Est News

Elevii au liber să-și „contrazică” oficial profesorii

* Noul regulament școlar le dă dreptul elevilor de a contesta notele obținute la lucrările de control. În general, elevii sunt pregătiți să se folosească de această prevedere dacă s-ar simți nedreptățiți de profesori, cu precădere la materiile care contează la evaluările naționale. Noile prevederi sunt văzute cu ochi buni atât de profesori, cât și de părinții elevilor.

Roxana NĂSTASĂ

Virgil POPA

Noul Regulament de organizare și funcționare a școlilor, publicat recent în Monitorul Oficial, cuprinde și o prevedere potrivit căreia elevul sau părintele acestuia poate contesta, în termen de cinci zile, rezultatele evaluărilor de la clasă (lucrările de control). Astfel, învățătorul sau profesorul trebuie să justifice în prezența părintelui nota acordată. În cazul în care argumentele cadrului didactic sunt considerate a fi nesatisfăcătoare, elevul sau părintele se poate adresa în scris directorului unității de învățământ pentru a cere recorectarea testării. În aceasta situație, alte două cadre didactice vor stabili, de comun acord, calificativul elevului, iar nota din catalog va fi modificată dacă se constată o diferența mai mare de un punct față de cea inițială. Această procedură nu se aplică pentru evaluările orale sau practice.

În general, elevii bârlădeni sunt pregătiți să se folosească de această prevedere dacă s-ar simți nedreptățiți de profesori, cu precădere la materiile care contează la evaluările naționale. Dacă la matematică baremul de corectare este cât se poate de precis, la limba și literatura română profesorii riscă să fie subiectivi în evaluare, ori copiii să nu înțeleagă criteriile de calcul a notei.

Câțiva elevi de clasa a XI-a de la Colegiul Național „Gheorghe Roșca Codreanu” Bârlad spun că sunt hotărâți sa apeleze la dreptul de a contesta nota, stipulat în noul regulament, mai ales dacă s-ar simți dezavantajați sau „răniți” în orgoliul propriu prin comparație cu ceilalți colegi. Alți codreniști din ultimul an de liceu susțin ca ar contesta o notă, mai ales dacă le-ar fi afectată media la o anumita disciplină și, implicit, șansele de admitere la facultate.

Mai puțin interesați de corectitudinea evaluării par a fi cei de la Colegiul Tehnic „Alexandru Ioan Cuza” Bârlad. Elevii se tem mai degrabă de o diminuare a notei inițiale, așa cum ne-a spus un elev din clasa a IX-a, că i s-a întâmplat la Evaluarea națională. El a contestat nota și a pierdut la recorectare aproape o jumătate de punct.

În ceea ce-i privește pe dascăli, aceștia pot fi împărțiți în două categorii deoarece, fie nu cunosc prevederile noului regulament, fie nu se confrunta cu nemulțumiri legate de notele din catalog.

De exemplu, Mihaela Păiș, directorul Colegiului „Cuza”, a preferat să nu comenteze noile prevederi legale, afirmând doar ca regulamentul era așteptat de câteva luni. Însă, deocamdată, nu a fost prelucrat la nivelul conducerii unității.

Noua prevedere nu este cunoscută, deocamdată, nici în cele mai multe școli din mediul rural, poate și din cauză că accesul la informație este mai dificil. Ioana Ghiur, directorul Școlii Gimnaziale Vinderei, cunoaște varianta regulamentului lansată anul trecut în dezbatere publica și nu se așteaptă la numeroase noutăți. Oricum, spune Ioana Ghiur, părinții sau elevii nemulțumiți de evaluarea dascălilor reprezintă cazuri cu totul izolate.

În privința învățământului primar, unde cadrele sunt ceva mai indulgente, prevederea referitoare la contestatii nu își va găsi aplicabilitatea, este de părere Nicu Apostol, învățător în comuna Șuletea.

Mihaela Carjontu

Acum, unitățile de învățământ trebuie să-și revizuiască regulamentele de ordine interioară, în concordanță cu regulamentul formulat de Ministerul Educației. Acest lucru s-a întâmplat deja la „Codreanu”. Mihaela Cârjonțu, directorul adjunct al liceului, spune că profesorii și-au însușit noile reglementări fără a ridica probleme deosebite. De altfel, cei care predau anumite materii exacte (matematica, fizica, chimie) cred că nu era numaidecât necesare o oficializare a dreptului elevului de a contesta în scris nota. și asta, pentru că profesorul lucrează cu barem clar de corectare și discută cu elevii înainte de a trece notele în catalog, evitând astfel posibilele erori. Chiar dacă nu se așteaptă la un val de contestatii din partea elevilor, Mihaela Cârjonțu spune ca eventualele nemulțumiri vor fi soluționate la nivelul colegiului conform prevederilor legale.

„Pe mine, ca profesor, mă mulțumesc regulile. Oricum un dascăl trebuie să se comporte așa și în lipsa acestora pentru că așa e normal. Sunt, totuși, de părere, că regula aceea conform căreia elevii și părinții pot contesta rezultatele evaluărilor de la clasă va aduce nemulțumiri. Din punctul meu de vedere, însă, toarte regulile sunt mulțumitoare” a declarat Vasilica Popa, profesoară la o școală din mediul rural.

Și părinții văd cu ochi buni noul regulament, însă au dubii în ceea ce privește respectarea acestuia.

Ce pot să spun? Mi se par bune regulile, dar mi se vor părea și mai bune dacă se vor respecta. Mai ales aia cu contestațiile. Abia aștept să văd. Că profesori care să umilească elevii sunt destui, precum și profesori care notează elevii după prieteniile lor cu părinții și alte lucruri care nu au nicio legătură cu școala” a declarat Lăcrămioara Asavei, mama unei eleve.

Review Overview

User Rating: Be the first one !
Exit mobile version