Est News

Finantele invoca ultime consultari pentru anularea cresterii impozitului pe case. Ce biruri au fost majorate in noul Cod Fiscal. Lista produselor cu TVA de 9%, extinsa si pentru lapte, oua, animale si pasari vii

Ministerul Finantelor a comunicat luni ca a decis sa nu mai preia in Codul Fiscal propunerea de crestere a impozitului pentru locuinte datorat de populatie, dupa ce Mediafax a prezentat in aceeasi zi varianta actualizata a Codului Fiscal, datata vineri, 13 martie, care prevede majorarea impozitului.

Ministerul sustine ca a hotarat sa nu introduca in Codul Fiscal cresterea impozitului ca urmare a consultarilor din dezbaterile publice, fara sa precizeze cand au avut loc aceste consultari, in condiitiile in care noua forma a Codului Fiscal a fost finalizata vineri.

In expunerea de motive la varianta actualizata a Codului Fiscal, datata de Ministerul Finantelor 13 martie, la capitolul Indexarea impozitelor si taxelor locale se spune:”Se propune ca, impozitele și taxele locale sa se indexeaze, anual, de catre consiliile locale, tinind cont de evolutia ratei inflatiei de la ultima indexare, comunicata pe site-ul oficial al Ministerului Finantelor Publice si al Ministerului Dezvoltarii Regionale și Administrației Publice, pana la data de 30 aprilie a anului anterior celui pentru care se aplica indexarea. Avand in vedere ca de la ultima indexare au trecut 3 ani și rata de inflație a crescut cu 6,46% , in proiect au fost indexate toate impozitele și taxele locale in suma fixa, inclusiv nivelul amenzilor”.

In noua varianta a Codului Fiscal se mentioneaza ca impozitul pentru locuinte datorat de populatie ar urma sa creasca anul viitor, ca urmare a majorarii cu peste 6% a valorii impozabile la toate categoriile de cladiri. Versiunea anterioara a Codului Fiscal, prezentata in urma cu o luna de Guvern, nu continea cresterea impozitului.

Ministerul Finantelor mentioneaza, intr-un comunicat transmis luni, ca, in concordanta legea privind Codul Fiscal, o data la trei ani se actualizeaza nivelurile impozitelor și taxelor locale, tinand cont de evolutia ratei inflatiei de la ultima indexare. De asemenea, se ajusteaza la inflatie si limitele amenzilor prevazute de Codul Fiscal.

„Avand in vedere obligația de indexare stabilita prin lege și faptul ca prevederile Codului fiscal rescris urmeaza sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2016, in cadrul dezbaterii publice, a existat o propunere din partea structurilor asociative ale administrațiilor publice locale ca in proiectul de act normativ valorile impozabile, impozitele și taxele locale stabilite in sume fixe, precum și amenzile sa fie indexate cu rata inflației pentru cei 3 ani de la ultima indexare, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 1309/2012 privind nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele și taxele locale și alte taxe asimilate acestora, precum și amenzile aplicabile incepand cu anul 2013. Astfel, pentru anii 2013-2015, rata cumulata a inflației este de 6,46%, avand in vedere ratele inflației pentru: anul 2013: 3,98%, conform Bazei de date statistice – Tempo – Online serii de timp; anul 2014: 1,07%, conform Bazei de date statistice – Tempo – Online serii de timp; anul 2015: 1,3%, conform Comisiei Naționale de Prognoza – Prognoza pe termen mediu 2014-2018 – varianta de iarna 2015”, se arata in comunicatul transmis de Finante.

Ca urmare a consultarilor din dezbaterile publice, Ministrul Finantelor Publice a decis ca propunerea mai sus mentionata sa nu fie preluata in forma Codului Fiscal ce va fi supusa aprobarii Guvernului, se mai spune in comunicat.

Noul document, datat 13 martie si obtinut de Mediafax anterior prevedea cresteri de peste 6% ale valorii impozabile la toate categoriile de cladiri.

