoana fizica. Deocamdata, nu exista reglementari care sa faca diferenta intre un consumator care nu are firma in apartamentul in care locuieste si un consumator care are firma in apartamentul in care locuieste. In schimb, o persoana cu firma de apartament care are contract cu furnizorul pe persoana juridica va plati gazele ca un consumator non-casnic. Pentru acesta pretul a ajuns deja la nivelul maxim prevazut in calendar, cel de 89,4 lei/MWh. De acum, acesta ori va primi oferte din partea mai multor furnizori, ori va cauta el oferte. ANRE obliga furnizorii sa publice pe paginile lor de internet ofertele pe care le au. De altfel, in perioada urmatoare va demara „o vanatoare de clienti”. Pentru furnizori, va fi o adevarata aventura sa depisteze clientii non-casnici aflati acum in portofoliul celor doua companii, E.ON si GDF. Vor fi vanati in special cei care au consum mai mare de gaze, precum brutariile, patiseriile, micii producatori in general. Inca un lucru foarte important de mentionat este ca GDF si E.ON au inclus in tarife niste costuri istorice de circa 1 miliard de lei. Adica, la un consum de 1.000 metri cubi, au introdus cam 130 lei in plus. Totul a pornit de la facilitatile acordate de Guvern combinatelor chimice si Elcen, in perioada 2009-2010, de a beneficia de gaze doar din intern, la preturi mult mai mici decat cele din import. Atunci, GDF si E.ON au importat cantitati mai mari de gaze, insa conducerea ANRE de atunci nu le-a permis sa recunoasca in costuri preturile mai mari in achitia gazelor. Practic, au fost blocate preturile la consumatorii finali. Cele doua companii au apelat la instanta si in cele din urma, ANRE s-a vazut obligata sa le recunoasca aceste costuri, fapt care s-a reflectat in facturi. In aceste conditii, consumatorii noncasnici pot alege furnizori care nu au aceste costuri impuse in facturi.


Procesul de liberalizare a preturilor la gaze naturale va fi finalizat pe 31 decembrie 2014 pentri toti consumatorii noncasnici. Acestia vor trebui sa isi aleaga furnizorul de gaze si sa incheie cu acestia un contract de vanzare-cumparare a gazelor, fie prin negociere directa a pretului, fie prin acceptarea unei oferte-tip a acestuia, pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2014, se arata intr-un ordin al Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei. Practic, niciun client noncasnic nu va mai beneficia de preturi reglementate la gazele naturale.
Prin derogare de la aceasta prevedere, in perioada 1 ianuarie-30 iunie 2015, clientii noncasnici care nu au incheiat un contract de vanzare-cumparare, furnizarea gazelor se realizeaza in baza contractelor in vigoare la 31 decembrie 2014, cu exceptia clauzelor referitoare la pretul final reglementat. In perioada 1 noiembrie-31 decembrie 2014, furnizorii au obligatia sa informeze lunar, in scris, clientii noncasnici din portofoliul propriu care nu si-au exercitat dreptul de eligibilitate si nu au optat pentru furnizarea in regim negociat, prin transmiterea unei notificari. In notificare se precizeaza incetarea aplicabilitatii preturilor finale reglementate pentru clientii noncasnici incepand cu data de 1 ianuarie 2015.
Furnizorii vor mai informa clientii si asupra necesitatii exercitarii dreptului de eligibilitate si incheierii, pana la data de 31 decembrie 2014, a contractelor de vanzare-cumparare aferente furnizarii gazelor in regim negociat. De asemena, vor prezenta oferta pentru situatia in care clientul noncasnic alege sa-si exercite dreptul de eligibilitate si sa incheie cu furnizorul actual un contract de vanzare-cumparare in regim negociat.
In plus, furnizorul va trebui sa prezinte optiunile clientului in situatia neacceptarii ofertei. O optiune prezentata in informare este posibilitatea exercitarii dreptului de eligibilitate prin incheierea unui nou contract prin negocierea acestuia cu furnizorul actual, resprectiv acceptarea unei oferte-tip publicate de catre acesta, sau schimbarea furnizorului, cu precizarea ca „Lista operatorilor economici, titulari de licenta de furnizare a gazelor naturale” este publicata pe pagina de interne a ANRE. O alta optiune este asigurarea furnizarii gazelor de catre furnizorul actual in baza contractului in vigoare la data de 31 decembrie 2014 si la pretul din oferta propusa de catre acesta, incepand cu data de 1 ianuarie 2015 si pana la incheierea unui nou contract, dar nu mai tarziu de data de 31 iunie 2015.
Ordinul a fost publicat in Monitorul Oficial din 27 octombrie. Reamintim ca preturile reglementate au fost eliminate treptat in cazul consumatorilor noncasnici (industriali). In cazul consumatorilor casnici, liberalizarea continua, urmand sa fie finalizata la mijlocului anului 2021, potrivit ultimelor reglementari.

Sursa: hotnews.ro

Exit mobile version