Guvernul propune scaderea TVA la 20% incepand de la 1 ianuarie 2016 si la 18% din 2019, eliminarea impozitului pe constructii speciale, a accizelor la titeiul din productia interna si la produsele de lux. Ministrul Finantelor, Darius Valcov, a declarat ca actualul Guvern isi mai doreste cota de impozitare diferentiata pentru microintreprinderi din 2016, scaderea cotei unice la 14% in 2019 si obligatia de plata a CAS si CASS pentru toate persoanele fizice Premierul crede ca „prin reducerea TVA, care e cea mai dificila, si celelalte masuri, avem sansa sa avem un sir de 8 ani de crestere economica, cum a fost din 2000, de la Guvernul Isarescu, pana in ultimul an al Guvernului Tariceanu.
In Programul de guvernare cu care USL venise la guvernare este mentionata revenirea la un nivel de TVA de 19%, „pe masura ce cadrul fiscal-bugetar o va permite”. In ianuarie 2015 Guvernul a avizat cota redusa de TVA de 9% pentru serviciile de cazare cu demipensiune/pensiune completa/all-inclusive, dupa ce anterior redusese cota de TVA la produsele de panificatie.
Reducerea TVA a fost discutata de fiecare data cand echipa FMI a venit in tara, dar nu a existat un acord din partea troicii pentru a o aplica.
Premierul Ponta a anuntat recent ca obiectivul Guvernului pentru acest an este ca, din ianuarie 2016, sa fie redusa taxa pe valoarea adaugata (TVA) la toate produsele.
Codul fiscal stabileste in Romania o cota standard de TVA de 24% pentru toate operatiunile impozabile, care nu sunt scutite de taxa sau care nu sunt supuse cotelor reduse.
In domeniul alimentelor, exceptia se aplica pentru livrarea sortimentelor de paine si a altor specialitati de panificatie, a anumitor tipuri de faina sau grau, context in care cota de impozitare este de 9%.
Eliminarea impozitului pe constructii speciale de la 1 ianuarie 2016
Recuperarea din venituri ar putea fi de 0,85 miliarde lei, ceea ce inseamna ca ramane un impact bugetar net negativ de 0,75 miliarde de lei. Aceasta este o recuperare ipotetica. Daca nu se obtin veniturile prevazute, ar putea fi recuperat si mai putin.
Guvernul sustine ca vor fi acoperit o parte din golul bugetar din crestere economica suplimentara de 0,2 puncte procentuale, din investitii in sectorul privat mai mari cu 0,5 puncte procentuale si din crearea a 20 de mii de locuri de munca.
Guvernul vrea sa elimine accizele la titeiul din productia interna si la produsele de lux
Guvernul intentioneaza sa fie foarte generos in privinta accizarii, propunand prin noul Cod Fiscal reduceri in cazul unor produse si eliminarea pentru altele. Impactul bugetar negativ ar fi, daca s-ar aplica proiectul de Cod Fiscal in forma initiata de Guvern, de 2,8 miliarde de lei. Mai exact, propune eliminarea din sfera de impozitare atât a titeiului din productia internă si a unor produse de lux: cafea, bijuterii, blanuri, autoturisme etc. Pentru bauturi alcoolice, cafea, tigari, carburanti Guvernul vrea reduceri importante, insa este greu de crezut ca pot fi puse in aplicare avand in vedere ca accizele au crescut anual in functie de un grafic convenit cu Comisia Europeana.
Guvernul aduce ca argument pentru aceste propuneri scăderea consumului la carburanți, băuturi alcoolice, cu influențe negative asupra veniturilor bugetare, dar și asupra indicatorilor macroeconomici. Pe de alta parte, si reducerea sau eliminarea unor accize tot influenta negativa asupra veniturilor bugetara va avea. Acesta mai ales in conditiile in care, Guvernul estimeaza ca poate recupera din alte venituri ipotetice doar 1,5 miliarde lei din golul de 2,8 miliarde lei pe care il vor crea aceste masuri. Presupunand ca estimarile Guvernului sunt corecte, impactul bugetar net va fi de 1,3 miliarde lei.
