PF Daniel îndemnă clerul și credincioșii, în Pastorala de Paște, să fie alături mai ales de cei din spitale, orfelinate, închisori, azile de bătrâni și de oamenii în suferință și sărăcie, în întristare și singurătate, aducând astfel în viața lor lumina Învierii.
„Fiecare dintre noi suntem chemați să fim în jurul nostru martori și slujitori ai păcii și bucuriei lui Hristos Cel înviat, mai ales în spitale, orfelinate, închisori, azile de bătrâni și case în care se află oameni în suferință și sărăcie, întristare și singurătate. Să arătăm în jurul nostru lumină din lumina Învierii lui Hristos; să privim fața fiecărui om în lumina Învierii lui Hristos, ca pe o sfântă lumânare de Paști aprinsă în lume de iubirea lui Hristos pentru oameni. Să înălțăm rugăciuni și pentru toți românii care se află departe de țară, printre străini, ca să păstreze credința creștină ortodoxă strămoșească și să cultive iubirea față de valorile noastre spirituale și culturale românești”, spune patriarhul Daniel în Pastorala intitulată „Învierea lui Hristos -Lumina Bucuriei Veșnice”.
Întâistătorul Bisericii Ortodoxe Române explică semnificația Învierii pentru ortodocși, dar și a lumânărilor, ouălor vopsite sau încondeiate, a veșmintelor liturgice de Paște și a hainelor noi purtate de credincioși.
„Pentru Ortodoxie, sărbătoarea Sfintelor Paști este o icoană de lumină a bucuriei veșnice din Împărăția cerurilor. Însă această bucurie are izvorul în Iisus Hristos Cel răstignit și înviat, Biruitorul păcatului, al iadului și al morții. Învierea lui Hristos este începutul și temelia învierii tuturor oamenilor, a învierii de obște. Din acest motiv, proclamarea Învierii lui Hristos se face în afara edificiului bisericii, în auzul și în văzul tuturor oamenilor, deoarece învierea sau biruința asupra morții este darul lui Dumnezeu pentru întreaga omenire. Bucuria Învierii este o bucurie mai tare decât suferința și moartea. Apoi, ca și sufletele curățite și înnoite prin rugăciune și post, prin pocăință și împărtășire euharistică, veșmintele liturgice de Paști sunt albe ca lumina, iar credincioșii ortodocși poartă haine noi și frumoase, după ce au zugrăvit și împodobit și casele lor, ca să fie pline de lumină și frumusețe”, arată PF Daniel în Pastorală.
Patriarhul Daniel spune că lumânările de Paște simbolizează lumina lui Hristos înviat împărtășită oamenilor, iar ouăle roșii sau încondeiate simbolizează „viața frumoasă trăită în iubire smerită și sfântă, care este mai tare decât păcatul și moartea”.
„Crucea unită cu lumânarea de Înviere arată biruința lui Hristos Cel răstignit și înviat asupra răutății demonilor, dar și biruința iubirii Sale răstignite asupra urii, invidiei și violenței celor care L-au răstignit”, mai arată patriarhul Daniel.
Troparul Învierii – „Hristos a înviat din morți, cu moartea pe moarte călcând și celor din morminte viață dăruindu-le” – este o cântare de biruință și de bucurie care devine în același timp mărturisirea Bisericii timp de 40 de zile, din noaptea de Paște și până la sărbătoarea Înălțării Domnului, spune PF Daniel.
„Acest tropar ne aduce bucurie și lumină în suflet atât prin simplitatea formei, cât și prin bogăția conținutului. În el se concentrează toată Evanghelia sau Vestea cea Bună a iubirii milostive nesfârșite a lui Dumnezeu pentru lume, dar și toată credința și speranța Bisericii Ortodoxe, care se hrănește din bucuria Învierii lui Hristos”, adaugă PF Daniel în Pastorală.
Patriarhul mai spune că forma concisă a troparului Învierii este salutul pascal „Hristos a înviat!/ Adevărat a înviat!”, pe care-l adresăm unii altora în această perioadă.
„Salutul pascal este o mărturisire de credință, care arată că adevărul Învierii lui Hristos a fost primit de noi pentru a-l transmite mai departe lumii; astfel fiecare creștin ortodox devine un vestitor al Învierii Domnului, urmând pildei femeilor mironosițe și Sfinților Apostoli, care L-au întâlnit pe Hristos Cel înviat”, adaugă PF Daniel.
Potrivit patriarhului, sărbătoarea Sfintelor Paști ne arată iubirea lui Dumnezeu pentru oameni și pentru întregul univers, iar lumina Învierii lui Hristos dă sens vieții creștine zilnice.
„Lumina și bucuria Învierii lui Hristos dau sens istoriei universale a omenirii. Acum toate s-au umplut de sens și de speranță, pentru că existența umană și întreaga creație vor fi eliberate și vindecate de absurditatea și stricăciunea morții. Însă, dacă nu ar fi înviere a morților, viața omului, ca ființă rațională, liberă și iubitoare, s-ar reduce la un orizont biologic limitat, care se termină la mormânt. Fără Înviere, toate idealurile omenirii de adevăr, dreptate, bunătate și iubire sinceră rămân fără suport etern și fără sens existențial. Credința în Înviere este izvor de lumină și putere spirituală pentru a mărturisi în lume adevărul, pentru a lupta pentru dreptate și libertate, pentru a cultiva iubirea curată și milostivă, pentru a săvârși faptele bune”, mai arată PF Daniel.
Patriarhul încheie Pastorala de Paște cu urarea de pace, bucurie, sănătate și mântuire pentru toți creștinii ortodocși.
„Fie ca pacea și bucuria aduse de Hristos – Domnul apostolilor și femeilor mironosițe în ziua Învierii Sale să umple inimile și casele tuturor, ca împreună să preamărim bogăția iubirii și milostivirii lui Dumnezeu pentru oameni prin cuvântul bun și fapta cea bună.Ne rugăm lui Dumnezeu ca Sfintele Sărbători de Paști să vă aducă tuturor ani mulți cu pace și bucurie, sănătate și mântuire, adresându-vă totodată salutul pascal: Hristos a înviat!”, a transmis Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.
Slujba de Înviere de la Catedrala Patriarhală va fi oficiată în noaptea de sâmbătă spre duminică, de la ora 24.00, de către PF Daniel, împreună cu un sobor de preoți.
Sursa: mediafax.ro