de Roxana NĂSTASĂ
Zilnic, cinci vasluieni trimit petiții la Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Vaslui în care își reclamă concetățenii că și-au mai luat două vaci, o capră sau alte asemenea și, cred ei, nu ar trebui să mai beneficieze de anumite prestații sociale. Reprezentanții AJPIS merg la domicliul celor reclamați să verifice fiecare petiție primită, chiar dacă este nesemnată, însă aproape că niciuna nu se probează.
Invidioși că ei nu se încadrează la prestații sociale, mai mulți vasluieni „legiști” s-au pus pe trimis petiții neasumate la AJPIS în care-și reclamă vecinii, rudele sau cunoștințele că și-au mai achiziționat ceva ce i-ar face să nu mai beneficieze de ajutor social. Conform directorului instituției, Sorin Prepeliță, zilnic cam trei-cinci astfel de petiții ajung la instituție de la oameni „binevoitori”, care „își iubesc” aproapele.
„Primim trei-cinci petiții pe zi în care cetățeni semnalează probleme sau situații aparte. Sunt persoane care solicită ajutor social, anchetă socială, ajutor de urgență, sprijin financiar pentru o rudă, de exemplu, dar sunt mulți cei care reclamă situația unor vecini, rude, cunoștințe. Aceștia pretind că respectivele persoane nu s-ar încadra la ajutor social dând tot felul de amănunte, cum că dețin animale, că și-au mai cumpărat două vaci, că dețin un utliaj agrigol și alte asemenea. Am găsit recent o situație cu privire la faptul că un cetățean avea o autoutilitară. Am verificat și am descoperit că aceasta nu era funcțională, era radiată, omul nu mai plătea impozit și nimic la ea, deci nu s-a confirmat. Majoritatea petițiilor nu se confirmă, însă noi le verificăm pe toate, chiar dacă nu sunt asumate, pentru că e obligația noastră. Primim și petiții multe în care se reclamă abuzuri ale primarilor cum că nu i-au ajutat pe oameni să le fie soluționate problemele, că le întorc spatele, dar și petiții adresate de cetățeni Președinției, Guvernului, Instituției Prefectului sau Ministerului Muncii. Pe această filieră, de la începutul anului am primit 33 de petiții”, ne-a declarat Sorin Prepeliță, directorul AJPIS Vaslui.
În afara reclamațiilor, cetățenii care își asumă problema și nu reclamă pe ascuns pe cineva, se prezintă în audiență la directorul instituției. Datorită faptului că instituția are un birou de Relații cu publicul unde cetățeniii pot afla ce informații le sunt necesare și pot fi ajutați în diverse probleme, numărul audiențelor la director este destul de mic, ajungând acolo doar cei cu probleme mai greu de rezolvat și care au nevoie de mai multe lămuriri.
„Pe partea de relațiii cu publicul vin foarte mulți oameni. E tot timpul forfotă. La mine, în audiență vin cam 30 de persoane pe lună, îns pecial, cei cu probleme mai dificl de rezolvat”, ne-a mai declarat directorul AJPIS Vaslui.