Est News

Bolnavii, umiliți și puși pe drumuri

de Roxana NĂSTASĂ

Zeci de vasluieni s-au prezentat în ultima perioadă la Casa Județeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Vaslui pentru a solicita adeverință de asigurat, deși aveau activat cardul de sănătate, document electronic care putea face dovada calității de persoană asigurată. Cei mai mulți dintre ei, bolnavi de cancer sau alte boli necruțătoare, cu ochii în lacrimi, veniți de la zeci de kilometri distanță au fost puși pe drumuri inutil pentru că unor medici le-a fost lene să facă o banală verificare. De altfel, cardul de asigurat a fost gândit ca un instrument care să elimine existența situațiilor de acest gen, când pacienții se învârteau între medici și CJAS pentru adeverințe. Au mai rămas câteva zile până când cardul de sănătate devine obligatoriu. De la 1 septembrie, asigurații vor primi servicii medicale gratuite doar dacă au documentul asupra lor. Excepție fac cei pentru care cardul de sănătate nu a fost încă tipărit. Factorii de decizie din sistemul sanitar speră ca măcar începând cu această dată să nu mai existe astfel de situații.

Pentru a nu mai exista situații în care pacienții făceau curse de kilometri între medicul curant și CJAS, ministerul sănătății a implementat cardul de asigurat, un instrument prin care se poate proba calitatea de asigurat a bolnavilor. Cu toate acestea, însă, unii medici încă mai trimit pacienții la CJAS Vaslui după adeverință de asigurat, deși o simplă scanare a cardului i-ar salva pe aceștia din urmă de încă un drum. Unii dintre ei, vin de la zeci de kilometri la CJAS și reclamă că li s-a cerut adeverință de asigurat.

Acest lucru a făcut, ca într-unul de cazuri de săptămâna aceasta, însăși șefa CJAS Vaslui, Simona Polak, să meargă cu un pacient la Huși, care venise cu cardul în mână să ceară adeverință pentru că așa i-a spus medicul, să rezolve această problemă. Ajunși acolo, cadrele medicale le-au comunicat că „s-a produs o eroare”! Dar pacientul a fost pus pe drumuri inutil și nimeni nu plătește pentru această umilință.

„Problema pacienților puși pe drumuri inutil de către medici continuă. În ultima perioadă au fost foarte multe cazuri. E inadmisibil. Sunt foarte mulți oameni bătrâni, bolnavi, puși să parcurgă kilometri degeaba. Un bătrân de 70 de ani a venit tocmai până la Vaslui pentru că medicul i-a cerut adeverință deși avea card. Ieri, cineva de la Oncologie, o femeie bolnavă de cancer a venit plângând, trimisă de doamna doctor Cătană după adeverință, deși avea card. Am sunat la spital și când să meargă femeia, doamna își terminase programul. Mai sunt cazuri de persoane înscrise în programul național de diabet zaharat și este clar că sunt asigurate și au fost trimise după adeverință. Este inadmisibil și din păcate nu există reglementare care să sancționeze medicii pentru faptul că le este lene să-și facă treaba, să verifice dacă oamenii sunt asigurați și îi trimit pe drumuri vai de capul lor. E revoltăror când oamenii sunt trimiși pe drumuri și mai vin și cu cardul în mână, care și funcționează”, a declarat președintele CJAS Vaslui, Simona Polak.

Cardul de sănătate, obligatoriu de la 1 septembrie

De la 1 septembrie cardul de sănătate devine obligatoriu. Asigurații care nu au intrat încă în posesia cardului pot să verifică daca li s-a emis acest document prin accesarea serviciului pus la dispoziție de CNAS la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html sau se pot adresa caselor de asigurări de sănătate în evidența cărora se află, pentru verificare și, după caz, eliberarea cardului de saănătate. Cu toate astea, cei asigurați cărora până la această dată nu li s-a emis cardul de sănătate pot beneficia de servicii medicale fără prezentarea acestuia.

De asemeena, asigurații care au pierdut sau deteriorat cardul de sănătate pot solicita eliberarea unui card duplicat la Casa de Asigurări de Sănătate, unde vor depune o cerere și vor plăti contravaloarea noului card și a cheltuielilor de distribuire prin servicii poștale, în valoare de 15,5 lei. Până la primirea noului card de sănătate, asigurații vor avea acces la servicii medicale în baza unei adeverințe de înlocuire a cardului, ce li se va înmâna în momentul în care vor depune cererea pentru emiterea cardului duplicat.

Totodată, asigurații care, din motive personale sau religioase, refuză utilizarea cardului de sănătate, vor depune o cerere în scris la CJAS în care vor menționa motivele refuzului și vor restitui cardul de sănătate, în cazul în care l-au primit. Accesul la servicii medicale se va realiza pentru acești asigurați în baza unei adeverințe de înlocuire a cardului de sănătate cu termen de valabilitate de trei luni. Adeverința nu trebuie să rămână la furnizorul de servcii medicale, ea va fi reprezentată ori de câte ori asiguratul solicită un serviciu.
Pentru cei asigurați care împlinesc vârsta de 18 ani și/sau dobândesc calitatea de asigurat se generează automat din sistem comanda de tipărire și distribuire a cardului de sănătate. Nu este necesară solicitarea în scris a asiguratului pentru eliberarea cardului. Aceaștia vor primi cardul național de sănătate prin servicii poștale, la domiciliul înscris în cartea de identitate.

Numere de contact pentru probleme cu cardul

Având în vedere că principala preocupare a Casei de Asigurări de Sănătate Vaslui este facilitarea accesului persoanelor asigurate la serviciile medicale de care au nevoie, pentru probleme privind cardurile de sănătate instituția a pus la dispoziție două numere de contact. La acestea vor răspunde reprezentanți ai instiuției care vor acorda asistență continuă furnizorilor și asiguraților pentru orice problemă întâmpinată la utilizarea cardului.

„Cardul a devenit obligatoriu din data de 1 mai 2015, iar până la 1 septembrie a fost o perioadă de acomodare cu sistemul cardului. Numărul serviciilor validate cu cardul de sănătate a depașit încă din luna mai numărul serviciilor acordate în vechiul sistem de validare. Acordăm asistență continuă furnizorilor și asiguraților pentru orice problemă întâmpinată la utilizarea cardului și am introdus suplimenatar pe lângă numerele de contact existente (0235-369104- formați 2 și din nou 2 – Birou Carduri sau – formați 3 și apoi 4 – Tehnologia Informației), două numere, anume 0764836816 – Compartiment Tehnologia Informației și 0764836419 – Birou Carduri. Recomandăm să se adreseze Compartimentului Tehnologia Informației doar furnizorii de servicii medicale pentru deblocare card și nu asigurații. De asemenea, pentru toate problemele legate de raportare și validare cu cardul furnizorii se vor adresa acestui compartiment. La Birou Carduri pot suna asigurații care doresc să afle telefonic relații despre card”, a declarat Simona Polak, președinte al CJAS Vaslui.

În județ, 138.534 de carduri au fost activate, 22.216 persoane asigurate nu au intrat încă în posesia cardului național de sănătate, 194 de vasluieni au refuzat cardul de sănătate din motive regiligioase sau de conștiință și 1.441 de asigurați au cerut carduri duplicat (furt, pierdere, defecțiuni).

Review Overview

User Rating: Be the first one !
Exit mobile version