Astfel, valoarea impozabila pentru o cladire cu cadre din beton armat sau cu pereti exteriori din caramida arsa a fost ridicata de la 935 lei/metru patrat la 995 lei/metru patrat, pentru cele dotate cu instalatii de apa, canalizare, electrice si incalzire, si de la 555 lei/mp la 591 lei/mp pentru cele fara astfel de instalatii.

Pentru cladirile cu peretii exteriori din lemn sau piatra naturala, valoarea impozabila a fost urcata de la 254 lei/mp la 270 lei/mp, cu instalatii, respectiv de la 159 lei/mp la 169 lei/mp, fara instalatii, iar pentru cladire-anexa cu cadre din beton armat sau cu pereti exteriori din caramida arsa a fost ridicata de la 159 lei/mp la 169 lei/mp, respectiv de la 143 lei/mp la 152 lei/mp.

Si cladirile-anexa cu peretii exteriori din lemn sau din piatra naturala, valoarea impozabila a fost ridicata de la 95 lei/mp la 101 lei/mp, respectiv de la 63 lei/mp la 67 lei/mp.

Conform legii, valoarea impozabila a unei cladiri este determinata prin inmultirea suprafetei construite desfasurate a acesteia, exprimata in metri patrati, cu valoarea impozabila, exprimata in lei/metru patrat, la care se adauga un coeficient de ajustare in functie de zona si rangul localitatii de domiciliu.

Guvernul creste impozitul pe toate terenurile, in Codul Fiscal actualizat

Impozitul pe terenul intravilan si cel extravilan, pregatit de Guvern pentru anul viitor, a fost majorat in proiectul actualizat de Cod Fiscal, comparativ cu documentul anuntat in urma cu o luna, prin cresterea valorilor la care este inmultita suprafata terenului, pentru stabilirea sumei de plata.

Noul document, datat 13 martie si obtinut de Mediafax, prevede cresteri atat in cazul terenurilor amplasate in intravilan si inregistrat in registrul agricol la categoria de folosinta „terenuri cu constructii”, cat si pentru terenurile arabile din intravilan.

Sistemul de impozitare a proprietarilor de terenuri aflate in intravilan anuntat de Guvern in urma cu o luna era unul modificat fata de cel practicat in prezent, prin inlocuirea actualelor valori fixe cu grile avand o limita minima si una maxima, cota maxima de impunere fiind dubla comparativ cu actualele taxe.

In noul proiect este mentinut acest principiu al limitelor minime si maxime cu care este inmultita suprafata terenului, dar valorire aferente sunt majorate fata de cele anuntate public la acel moment.

Astfel, pentru un teren intravilan aflat in zona A a localitatii si rang zero, limitele au fost ridicate de la 8.282 lei-20.706 lei/hectar (fata de 10.353 lei/hectar in prezent) la 8.817lei-22.044 lei, cele pentru un teren din zona B a localitatii si rang I au fost crescute de la 5.199 lei-12.998 lei/hectar (fata de 6.499 lei/hectar in prezent) la 5.535 lei-13.838 lei, cele pentru un teren din zona C a localitatii si rang II au fost urcate de la 2.668 lei-6.670 lei/hectar (fata de 3.335 lei/hectar in prezent) la 2.840 lei-7.101 lei, iar cele pentru un teren din zona D a localitatii si rang III au fost majorate de la 984 lei-2.460 lei/hectar (fata de 1.230 lei/hectar in prezent) la 1.048 lei-2.619 lei. Pentru un teren din zona D a localitatii si rangul V, limitele au fost ridicate de la 142 lei-356 lei/hectar (fata de 178 lei/hectar in prezent) la 151 lei-379 lei.

Majorari au fost operate si pentru impozitele aplicate la terenuri arabile din intravilan, prin cresterea cu cate un leu a sumelor fixe cu care este inmultita suprafata terenului.  De asemenea, cresteri cu 1-3 lei ale sumelor fixe pe baza carora este calculat impozitul, prin inmultirea suprafetei, au fost efectuate si la terenurile din extravilan.