Un alt argument al Guvernului pentru reducerea accizelor este apariția fenomenului de alimentare cu combustibil de către transportatori în alte state membre cum ar fi Ungaria și Slovenia (unde se restituie o parte din accize) sau Bulgaria, care are un nivel redus de taxe.
Ce reduceri de accize propune Guvernul
- Scaderea cu 20% a accizei la motorina ( de la 1897,08 lei / 1000 litri la 1518,04 lei / 1000 litri);
- Scaderea cu 18,62% a accizei la benzina fara plumb ( de la 2035,40 lei / 1000 litri la 1656,36 lei / 1000 litri);
- Scaderea cu 16,28% a accizei la benzina cu plumb ( de la 2327,27 lei / 1000 litri la 1948,23 lei / 1000 litri)
- Scaderea cu 15,38% a accizelor pentru bere ( de la 3,9 lei / hl / 1 grad Plato la 3,3 lei / hl / 1grad Plato)
- Scaderea cu 70% a accizelor la vinuri spumoase ( de la 161,33 lei / hl produs la 47,38 lei / hl produs) si cu 77,7% pentru bauturi fermentate spumoase (de la 213,21 lei / hl produs la 47,38 lei / hl produs)
- Scaderea cu 30% a accizelor pentru alcool etilic (de la 4738,01 lei / hl alcool pur la 3306,98 lei / hl alcool pur)
Ministrul Finantelor, Darius Valcov, a prezentat, in sedinta saptamanala de guvern, principalele elemente ale noului Cod Fiscal. Guvernul adopta azi proiectul noului cod fiscal, care va fi pus in discutie publica si trimis apoi in Parlament pentru aprobare. Prezentarea unor propuneri de maxima importanta pentru economie are loc fara ca ziaristii sa poata pune intrebari.
Toate reducerile de taxe vor avea un impact negativ brut asupra bugetului de 16,2 miliarde lei in 2016, iar impactul net ar putea fi de 6,8 miliarde lei, in urma recuperarii unor venituri ipotetice.
Cota TVA
- Reducerea cotei standard pentru toate bunurile si serviciile de la 24% in prezent la 20% incepand cu 1 ianuarie 2016
- Reducerea cotei de TVA pentru carne, peste, legume si fructe de la 24% in prezent la 9% incepand cu 1 ianuarie 2016
- Introducerea taxarii inverse pentru livrarea de cladiri, parti de cladire si terenuri de orice fel, pentru a caror livrare se aplica regimul de taxare, incepand cu 1 ianuarie 2016
- Reducerea cotei TVA de la 20% la 18% incepand cu 1 ianuarie 2018
- Suntem a 5-a tara ca nivel al TVA, vom ajunge sub media UE dupa scaderea la 20%
- Frauda fiscala din TVA a fost mai mare dupa majorarea TVA
- Practic, in momentul in care a crescut TVA a crescut si evaziunea
- Impact bugetar brut de 11,6 mld lei in anul 2016
- Impactul negativ net asupra bugetului: scaderea veniturilor cu 5,2 miliarde lei in 2016
- Estimare de crestere a numarului locurilor de munca cu circa 145 mii in anul 2016 si cu circa 75 mii in urmatorii ani
- Impact bugetar negativ de 1,7 miliarde lei in 2017 si de 5,9 miliarde lei in 2018
Contributiile sociale de stat:
- Introducerea plafonului maxim de 5 salarii medii brute pentru baza lunara de calcul a CAS si CASS de la 1 ianuarie 2016
- Eliminarea deducerii CASS de la calculul impozitului pe venit de la 1 ianuarie 2016
- Introducerea obligatiei de plata a CAS si CASS pentru toate persoanele fizice care realizeaza venituri
- Reducerea contributiei de asigurari sociale la angajat de la 10,5% la 7,5% de la 1 ianuarie 2017
- Reducerea contributiei de asigurari sociale la angajator de la 15,8% la 13,5% de la 1 ianuarie 2017
- Impactul negativ bugetar pentru 2017 e 5,2 mld lei, dar net e de doar 2,5 mld lei. El presupune si o crestere economica suplimentara de 0,5 pp
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor:
- Cote de impozitare diferentiate, in functie de numarul de salariati:
- 1% pentru microintreprinderile cu 2 sau mai multi salariati
- 3% pentru microintreprinderile cu un singur salariat
- 3% + 1530 lei trimestrial, pentru microintreprinderile care nu au salariati
- Impactul asupra bugetului va fi pozitiv de 316 mil. lei
Modificarea pragurilor:
75.000 euro, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor in anul 2017
85.000 euro, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor in anul 2018
100.000 euro, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor in anul 2019
Impozite pe dividende
- Eliminarea impozitului pe dividende incepand cu 1 ianuarie 2016.
