de Mihaela NICULESCU
Deși amenzile pentru neeliberarea bonului fiscal sunt extrem de piperate, în Piața „Sf. Ilie” din Bârlad evazioniștii nu se sinchisesc. Și nici nu ar avea de ce să o facă, întrucât nimeni dintre responsabili nu îi deranjează, conceptul de evaziune fiscală fiind valabil, probabil, doar pentru oamenii cinstiți.
Potrivit legislației în vigoare (OG 28/1999, HG 479/2003, OG 91/2014), orice agent comerciant trebuie să emită bon fiscal pentru marfa vândută. Pentru a putea elibera acest bon clientului, comerciantul trebuie să dețină casă de marcat fiscală, chiar dacă vinde în piață la tarabă. Excepție de la această regulă fac doar producătorii care vin cu produse la piață. Așadar, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și familiale trebuie să dețină case de marcat, iar de la 1 martie 2015, în cazul în care clientul nu primește bon fiscal de la agentul economic, poate pleca acasă cu marfa fără să o plătească.
Cei mai mulți dintre comercianții din piața Sf. Ilie din Bârlad n-au văzut în viața lor tarlaua sau solarul (deci nu pot fi „suspectați” de calitatea de producător), dar unii nu știu nici măcar cum arată o casă de marcat. De câte ori ați primit bon fiscal de la vânzătorul din piață de la care ați cumpărat cartofi?
„E o glumă bună pregătită pentru 1 aprilie?”, a reacționat Maria P. din cartierul Munteni, când a fost întrebat de reporterul nostru dacă pentru roșiile cumpărate va primit bon fiscal.
Direcția Regională Antifraudă Suceava, care are reprezentanți și în județul Vaslui și care ar trebui să se ocupe de această problemă se mișcă doar dacă cineva „o sesizează”. Sesizările în cazul refuzului de eliberare a bonului fiscal pot fi făcute gratuit la numărul 0800 800 085. Amenda în cazul neeliberării bonului fiscal este de la 10.000 la 15.000 de lei.
Sunt și cazuri în care unii dintre comercianți au case de marcat, însă sunt dosite și scoase doar în cazul unor controale inopinate. Reprezentanții Administrației Finanțelor Publice Bârlad au constatat o cerere destul de mare, de la 1 martie, pentru fiscalizarea caselor de marcat. Afișe cu noile reglementări ar trebui lipite în tot perimetrul pieței, dar, din păcate, nu există nici unul.
Primăria Bârlad, prin Administrația piețelor, ar putea să se impună la fel de bine, chiar dacă nu are aceleași instrumente de a sancționa. La un moment dat a fost înființată o comisie care să monitorizeze activitatea pieței, dar nu se mai știe nimic de ea.