Mai multe organizatii non-guvernamentale „ingrijorarea cu privire la insistenta cu care institutiile abilitate ale statului re-propun acum, in regim de urgenta, un pachet de masuri de supraveghere generalizata care incalca drepturile omului”. Acestea amintesc ca respingerea Legii Big Brother dateaza din iulie 2014 si ca „urgenta” invocata de autoritati pentru analiza in regim de urgenta a efectelor nu reprezinta altceva decat folosirea tragediei franceze drept pretext pentru propulsarea unor agende legislative de securitate care ignora drepturile fundamentale.
- Redam mai jos comunicatul de presa integral:
„Organizatiile semnatare ale acestui comunicat isi exprima ingrijorarea cu privire la insistenta cu care institutiile abilitate ale statului re-propun acum, in regim de urgenta, un pachet de masuri de supraveghere generalizata care incalca drepturile omului.
Reamintim ca acest presupus ‘vid legislativ’ este de fapt cunoscut de institutiile statului de peste 3 luni[1]. Deci solicitarea ca grupul de lucru inter-institutional sa analizeze in regim de urgenta pentru astazi, 8 ianuarie 2014, respingerea de catre Curtea Constitutionala a legii stocarii datelor de trafic ale utilizatorilor de telefonie si internet reprezinta o masura aberanta, care perpetueaza greselile trecutului si ingradeste drepturile fundamentale, in locul unei analize profesioniste, aprofundate, care sa includa toti actorii din societate interesati de subiect. Remarcam, inca o data, ca atat sectorul privat, cat si cel al societatii civile sunt ignorate de autoritatile statului atunci cand iau decizii pe aceste subiecte.
Totodata, precizam ca agenda intrunirii nu tine cont de cateva aspecte esentiale:
Franta, exemplul invocat care a declansat aceasta ‘agitatie’ institutionala locala, beneficiaza de numeroase legi de combatere a terorismului (inclusiv pastrarea datelor de trafic sau de inregistrare a cartelelor pre-pay) dar, cu toate acestea, nu a putut preintampina atentatele de la Paris din data de 7 ianuarie 2015. Mai mult, politicieni francezi de marca se dovedesc mai cerebrali, respingand ‘ideea unei legislatii dictate de emotie'[2].
Orice noua lege specifica de pastrare a tuturor datelor de trafic are sanse mari sa fie contrara drepturilor fundamentale, in timp ce furnizorii de comunicatii oricum retin date de trafic in scop comercial. Accesul la acestea se poate face prin simpla clarificare a art. 152 din Codul de procedura penala.
Decizia Curtii Constitutionale de respingere a pachetului ‘Big Brother’ dateaza din iulie 2014, prin urmare ‘urgenta’ invocata nu reprezinta altceva decat folosirea tragediei franceze drept pretext pentru propulsarea unor agende legislative de securitate care ignora drepturile fundamentale.
Orice ordonanta de urgenta in acest domeniu, unde se afecteaza in mod direct drepturile fundamentale, ar fi neconstitutionala conform art. art.115 alin.(6) din Constitutia Romaniei.
O tragedie nu trebuie sa fie transformata intr-un pretext pentru ingradirea libertatilor si ocolirea unor decizii ale Curtii Constitutionale!
Semnatari:
Militia Spirituala
APADOR-CH
ActiveWatch
Asociatia pentru Tehnologie si Internet (ApTI)
Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie (CRJI)
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)
Asociatia Geo-spatial.org
Fundatia Ceata
Asociatia Interactive Advertising Bureau Romania(IAB Romania)
Reactia vine dupa ce Ministerul pentru Societatea Informationala a convocat joi, 8 ianuarie 2015, in regim de urgenta, grupul de lucru interinstitutional pentru analiza efectelor concrete in plan national ale respingerii legii stocarii datelor de trafic ale utilizatorilor de telefonie si internet – asa numita lege Big Brother de catre Curtea Constitutionala (CCR), subliniind contextul ultimelor amenintari din Statele Membre UE si al recentului atentat cu caracter terorist din Franta.
Autoritatile invoca un vid legislativ creat in urma respingerii de către Curtea Constituțională a Legii stocării datelor de trafic ale utilizatorilor de telefonie și internet (Big Brother).
- „In urma deciziei CCR si in lipsa in lipsa adoptarii la nivel european a unui nou act legislativ UE privind retinerea datelor generate sau prelucrate de catre furnizorii de retele si servicii de comunicatii electronice destinate publicului, s-a creat un vid legislativ cu posibile consecinte negative asupra desfasurarii activitatii organelor de urmarire penala, a instantelor de judecata si a organelor de stat cu atributii in domeniul securitatii nationale. Este imperios necesar sa identificam solutii urgente si acoperitoare pentru prevenirea unor astfel de probleme cum este cea a terorismului. Mai mult decat atat, este nevoie sa gasim formula optima, care sa asigure atat securitatea individului, dar care sa nu atenteze la spatiul privat, datele personale sau libertatea de expresie”, a declarat Sorin Grindeanu, Ministrul pentru Societatea Informationala.
Sursa: hotnews.ro