- Impact bugetar brut negativ de 1,86 miliarde lei, iar net de 0,86 mld lei in 2016
Cota unica:
- Guvernul propune reducerea de la 16% la 14% in 2019
- Reducerea cotei de impozit pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti de la 16% in prezent la 14% incepand cu 1 ianuarie 2019.
- Impact bugetar brut negativ de 4,8 mld. Lei, iar net de 2,5 miliarde lei in 2016
Impozit pe costructii:
- Eliminarea impozitului pe constructii incepand cu 1 ianuarie 2016
- Impact bugetar brut negativ de 1,6 mld. lei in 2016, iar net de 0,75 miliarde lei
Accize
- Diminuarea nivelului accizelor la principalele produse energetice (motorina, benzina fara plumb si benzina cu plumb), astfel:
Scaderea cu 20% a accizei la motorina ( de la 1897,08 lei / 1000 litri la 1518,04 lei / 1000 litri);
Scaderea cu 18,62% a accizei la benzina fara plumb ( de la 2035,40 lei / 1000 litri la 1656,36 lei / 1000 litri);
Scaderea cu 16,28% a accizei la benzina cu plumb ( de la 2327,27 lei / 1000 litri la 1948,23 lei / 1000 litri)Scaderea cu 15,38% a accizelor pentru bere ( de la 3,9 lei / hl / 1 grad Plato la 3,3 lei / hl / 1grad Plato)
Scaderea cu 70% a accizelor la vinuri spumoase ( de la 161,33 lei / hl produs la 47,38 lei / hl produs) si cu 77,7% pentru bauturi fermentate spumoase (de la 213,21 lei / hl produs la 47,38 lei / hl produs)
Scaderea cu 30% a accizelor pentru alcool etilic (de la 4738,01 lei / hl alcool pur la 3306,98 lei / hl alcool pur) - Eliminarea din sfera de impozitare atat a titeiului din productia interna cat si a produselor care in prezent se regasesc la Capitolul II „Alte produse accizabile”: cafea, bijuterii, confectii din blanuri, autoturisme etc.
- Impact bugetar brut negativ de 2,87 mld. lei in anul, 2016, iar net de 1,34 miliarde lei
Taxe si impozite locale:
- Cota impozitului pe cladiri rezidentiale va fi cuprinsa intre 0,08 % 0.2%, fata de cota actuala 0,1 %;
Cota impozitului pe cladiri nerezidentiale, va fi cuprinsa intre 0,2%-1,3%
Pentru terenurile situate in intravilan au fost introduse limite minime si maxime, pe ranguri de localitati si zone.
Pot majora, pentru cladirile si terenurile neingrijite situate in intravilan, impozitul pe cladiri si impozitul pe teren cu pana la 500%;
Pentru terenul agricol din extravilan nelucrat timp de doi ani consecutiv, se poate majora impozitul pe teren cu pana la 500%.
Efectul cumulat al propunerilor
Impact bugetar brut negativ de 16,2 miliarde lei, iar net de 6,8 miliarde lei. In 2017, impactul brut va fi de 6,9 miliarde, iar net de 3,1 miliarde lei. In 2018, impactul brut va fi de 7,1 miliarde lei, iar net de 3,6 miliarde lei. In 2019, impactul brut va fi de 4,8 miliarde, iar net de 2,3 miliarde lei.
