de Marian MOCANU
Lucrările de reabilitare a zonei centrale a municipiului Vaslui se desfășoară în ritm de melc. Nu este vorba doar de asfaltarea ori de repararea trotuarelor străzii Ștefan cel Mare, ci și de alte lucrări conexe, cum ar fi scările de acces la blocurile dintre sediul Finanțelor publice și Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul”. În acest caz, constructorul desemnat de primărie a realizat un adevărat record: reabilitarea a circa 100 de metri pătrați de scări în aproape două luni de zile! Nu contează că vasluienii sunt deja exasperați de praful și disconfortul cauzat de lucrările de reabilitare, aceștia sunt obligați să îndure în continuare, termenul de finalizare fiind luna decembrie a acestui an. Asta în cazul în care nu vor interveni alte probleme, și nu se va prelungi, pentru a nu-știu-câta oară, acest termen final!
De mai bine de cinci ani, municiplitatea vasluiană a demarat un amplu program de reabilitare a zonei centrale a municipiului, atât cu fonduri europene, prin Planul Integrat de Dezvoltare Urbană, cu fonduri europene primite prin intermediul Ministerului dezvoltării, cât și a altorm obiective, derulate cu fonduri proprii, cum ar fi construcția noii Piețe Centrale.
Din păcate, lucrările se desfășoară în ritm de melc, motiv de disconfort pentru vasluieni. Nu vorbim doar de restricțiile de circulație de pe artera cea mai aglomerată a orașului, strada Ștefan cel Mare, unde, de luni bune, circulația vehiculelor se desfășoară pe unele porțiuni pe un singur sens. Fără vreun motiv aparent, de multe ori circulația este restricționată fără a se vedea nici un semn de activitate din partea constructorilor timp de zile sau săptămâni bune.
De fiecare dată, răspunsul, atât al constructorilor, cât și al reprezentanților primăriei este același: metodologia de lucru care impune perioade de timp mari între diverse lucrări, de la turnarea betonului și până la turnarea primului strat de asfalt. Urmează apoi diverse lucrări de decupare a asfaltului pentru realizarea infrastructurii de canalizare, o nouă asfaltare, urmată de o nouă perioadă de restricții de circulație. Între timp, vasluienii sunt obligați să indure praful, circulația prin gropi sau pe trotuarele desfundate…
Nu de puține ori, lucrările chipurile finalizate au nevoie de cosmetizare din cauza proastei execuții sau chiar a erorilor de proiectare. Este cazul dalelor din centrul civic, multe dintre ele deja înlocuite în mai multe rânduri, și cu toate acestea încă se mai văd dale crăpate. Este cazul dalelor din fața Pieței Centrale din spatele Centralului, care, deja, la mai puțin de un an, trebuie înlocuite, vehiculele de transport marfă făcând acolo adevărate tranșee. Cu toate că conducerea primăriei a dat asigurări că sunt asigurate, din bugetul local, resursele financiare pentru executarea în ritm susținut a lucrărilor, acest lucru nu se vede, zile bune, pe frontul de lucru neexistând nici un utilaj sau vreun lucrător al firmelor de construcții care au câștigat licitațiile aferente. Dar vorba ceea… timp este, până în decembrie se speră că toate lucrările vor fi finalizate.
Exemplu de muncă pe bani europeni
De mai bine de două luni, în fața blocurilor de pe strada Ștefan cel Mare situate între sediul Finanțelor publice și Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul” au început lucrările de reabilitarea zonei pietonale, inclusiv a scărilor și balustradelor. În toată această perioadă, circa cinci lucrători în construcții își fac apariția zilnic și aparent muncesc până la epuizare, reușind însă doar să reabiliteze „la roșu” scările de la un singur bloc.
Vorba unui trecător prin zonă: „Pe vremea lui Ceaușescu, în două luni ridicau un bloc. Acum, abia reușesc să repare câteva trepte!”
Întrebați, lucrătorii au declarat că vor termina… „când vor termina”!
„Întrebați la primărie! Nu știți câtă muncă este aici… Asta suntem puși să facem, asta facem! Bine că se face!”, a fost răspunsul dat de cel care părea să fie șeful echipei.
Pauza de prânz este sfântă, pe caniculă, nu-i așa?, nu se poate lucra, cimentul turnat se crapă, așa că urmează o nouă perioadă de relax, de multe ori prelungită până la ora 16, sfârșitul programului de lucru, imediat după aceea muncitorii dispărând brusc.
În acest ritm, este posibil ca până la iarnă să se finalizeze reabilitarea celor circa 40 – 50 metri de zonă pietonală, asta dacă nu intervine ceva, ori constructorul, care o fi el, nu va da faliment, că deh, se poartă! Între timp, trecătorii din zonă trebuie să îndure praful, gunoaiele și molozul, dar și glumele uneori nesărate ale muncitorilor.