Violența verbală și fizică, stima de sine scăzută, comunicarea insuficientă cu familia, epuizarea din cauza temelor pentru acasă, dificultățile în ceea ce privește gestionarea eficientă a emoțiilor sau pur și simplu debulosarea, negăsirea unui loc în societate sunt problemele cu care elevii vasluieni ajung în cabinetele psihologilor școlari. Adresabilitatea la aceste cabinete crește de la an la an.
Deși mulți au rețineri în a apela la un specialist atunci când se simt depășiți de probleme, se pare că tot la fel de mulți sunt și cei care trec pragul cabinetelor consilierilor școlari, spunându-și păsurile.
Probleme precum stima de sine scăzută (cu care se confruntă chiar și elevii care au rezultate foarte bune și un aspect fizic plăcut) la lipsa comunicării, înțelegerii și afecțiunii pe care o simt majoritatea celor care au un părinte sau ambii plecați în străinătate, orientarea în carieră se discută cu profesorii consilieri.
Confesiunile adolescenților scot astfel la iveală diverse bariere de comunicare și aspecte negative pentru care se caută soluții de redresare.
Ea ne-a mai spus că cei care au peste 30 de absențe trebuie să treacă numaidecât prin cabinetul psihologul, conform politicii instituției de învățământ. Din fericire, la Liceul “Emil Racoviță”, acolo unde ea profesează, nu sunt multe cazuri de acest gen.
„La capitolul absențe stăm foarte bine. Absenteismul nu e o problemă la noi. Anul școlar trecut, din 1.000 de elevi, doar 15 aveau peste 30 de absențe, ceea ce este foarte bine. Cei care au un părinte sau ambii plecați sunt mai mulți. Cred că sunt cam 100 de elevi în această situație” a mai spus aceasta.
La elevii de școală generală, probleme sunt cam aceleași. În cazul celor de clasa a VIII- a predomină problemele legate de orientare în carieră, majoritatea neștiind ce specializare să urmeze, fapt pentru care apelează la specialist. Totodată, temele multe, neadaptarea la cadrul organizat impus de școală, conflictele cu părinții și colegii, dar și lipsa de comunicare, în cazul celor cu părinți plecați în străinătate predomină în cazul școlarilor care bat la ușa cabinetelor.
„Cei mai mulți elevi care vin sunt cei care au un părinte sau ambii plecați în străinătate, sau cei care au părinți divorțați sau în prag de divorț. Mulți sunt agitați din cauza lipsei de implicare a ambilor părinți în viața lor. La clasele mai mari, lucrurile se complică pentru că apar conflicte pe fondul dezechilibrului emoțional, iar în urma acestor situații apare lipsa motivației și, totodată, rezultate școlare proaste. O altă problemă este exigența profesorilor și incapacitatea elevilor de a-și organiza timpul pentru tot ceea ce au de făcut” a delcarat psihologul Marian Ciuhan, consilier școlar la școlile Gimnaziale “Constantin Motaș” și “Mihail Sadoveanu” din Vaslui.
Ce părere au elevii de mersul la psiholog?
Dacă unii îmbrățișează această idee și merg chiar și cu părinții pentru consiliere, alții trăiesc încă cu impresia că este o rușine să mergi la psiholog. Părerile sunt împărțite. Unii merg din inițiativă proprie, alții trimiși de profesori sau diriginte, iar alții deloc.
„Mulți elevi nu sunt obișnuiți cu ideea de consilier școlar. Încă persistă ideea că psihologul îi tratează doar pe elevii cu probleme, iar părinții și ei trăiesc cu impresia că atât timp cât copilul e la școală, problemele elevului sunt menite să le rezolve întru totul școala” a mai spus consilierul școlar, Marian Ciuhan.
„Nu m-aș duce niciodată la psihologul școlii. Nu am probleme. Să meargă cei cu probleme” e de părere un licean.
„Am avut niște probleme și am mers să cer sfaturi. Nu am vrut să știe prietenii sau atcineva. Și chiar m-a ajutat mult asta” ne-a spus un alt elev.
„Am apelat la psiholog că aveam o stare de depresie groaznică. Prima dată n-am vrut să merg, că m-am gândit că nu m-ar ajuta și dacă află cineva mă fac de râs. Dar nu e deloc așa. Am fost și chiar mi s-a schimbat total percepția. Acum chiar merg să fac teste de aptitudini, de inteligență, chiar înveți multe, te descoperi” a mărturisit o elevă.
Așadar, problemele interioare cu care elevii se confruntă sunt diverse, iar psihologii școlari, prin consiliere individuală, de grup sau colectivă, fac tot ce pot pentru a le transforma în atitudini pozitive. Din păcate, însă, mulți elevi și părinți încă văd mersul la psiholog ca pe ceva anormal și nu apelează, fapt pentru care problemele lor persistă.