Codul de procedura fiscala:
- Se reglementeaza dreptul contribuabililor de a se adresa instantei de contencios administrativ in situatia in care contestatia nu a fost solutionata de organul competent in termen de 6 luni de la data depunerii.
- Se dezvolta regulile cu privire la interpretarea legii fiscale care sa permita, ca ultima solutie de interpretare, aplicarea principiului „in dubio contra fiscum” (in caz de dubiu cu privire la norma fiscala, interpretarea se face in favoarea contribuabilului).
- Se reglementeaza incetarea de drept a masurilor asiguratorii, dispuse potrivit Codului de procedura fiscala, care au fost luate inainte de emiterea titlului de creanta atunci cand titlul de creanta nu a fost emis si comunicat in termen de cel mult 6 luni de la data la care au fost dispuse masurile asiguratorii.
- Se reglementeaza regimul obligatiilor fiscale accesorii pe perioada suspendarii executarii actului administrativ fiscal, dispusa de instanta, in sensul ca pe aceasta perioada nu se datoreaza penalitati de intarziere, ci se datoreaza doar dobanzi.
- Se reglementeaza principiul rezonabilitatii si echitatii ca mod de conduita a activitatii organelor fiscale atunci cand acestea isi exercita dreptul de apreciere. Acest principiu presupune ca, in cazul in care organul fiscal are un drept de apreciere si isi exercita acest drept, utilizarea acestuia nu poate fi discretionara, organul fiscal trebuie sa actioneze echilibrat, asigurand o justa proportie intre scopul urmarit si mijloacele utilizate pentru atingerea acestuia;
- Se reglementeaza expres principiul legalitatii in administrarea impozitelor si taxelor, potrivit caruia procedura fiscala se desfasoara in conformitate cu dispozitiile legii, organul fiscal avand obligatia de a asigura respectarea dispozitiilor legale privind realizarea drepturilor si obligatiilor contribuabilului sau a altor persoane implicate in procedura;
- Se dezvolta principiul bunei credinte care trebuie sa guverneze relatiile dintre contribuabili si organele fiscale. Astfel, potrivit acestui principiu, contribuabilul trebuie sa-si indeplineasca obligatiile si sa-si exercite drepturile potrivit scopului in vederea caruia au fost recunoscute de lege, iar organul fiscal este obligat la respectarea riguroasa a drepturilor contribuabililor in fiecare procedura aflata in derulare;
- In procedura de atragere a raspunderii solidare, se clarifica procedura audierii inaintea emiterii deciziei de catre organul fiscal, in sensul ca persoana in cauza are dreptul sa isi prezinte in scris punctul de vedere, in termen de 5 zile lucratoare de la data audierii. In plus, s-a reglementat sanctionarea cu nulitatea a deciziilor de atragere a raspunderii solidare emise fara audierea prealabila a persoanei careia i s-a atras raspunderea
- Se reglementeaza posibilitatea contestatorului de a-si sustine oral contestatia in fata organului competent cu solutionarea acesteia, situatie in care se va convoca si organul fiscal emitent, scopul fiind dezbaterea contradictorie a cauzei;
- S-a reglementat posibilitatea efectuarii indreptarii erorilor materiale din documentele de plata ale contribuabililor si in cazul in care plata s-a efectuat intr-un cont al altui buget decat cel al carui venit este creanta platita;
- S-a prevazut ca avizul de inspectie fiscala sa fie comunicat in toate cazurile, chiar si daca aceasta presupune comunicarea la inceperea inspectiei;
- S-a extins de la 3 la 5 zile lucratoare de la data incheierii inspectiei fiscale dreptul contribuabilului de a prezenta, in scris, punctul de vedere cu privire la constatarile inspectiei fiscale. In cazul marilor contribuabili, termenul este de 7 zile. Termenul poate fi prelungit pentru motive justificate cu acordul conducatorului organului de inspectie fiscala;
- S-a eliminat taxa extrajudiciara de timbru pentru eliberarea certificatului de atestare fiscala emis de organele fiscale, la solicitarea persoanelor fizice, in scopul reducerii poverii administrative, precum si a diminuarii birocratiei
Sursa: hotnews.ro