de Simona MIHĂILĂ
Numărătoarea inversă în cazul licitației pentru concesionarea serviciului de transport public în municipiul Bârlad a început. Mâine, Consiliul Local Bârlad se va întruni în ședință extraordinară pentru a aproba documentația licitației, după ce serviciile de specialitate din cadrul primăriei Bârlad a reușit să o finalizeze.
Clemența suspectă a fost confirmată recent, în cadrul unei conferințe de presă, când primarul Marin Bunea și viceprimarul Dorin Apostu s-au bâlbâit în fața ziariștilor, atunci când au fost întrebați de ce nu sunt luate măsuri împotriva Unistil. Mai ales că primarul Bunea, într-unul din puseele sale de sinceritate pe care nu și le poate controla așa cum și-ar dori-o poate șefii lui de partid, a recunoscut: „Știm de problemele din transportul în comun, dar nu avem ce face”. Știm și noi că nu aveți ce face!
Cică vom circula în autobuze cu aer condiționat, ce vor fi dezinfectate zilnic
Firma care va câștiga dreptul de a presta serviciul de transport în comun va trebui să dețină 12 autobuze dotate cu GPS, aer condiționat, sistem de încălzire, (9 pe trasee și 3 de rezervă), fiecare cu un număr de 50 de locuri pe scaune și în picioare, precum și 9 microbuze (7 pe trasee și 2 de rezervă), fiecare cu un număr de 14 locuri. Vechimea mijloacelor de transport nu trebuie să fie mai mare de 10 ani și să îndeplinească cel puțin normele de poluare EURO 4. În plus, firma va trebui să aibă un număr de minimum 38 de șoferi și să aibă în proprietate sau contract de servicii cu un atelier auto.
De asemenea, firma câștigătoare va trebui să construiască alte staționare, mai moderne, și zilnic să spele și să dezinfecteze mijloacele de transport în comun.
Lovitură sub centură pentru transportatorii care visează să le vină rândul
Lovitura de grație pentru cei care ar avea o șansă să îndeplinească aceste cerințe este dată de un criteriu care, coincidență sau nu, vine mănușă firmei Unistil: vechimea serviciilor similare de transport public urban.
Puțini sunt cei care nu-și mai amintesc de scandalurile uriașe iscate între transportatorii particulari care doreau să facă transport public în Bârlad și autoritățile de la acea vreme, acuzate că au impus un set de cerințe special conceput pentru ca Unistil să capete exclusivitate asupra traseelor. Toate acestea se întâmplau în urmă cu 16 ani, timp în care Unistil a fost cea care asigurat transportul în comun. La început, în cadrul unei asociații, iar apoi, mai exact din 2009, fără niciun alt partener. Altfel spus, pe plan local, nicio altă firmă de transport nu a avut șansa de a căpăta „vechime în serviciul de transport public urban”, așa cum se cere prin caietul de sarcini al licitației ce va avea loc.
Durata contractului de concesiune va fi de 6 ani, iar redevența anuală de 18.000 lei pe lună.