Conform legii, localitatile sunt ierarhizate pe rang 0 – capitala, municipiu de importanta europeana, rang I – municipii de importanta nationala, cu influenta potentiala la nivel national european (Brasov, Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Galati, Iasi, Timisoara), rang II -municipiu de importanta judeteana sau cu rol de echilibru in reteaua de localitati, rang III – orase, rang IV – sate resedinte de comuna, rang V – sate componente ale comunelor.  Zonele din cadrul localitatii sunt, de la centru spre periferie, de la „A” la „D”.

Impozitul pe masini, majorat in Codul Fiscal actualizat

Impozitul pe masini pregatit de Guvern pentru anul viitor a fost si el majorat in proiectul actualizat de Cod Fiscal, prin cresterea sumelor fixe luate in calcul la stabilirea sumei finale de plata.

Documentul prevede cresteri ale acestor sume de impozitare pentru toate tipuri de autovehicule.  Conform legii, impozitul pe mijlocul de transport este calculat in functie de capacitatea cilindrica a motorului, prin inmultirea fiecarei grupe de 200 cmc sau fractiune din aceasta cu o suma corespunzatoare.

Astfel, pentru autoturismele cu capacitatea cilindrica intre 1.601 cm3 si 2.000 cm3 inclusiv, suma fixa luata in calcul la stabilirea impozitului a fost ridicata de la 18 lei/200 cmc la 19 lei/200 cmc, la cele cu capacitatea cilindrica intre 2.001 cmc si 2.600 cmc inclusiv a fost majorata de la 72 lei/200 cmc la 77 lei/200 cmc, la cele cu capacitatea cilindrica intre 2.601 cmc si 3.000 cmc inclusiv a fost urcata de la 144 lei/200 cmc la 153 lei/200 cmc, iar la cele cu capacitatea cilindrica de peste 3.001 cmc a fost crescuta de la 290 lei/200 cmc la 309 lei/200 cmc.  Suma fixa luata in calcul la stabilirea impozitului creste si pentru motociclete si autoturisme cu capacitatea cilindrica de pana la 1.600 cm3 (de la 8 lei/200 cmc la 9 lei/200 cmc), autobuze, autocare, microbuze (de la 24 lei/200 cmc la 26 lei/200 cmc), dar si la masinile de transport marfa.

Pentru TIR-uri, suma fixa luata in calcul creste, de exemplu, de la 133 lei/an la 142 lei/an pentru masini cu masa de cel putin 12 tone, dar mai mica de 13 tone si doua axe, si de la 517 lei/an-1.169 lei/an la 550 lei/an-1.245 lei/an, astfel de majorari fiind operate si pentru celelalte categorii de masini transport marfa.

Guvernul extinde lista produselor cu TVA de 9%, cu lapte, oua, animale si pasari vii

Lista produselor pentru care Guvernul promite TVA de 9%, si care a inclus initial doar painea, carnea, pestele, legumele si fructele, a fost extinsa prin includerea si altor produse: animale vii si pasari vii, din specii domestice, carne, inclusiv organe comestibile si preparate din carne, peste si preparate din peste, cu exceptia pestilor ornamentali, lapte, produse si subproduse lactate, oua de pasari, legume, plante, radacini si tuberculi, alimentare, fructe comestibile si preparate din acestea.

Asociatia Patronala Romana din Industria Laptelui a cerut Ministerelor Finantelor si Agriculturii si Parlamentului reducerea TVA la 9% si la lapte si produse lactate, considerand discriminatorie scaderea taxei doar pentru unele alimente.  Ministrul Finantelor, Darius Valcov, spunea atunci ca Guvernul va lua in considerare propunerea de aplicare a cotei de TVA de 9% si pentru lapte atunci cand va exista un consens intre fermieri si producatori, precizand ca fermierii n-au dorit introducerea masurii in prima varianta a Codului Fiscal.  Noul proiect mentine ideea reducerii cotei standard de TVA de la 24% la 20%, incepand cu 2016, si la 18%, incepand cu 2018.

Ponta, despre impozitele majorate in Codul Fiscal actualizat: Decizia apartine autoritatii locale

Decizia de majorare sau de reducere a impozitelor apartine autoritatii locale, a declarat premierul Victor Ponta, ca reactie la informatiile privind modificarile din noul Cod Fiscal.

