Est News

În Vaslui, oricând se poate muri cu zile – SAJ Vaslui și gravele sale probleme

Zilnic, oamenii cu adevărat bolnavi riscă să moară cu zile din cauză că Serviciul de Ambulanță Județean (SAJ) Vaslui este supus unei presiuni continue. Ambulanțierii sunt obligați să preia bolnavi cu afecțiuni care nu sunt grave, iar SAJ are o gaură imensă în structura de personal, un buget mic raportat la nevoile instituției, cu drumuri și căi de acces ce distrug zi de zi mașinile de intervenție. În aceste condiții, în cazul unui accident grav, s-ar putea ca victimele să aștepte mai mult decât trebuie pentru a primi ajutor medical.

Bogdan RUSU

Zilnic, echipajele de ambulanță din județul Vaslui consumă resurse foarte importante, pentru a “ajuta” zeci de pacienți care au afecțiuni medicale minore să ajungă la spital. Dintr-o medie de 200 de deplasări efectuate lunar de autospecialele SAJ Vaslui, 30% sunt cazuri care nu au nici o legătură cu ideea de intervenție de urgență. Altfel spus, sunt zeci de pacienți care solicită să fie preluați de ambulanță deși suferă de dureri de genunchi sau de picioare, afecțiuni care ar trebui tratate în sistem ambulatoriu.

În anul 2014, SAJ Vaslui a răspuns la un număr de 49.412 apeluri, din care 14.823 s-au materializat în misiuni de preluare a unor pacienți cu afecțiuni minore. Aceste solicitări abuzive nu pot fi sancționate însă de nimeni, deoarece legea nu prevede măsuri contra persoanelor de tipul celor care se vor transportate la spital pentru a se trata de dureri de unghii. Ambulanțierii povestesc că sunt foarte cazuri în care preiau pacienți de la mare distanță pentru afecțiuni minore, pe care îi transportă la Unitatea de Primire Urgențe din cadrul Spitalului Județean de Urgență Vaslui, iar aceștia ies pe poarta spitalului după 5-10 minute de când au sosit.

Aceste intervenții fără sens au costat bani grei. Doar în decembrie 2014 pentru toate deplasările făcute SAJ Vaslui a achitat facturi la combustibil în valoare de 118.000 lei, iar distanța parcursă a fost de 170.164 km.

Aurora Popa, managerul general al SAJ Vaslui, ne-a declarat că populația nu înțelege care este scopul instituției pe care o conduce, respectiv salvarea de vieți. Mai mult decât atât, șefa SAJ a atras atenția că există o mare posibilitate ca în timp ce mașinile instituției intervin în cazuri ce pot fi tratate în ambulatoriu, să apară accidente foarte grave la care să nu se poată interveni, din lipsă de autospeciale.

“În momentul în care transportăm pacienți care nu suferă de afecțiuni grave, principalul risc este scăderea capacității de răspuns la adevăratele urgențe. Dacă nu dispunem de mașini pentru urgențele reale, putem fi puși în situații limită”, ne-a declarat Aurora Popa, managerul SAJ Vaslui.

O problemă gravă este, printre altele, deficitul de personal. Se știe că, în prezent, necesarul de posturi este ocupat într-un procent de 40,2%. De asemenea, sunt probleme și cu interesul medicilor de a se angaja la SAJ, din cauza salariilor foarte mici. SAJ dispune de 11 medici, din care doi sunt rezidenți. Astfel că, deși SAJ are un parc auto de 46 de ambulanțe funcționale, lipsa de personal face ca doar 16 mașini să fie folosite.

Un al doilea factor este bugetul pe care îl primește SAJ, care pare să se diminueze de la an la an. În timp ce în 2013 SAJ a primit o finanțare în valoare de 143 de miliarde de lei vechi, în 2014 acesta a fost de 110 miliarde de lei vechi. Acestă scădere a finanțării are efecte grave asupra bunului mers al unității, în condițiile în care activitatea ei se bazează pe mașini și echipamente medicale foarte scumpe. De mule ori, conducerea SAJ a fost nevoită să apeleze la managerii de servicii de ambulanță din alte județe pentru a obține piese de schimb de la mașini date la casare.

Dar nu toate problemele se pot soluționa prin transfer de piese de la un SAJ la altul. Unele probleme se rezolvă cheltuindu-se sume mari. Doar în decembrie 2014, de exemplu, SAJ Vaslui a cheltuit 60.000 de lei pe reparații auto. Pentru a ilustra valorile pieselor sau ale serviciilor de service-auto pe care trebuie să le achiziționeze periodic conducerea SAJ, dăm câteva exemple: o centură de siguranță pentru șoferul de pe ambulanță costă 1.000 de lei, un compresor ce evacuează aerul cald (45 de grade Celsius) din autospeciale costă 8.000 de lei (fiind schimbat anual).

În plus, la aceste situații nefericite, se adaugă starea drumurilor din județul Vaslui. La noi în județ există 208 trasee de drumuri comunale, cu o lungime de totală de 873,062 km. Culmea este că 79,51% din aceste căi de acces sunt de pământ (694,168 km), fapt care pune mari probleme șoferilor de pe ambulanțe. Toamna și iarna, multe drumuri comunale sunt total mpracticabile, iar în sezonul cald acestea sunt pline de gropi.

Review Overview

User Rating: Be the first one !
Exit mobile version