Simona MIHĂILĂ
* Printr-un comunicat remis unei agenții de presă, episcopia recunoaște că motivul principal pentru care l-a înlăturat pe preotul Sorin Chirvase îl reprezintă banii. În rest, comunicatul este presărat cu elemente de cancan, referitoare la starea civilă a preotului Chirvase, care a a divorțat și s-a recăsătorit, situație în care se găsesc mai mulți preoți din Bârlad și nu numai.
Ieri, pentru prima dată de la izbucnirea scandalului din sânul Bisericii „Sf. Spiridon”, Episcopia Hușilor iese cu explicații. Printr-un comunicat de presă remis Agerpres, episcopul Corneliu Bârlădeanul își motivează decizia de a-l pedepsi de preotul Sorin Chirvase mutându-l la țară.
Deși explicațiile episcopiei se întind pe aproape două pagini, ideea principală a comunicatului este una: aceea că epicopul Corneliu recunoaște că motivul înlăturării preotului Chirvase îl reprezintă banii.
„Începând cu anul 2012, preotul Chirvasă Sorin a început să neglijeze total îndatoririle sale de preot paroh la Parohia Sf. Spiridon II – Bârlad, parohia acumulând datorii care au crescut și în anii 2013, 2014, ajungând la suma de 24.947 lei, cu toate că în aceeași perioadă, el a oficiat servicii religioase, a încasat contribuții de la credincioși, a vândut lumânări și colportaj la pangarul parohiei”, se arată în textul comunicatului.
E greu de înțeles din acest fragment care sunt „îndatoririle de preot paroh” ale preotului, în condițiile în care se precizează că, totuși, acesta a „oficiat servicii religioase”.
Ne lămurim ceva mai jos, când deducem că ceea ce știm noi și ce știau bunicii și străbunicii noștri despre „îndatoririle de preot paroh” nu mai înseamnă grija pentru enoriaș, sau ajutorul sufletesc pe care omul trebuie să-l primească la nevoie de la duhovnicul său.
Aflăm că acum a-ți neglija îndatoririle de preot înseamnă a nu da bani mulți, mulți la Episcopie.
Ca să ne convingă cât de tare a călcat strâmb preotul Chirvase, șefii săi vin cu dovezi din contabilitate: „Verificările financiar-contabile efectuate au constatat că el a contabilizat sume infime, cum ar fi: pomelnice Postul Mare pe anul 2010 – 260 lei; pe anul 2011 – 300 lei; pe anul 2012 – 400 lei; Ajunul Crăciunului și Botezului Domnului pe anii 2010, 2011, 2012 – 400 lei, cu toate că parohia pe care a păstorit-o numără peste 1200 familii, fiind o parohie de categoria I urban”.
Păi, bine, părinte Chirvase, e frumos așa? Nu puteai și dumneata sa fixezi taxele având cupoanele de pensie ale enoriașilor în față? Sau măcare să-i fi pus să-ți plătească în rate cu buletinul!
Episcopia aștepta, iar bănuțul nu venea
Preotul Chirvase n-a avut inspirația de a lua pielea de pe om, deși a dat scris că o va face.
„Din anul 2012 până în anul 2014, preotul Chirvasă Sorin a fost convocat de nenumărate ori la Protopopiatul Bârlad și Centrul Eparhial Huși, pentru remedierea dificultăților constatate în gestiunea parohiei. În acest sens a dat două declarații prin care se angaja să achite debitele restante ale parohiei și să prezinte toate documentele în acest sens (în urma verificărilor s-a constatat că documentele oficiale ale parohiei nu erau în posesia sa, ci la tatăl său, preotul pensionar Chirvasă Ioan). În aceste declarații, el își asumă responsabilitatea ca în caz de neconformare să suporte măsurile canonic-disciplinare ce se impun, inclusiv transferul la o altă parohie”, mai scrie în comunicatul Episcopiei.
Episcopia povestește cât de bun a fost PS Corneliu cu preotul Chirvase, cât de răbdător și cât a strâns din dinți în timp ce aștepta să vină bănuțul de la Parohia „Sf. Spiridon”.
„Până în anul 2014, Centrul Eparhial Huși a dat dovadă de clemență și îndelungă răbdare cu preotul în cauză, sperându-se îndreptarea acestuia și conformarea cu îndatoririle ce-i reveneau în calitatea sa”.
Într-un final, văzând că purcoiul de bani întârzie nepermis, episcopia nu a mai rezistat: „În 2014, în ședința Permanenței Consiliului Eparhial Huși s-a hotărât transferul disciplinar al acestuia la Parohia Călimănești, din același protopopiat”.
Amănunte deșucheate in comunicatul Episcopiei Hușilor
În comunicat se mai amintește cum că preotul Chirvase „a vorbit în fața credincioșilor și în prezența reprezentanților mass-media, aducând acuzații foarte grave, josnice, defăimătoare și calomnioase la adresa Bisericii și a reprezentantului la nivel de protopopiat local, preotul Vasile Lăiu”.
De fapt, se face referire la episodul prin care preotul Chirvase a dat pe față o discuție dintre protopopul Lăiu și tatăl său, în care acestuia din urmă i se spune franc să-i dea episcopului Corneliu șpagă de 20.000 de euro dacă vrea să mai slujească.
Printre altele, comunicatul cuprinde și câteva elemente de cancan, ce ar face cinste mai degrabă unui tabloid, decât manierei de comunicare a unei fețe bisericești. Episcopia oferă opiniei publice amănunte din dormitorul preotului Chirvase din vremea când acesta era căsătorit cu prima sa soție (decedată): „Preotul Chirvasă Sorin este un preot cu un statut canonic precar, fiind divorțat și recăsătorit. În ciuda situației sale canonice, fiind divorțat de prima soție pe motiv de adulter și recăsătorit, Preasfințitul Părinte Corneliu, evaluând situația acestuia în conformitate cu Hotărârea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române nr. 1092/2010, care menționa că trebuie luate măsuri cu preoții care se încadrează în acest statut canonic, a hotărât să-i acorde clemență, lăsându-l să slujească în continuare la biserica Sf. Spiridon”.
Dacă statutul de persoană divorțată și recăsătorită este unul rușinos pentru un preot, atunci, cu siguranță ar trebui să roșească o mulțime de alți preoți din țară, printre care și câțiva din Bârlad. Aceștia se bucură, se pare, în continuare de clemența episcopului. Iar noi nu îndrăznim să ne întrebăm cu ce costuri și cât de tare i-o arde la buzunar. Nu se cuvine să ne băgăm nasul în oala Bisericii, chiar dacă acolo fierb banii noștri.