„Daca vreti, taxele nu o sa creasca niciodata in urmatorii 100 de ani. Este decizia autoritatilor locale, pot sa le scada sau pot sa le creasca, in functie de cum considera autoritatile locale. Pana acum, a fost bun Codul, acum nu mai e bun. Forma finala se discuta in Parlament. Daca autoritatile locale considera ca e bine, pot sa scada toata taxele sau pot sa le creasca, in niste limite „, a raspuns Ponta.  El a reluat ideea ca noul Cod Fiscal va fi adoptat de Parlament.

„Alea bune, adica reducerea TVA, nu le face Guvernul, dar daca e ceva de rau, face Guvernul”, a adaugat Ponta.

TVA de 9% pentru accesul la evenimentele sportive

Guvernul va aplica, incepand cu anul viitor, TVA de 9% si pentru accesul la evenimentele sportive, cu argumentul ca sportul este un fenimen social si economic care prezinta un grad inalt de interes pentru populatie, releva proiectul actualizat al Codului Fiscal.

„Avand in vedere rolul important al sportului in societate și caracterul specific al acestuia, se propune aplicarea cotei reduse de TVA de 9% si pentru serviciile constand in permiterea accesului la evenimentele sportive. Aceasta masura este conforma cu acquis-ul comunitar și vizeaza promovarea sportului, care este un important fenomen social si economic, ce prezinta un grad inalt de interes pentru cetateni”, se afirma in document.

In noul proiect este propusa in continuare TVA de 9% pentru serviciile constand in permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectura si arheologice, gradini zoologice si botanice, targuri, expozitii si evenimente culturale, cinematografe.  Noul proiect mentine ideea reducerii cotei standard de TVA de la 24% la 20%, incepand cu 2016, si la 18%, incepand cu 2018.

Proiectul noului Cod Fiscal si al Codului de Procedura Fiscala vor fi transmise Parlamentului de cate Guvern pe 25 martie, cu solicitarea catre Senat pentru dezbatere in regim de urgenta, astfel incat documentele sa intre la Camera Deputatilor pana la finele lunii aprilie, a anuntat premierul Ponta.

El a precizat ca ia in calcul angajarea raspunderii Guvernului daca va constata ca PNL va bloca adoptarea celor doua acte pe motive procedurale.
„Voi solicita Senatului procedura de urgenta, astfel incat Codul Fiscal sa poata fi discutat in comisii si in plen imediat dupa Paste, iar la finele lunii aprilie poate ajunge in Camera Deputatilor. Daca voi constata ca, prin masuri procedurale, PNL va bloca adoptarea Codului Fiscal – nu pe probleme de fond, ci pe procedura – atunci voi lua in cacul angajarea raspunderii Guvernului in luna iunie pentru cele doua Coduri”, a sus Ponta.
Victor Ponta a mai spus ca va incepe, in perioada imediat urmatoare, discutiile cu potentialii ministri de Finante, in locul demisionarului Darius Valcov, asigurand ca va prezenta public nominalizarea doar dupa ce il va informa si pe presedintele Klaus Iohannis.
„Imediat, in zilele urmatoare, voi discuta cu posibilii ministri – cine vrea dintre cei carora le propun – si il informez si pe presedinte si imi anunt si colegii de partid”, a spus Ponta, dupa Biroul Permanent National al PSD.
Premierul a declarat ca are trei variante de posibili ministri, dar nu stie cine vrea sa fie „kamikaze” la conducerea Finantelor.
Darius Valcov i-a inaintat, duminica, premierului Victor Ponta demisia din functia de ministru al Finantelor, pentru acest post nefiind inca nominalizat un inlocuitor, el urmand sa ramana in Guvern pana la finalizarea celor doua coduri.
Proiectul noului Cod Fiscal prevede reducerea cotei standard a taxei pe valoarea adaugata, pentru toate bunurile si serviciile, de la 24% la 20%, de la 1 ianuarie 2016, iar pentru carne, peste, legume si fructe produse alimentare de baza, de la 24% la 9%, incepand cu aceeasi data.
Documentul prevede si introducerea taxarii inverse pentru livrarea de cladiri, parti de cladire si terenuri de orice fel, pentru a caror livrare se aplica regimul de taxare, incepand cu 1 ianuarie 2016.
Ulterior, cota standard de TVA ar urma sa fie diminuata de la 20% la 18%, incepand cu 1 ianuarie 2018.
Pentru 2016, incasarile la buget sunt estimate sa scada cu 11,6 miliarde lei, dar cu o crestere la venituri de 6,4 miliarde lei din TVA, contributii sociale, impozit pe salarii, impactul bugetar net pentru anul viitor fiind calculat la 5,2 miliarde lei.
Contributiile de asigurari sociale si cele de sanatate vor fi impuse la plata tuturor persoanelor fizice care realizeaza venituri, iar din 2017 cota de asigurari sociale va scadea atat la angajat, de la 10,5% la 7,5%, cat si la angajator, de la 15,8% la 13,5%, conform proiectului noului Cod Fiscal. Din 2016, va fi eliminata deducerea contributiei de asigurari de sanatate de la calculul impozitului pe venit.
Proiectul prevede introducerea plafonului maxim de cinci salarii medii brute pentru baza lunara de calcul a CAS si CASS de la 1 ianuarie 2016, eliminarea deducerii CASS de la calculul impozitului pe venit de la 1 ianuarie 2016 si introducerea obligatiei de plata a CAS si CASS pentru toate persoanele fizice care realizeaza venituri.
Este avuta in vedere si majorarea sumei neimpozabile lunare la stabilirea impozitului pe venitul din pensii, incepand cu 1 ianuarie 2016.
Masurile vor diminua incasarile la buget cu 5,2 miliarde lei in 2016, dar vor antrena si venituri suplimentare de 2,7 miliarde lei din din TVA, contributii sociale, impozit pe salarii, urmare a unei cresteri anticipate a locurilor de munca, impactul bugetar net fiind de 2,5 miliarde lei.
Cota unica de impozitare va fi redusa de la 16% la 14% din ianuarie 2019, conform proiectului noului Cod Fiscal.
Reducerea va diminua incasarile la buget cu 4,8 miliarde lei in 2019, dar va genera si venituri suplimentare de 2,3 miliarde lei din TVA, contributii sociale, impozit pe salarii, si ca urmare a crearii de noi locuri de munca, impactul bugetar net fiind 2,5 miliarde lei.
Fondul Monetar International a atras atentia ca masurile de relaxare fiscala incluse in proiectul noului Cod Fiscal trebuie analizate cu grija pentru o mai buna intelegere a modului in care pot fi atinse tintele de deficit fiscal ale Romaniei.
„Taierile de taxe propuse vor trebui analizate cu grija pentru o mai buna intelegere a modalitatii in care pot fi atinse obiectivele de deficit fiscal. FMI este pregatit sa discute propunerile cu Guvernul”, a declarat un purtator de cuvant al FMI, citat de Mediafax.
La randul sau, Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal, apreciaza ca Romania are nevoie mai degraba de stimuli de relaxare fiscala pe parte de oferta, prin reducerea CAS, nu de stimularea puternica a cererii prin taierea TVA si accizelor, care va aduce noi dezechilibre in economie.
„Venim cu stimuli foarte puternici, vorbim de reducere de sase puncte procentuale de TVA in doi ani si de 20% reduceri de accize, deci un stimul foarte puternic pe parte de cerere, fara a fi insotit de stimuli pe parte de oferta. Daca ne uitam la estimarile BNR legate de excesul de cerere, vedem ca in conditiile actuale excesul acesta de cerere, care este de fapt deficit de cerere in prezent, deci suntem cu crestere economica sub potential, se va inchide probabil la sfarsit de 2016. Deci daca noi venim in 2016 cu stimuli foarte puternici pe parte de cerere, fara stimuli pe parte de oferta, care oricum se vad intarziat in economie, s-ar putea sa avem o problema, si anume sa constatam ca avem un exces de cerere care alimenteaza din nou dezechilibre in economie”, a afirmat Dumitru, dupa lansarea proiectului de modificare a Codului Fiscal.
Sursa: incont.ro
Exit mobile version